اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 12 دي 1390 / کد مطلب: 1484 / نظرات: 0

مدیر كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:


تنوع زیستی حوزه سبزوار امروز معرف شاخص آن دركل دنیا است


تنوع زیستی حوزه سبزوار امروز معرف شاخص آن دركل دنیا است  مدیر كل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: تنوع زیستی بسیار مطلوب حوزه سبزوار امروز به عنوان یك معرف بسیار شاخص این شهرستان در كل دنیا عمل كرده است. 
   
 به گزارش ایرنا، ' سید حسین آقا میری '  در نشست با شماری از مسوولان سبزوار با اشاره به مستندات موجود در این مورد، افزود: همچنین گونه های بسیار قابل اهمیتی را در كشور ، از نگاه سبزوار شناسایی و معرفی كرده ایم كه افتخاری برای این شهرستان است.

وی خاطر نشان كرد: شاید اگر امروز مواجه با بحث تحریم ها و تبلیغات سوء علیه نظام نبودیم سیلی از جمعیت گردشگران برای مشاهده و بهره برداری از این ظرفیت داشتیم.

وی با بیان اینكه پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار به عنوان یك منطقه دارای ظرفیت تنوع زیستی مطلوب در كشور شناخته شده، افزود: این منطقه را با 63 راس آهو آغاز كردیم كه امروز نزدیك به سه هزار راس آهو در ان زیست دارند.

مدیر كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در مورد مسائل به وجود آمده در ارتباط با آهوان شیراحمد سبزوار و كشاورزان منطقه گفت: رفع این مشكل از بحث های اساسی ماست.

وی افزود: به همین منظور جلسه كارشناسی مشتركی را با سه هدف توسعه فرهنگ زیست محیطی در روستاهای مجاور شیراحمد به منظور همزیستی مسالمت آمیز و عدم تبدیل این فرصت سبزوار به تهدید، یافتن راه منطقی برای برآورد خسارات وارده به كشاورزان و راهی برای كمك به جوامع مردمی منطقه برگزار خواهیم كرد.

این مسوول با اشاره به متناسب نبودن ظرفیت مراتع برای آهوان شیر احمد ،این امر را علت پراكندگی این گونه جانوری دانست و گفت: برای فنس كشی ضلع جنوبی این پناهگاه اعتبار می گذاریم اما حوزه اجتماعی هم باید اجازه این اقدام را بدهد.

وی همچنین گفت: با وجود جمعیت كم محیط بان در استان كه یك سوم تعداد لازم است اما شرایط كاری ما در منطقه شیراحمد نشان دهنده در حال بهبود بودن وضعیت این منطقه است.

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان از اخذ مجوز انتقال 50 درصد آهوان شیراحمد سبزوار به نوبهار ومه ولات به منظور احیای این دشت ها خبر داد و گفت:شیراحمد دیگری در مه ولات با استفاده از شیراحمد سبزوار در حال شكل گیری است.

وی خاطر نشان كرد: در چند دشت سبزوار و اولر و فیله شور جمعیتی از آهوان مشاهده شده كه جمعیت آنها بیشتر و متفاوت با سال قبل است.

وی در بخشی از سخنانش متذكر شد: در دشت گود عفیر سبزوار در حدود سال 53 ، تقریبا چهار هزار راس آهو وجود داشت كه در حال حاضر یك راس آهو هم نیست و باید به این موارد توجه داشت.

آقامیری خواستار همكاری مسوولان ذیربط در بحث برخورد با متخلفان از مقررات شد .

وی همچنین خاطر نشان كرد: 32 منطقه حفاظت شده با مجموع وسعت دو میلیون و 500 هزار هكتار در استان داریم كه 23 منطقه تحت مدیریت به عنوان مناطق مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست هستند.

وی با اظهار اینكه یكی از عوامل تهدید سلامت شهر سبزوار شهروندان هستند افزود: امروز شرایط این شهر از نظر ذرات معلق قطعا مطلوب نیست و این موضوع شهادت دهنده تهدید شهر از ناحیه تخلیه عرصه های طبیعی مجاور از گیاه است.

وی چرای بی رویه، بهره برداری بیش از حد از مراتع و حذف تاغ ها از منطقه حارث آباد را از معضلات زیست محیطی موجود در سبزوار برشمرد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از رفع بیش از 80 درصد مساله برق و گاز كوره های آجرپزی سنتی این شهر و كاهش حجم مواد آلوده كننده حاصل از آن خبر داد و این اقدام را حاصل تلاش های چند ساله متولیان ذیربط دانست.

وی استقرار تصفیه خانه فاضلاب در شهر سبزوار و جمع آوری ، تصفیه و تخلیه بخشی از فاضلاب این شهر در مبادی مجاز ، قرار داشتن كارخانه كمپوست سبزوار در مراحل نهایی و مكان یابی جدید دفن زباله های سبزوار را از نكات قابل اهمیت زیست محیطی در این شهر برشمرد.

وی ضمن تذكز نسبت به حوزه ترافیك سبزوار ، این حوزه را نیازمند تدبیر جدی متولیان امر دانست وگفت: در آینده نزدیك مواجه با قفل شدن مسیرها و مباحث مرتبط با آن خواهیم بود كه آسیبی برای سلامت مردم است.

وی با بیان اینكه شهر سبزوار در امور مربوط به صنعت و استفاده از تكنولوژی نیازمند جهش است ،گفت: ما رویكرد تعاملی به حوزه توسعه ای و استقرار فعالیت های صنعتی داریم .

وی افزود: این رویكرد را بدون وارد شدن كوچكترین خدشه ای به وظایف سازمانی خود دنبال می كنیم .

معاون استاندار و فرماندار سبزوار هم ظرفیت های كم نظیر این شهرستان در مناطق حفاظت شده پروند و شیراحمد و قابلیت استفاده از آن به عنوان مركز تحقیقاتی و پژوهشگری را خاطر نشان كرد .

مهندس 'قاسم شعبانی عطار ' خشكسالی ، جاری شدن باران های سیل آسا و...در سال های اخیر را موجب خسارت جدی به عرصه های منابع طبیعی سبزوار و پوشش گیاهی آن به عنوان تهدیدی برای حیات وحش دانست.

وی با اشاره به لزوم توزیع علوفه مور نیاز آهوان شیراحمد به صورت دست ریز و به اندازه كافی گفت: باید هم از این گونه جانوری و هم از كشاورزان منطقه حمایت شود.

'محمد كلاته' معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری سبزوار هم با اشاره به مشكلات آهوان شیراحمد برای كشاورزان روستاهای مجاور خواستار فنس كشی نقطه حایل بین روستاها و این منطقه و نیز عقد قرارداد با كشاورزان مجاور شیراحمد برای خرید علوفه مورد نیاز از آنها شد.

بخشدار مركزی سبزوار هم با اشاره به گستردگی منطقه شیر احمد ،مشكل خشكسالی و كمبود علوفه در منطقه ، خواستار تامین امكانات و اعتبارات مورد نیاز اداره حفاظت محیط زیست سبزوار برای حفاظت از این منطقه شد.

' محمد معلمی' خسارت پرداختی به كشاورزان منطقه را هم نامتناسب با خسارت وارده و با تاخیر دانست و خواستار رفع آن شد.
 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.