اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 4 مرداد 1401 / کد مطلب: 14748 / نظرات: 0


نام گذاری روستای باشتین داورزن به عنوان نماد پایتخت غیرت ایرانی- اسلامی


نام گذاری روستای باشتین داورزن به عنوان نماد پایتخت غیرت ایرانی- اسلامی
 فرماندار داورزن گفت: شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی مصوب کرد که روستای باشتین این شهرستان به عنوان نماد پایتخت غیرت ایرانی- اسلامی شناخته شود و این مصوبه برای ثبت در تقویم رسمی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شده است و موضوع در مرحله پیگیری قرار دارد.

مهدی بهادری افزود:ثبت روستای باشتین به عنوان نماد پایتخت غیرت ایرانی اسلامی افتخاری برای شهرستان داورزن خواهد بود و این منطقه به این عنوان درخشان در سطح کشور معرفی می شود و نیز رویدادهای فرهنگی شهرستان با این محوریت برگزار می شود.

وی ادامه داد: معرفی باشتین خاستگاه قیام سربداران به عنوان نماد پایتخت غیرت ایرانی اسلامی یکی از مطالبات مردمی این شهرستان بوده است که در این راستا و در مرحله نخست این موضوع در شورای فرهنگ عمومی شهرستان تصویب شد.

فرماندار داورزن گفت: روستای باشتین این شهرستان به عنوان خاستگاه قیام سربداران در شرق کشور، نوروز ۱۴۰۲ میزبان جشنواره ملی "غیرت ایرانی اسلامی" است و در این راستا ستادی شامل فرهنگ دوستان و فعالان حوزه فرهنگی و مدیران نهادهای اداری منطقه تشکیل شده است.

بهادری افزود:ستاد جشنواره غیرت ایرانی - اسلامی تاکنون چهار نشست اصلی و چند نشست فرعی برگزار و کمیته هایی حول این موضوع شکل گرفته است همچنین در راستای جشنواره غیرت ایرانی - اسلامی فعالیتهای فرهنگی شامل ساخت مستند بازی رایانه ای غیرت ایرانی - اسلامی، نشست های هم اندیشی در بیش از  ۲۰ دانشگاه خراسان رضوی پیرامون این جشنواره، نمایشگاه عکس، سرود، پرده خوانی و برنامه های جانبی دیگر اجرا می شود.  

وی ادامه داد: کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی نیز با بهره گیری از ظرفیت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تشکیل و مجموعه این برنامه ها تبدیل به کار مستند فرهنگی در سطح شهرستان می شود.

او اضافه کرد: رویداد تاریخی نهضت سربداران، ظرفیت فرهنگی بزرگی برای شهرستان داورزن، استان خراسان رضوی و کشور محسوب می شود از این رو در راستای این قیام کلیدواژه غیرت ایرانی و اسلامی شکل گرفته است.

قیام سربداران از آنجا آغاز شد که حاکمان متجاوز مغول با ورود به روستای باشتین منطقه داورزن از روستائیان طلب شراب و شاهد کردند که این امر غیرت ایرانی  - اسلامی اهالی را به جوش آورد و علیه ستم بیگانگان مغول قیام کردند و نخستین حکومت مستقل شیعه اثنی عشری را بنیان نهادند.

نهضت سربداران، حرکت مردمی و آزادی بخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی ۱۲۰ سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی داورزن و سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.

سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال ۷۳۸ هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود ۵۰ سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد و برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.

امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگریهای مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر این که "ˈاگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم و گرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم" با عنوان  "ˈقیام سربداران" معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.ایرنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.