اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 3 فروردين 1401 / کد مطلب: 14703 / نظرات: 0


جاذبه‌های تاریخی و طبیعی غرب خراسان رضوی میزبان گردشگران نوروزی


جاذبه‌های تاریخی و طبیعی غرب خراسان رضوی میزبان گردشگران نوروزی
شهرستان‌های داورزن، جوین، جغتای، خوشاب و ششتمد واقع در غرب خراسان رضوی با ۴۵۰ اثر تاریخی و طبیعی، جذابیت‌های بی‌نظیری دارند که سفر به این مناطق لحظات مفرح و دلنشینی را برای گردشگران نوروزی رقم می‌زند.

این شهرستان‌های غربی خراسان رضوی در دروازه ورودی استان و در مسیر اتصال به استانهای خراسان شمالی و سمنان قرار دارند که همین موقعیت جغرافیایی و شاهراه ارتباطی، سبب تردد سالانه میلیون ها مسافر و زائر از این مناطق شده و معرفی درخور و شایسته آثار تاریخی و طبیعی این خطه، زمینه جذب گردشگران را نیز فراهم می نماید.

کویر ظرفیت مهم گردشگری داورزن

شهرستان داورزن، که "باشتین" و "مزینان" را در خود دارد، خاستگاه قیام سربداران و زادگاه بزرگانی چون استاد محمدتقی شریعتی و دکتر علی شریعتی، با ظرفیت‌های ویژه گردشگری از جمله داشتن کویر، کاروانسراها، آتشکده، بقایای قلعه سربداران و ۱۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی از مناطق زیبای گردشگری در مسیر زائران و مسافران به شمار می رود.

روستای تاریخی باشتین یادآور قیام سربداران است که اکنون بقایای قلعه سربداران در این منطقه برجای است و همچنین زادگاه مرحوم دکتر علی شریعتی در مزینان در حاشیه کویر با بناهای تاریخی فراوانی همچون رباط تاریخی و کاروانسرا می تواند مقصد بسیاری از گردشگران باشد.

بقایای آتشکده آذربرزین مهر به عنوان  یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان در ارتفاعات شمالی روستای "ریوند" داورزن در کنار رباط تاریخی بین راهی ریوند و کاروانسرای بین راهی روستای مهر در حاشیه جاده اصلی تهران - مشهد از جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

در کنار آثار تاریخی و فرهنگی، کویر داورزن در حاشیه جنوبی جاده سراسری تهران - مشهد با چشم اندازهای طبیعی و تنوع زیستی از  ظرفیت  های مهم گردشگری آن به شمار می رود.

جاذبه های اکوتوریستی کویر مزینان شامل گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانـه، گردشگری علمی و طبیعت گردی می شود و در بحث گردشگری سلامت، کویر مزینان با پهنه های پوشیده از ماسه و نمک و شوره زارها می تواند برای گردذشگران جنبه های روان درمانی، ماسه درمانی، آفتاب درمانی و املاح درمانی داشته باشد.

همچنین جاذبه های ورزشی و تفریحی اسکی روی شن، مسابقات، اتومبیل رانی، مسابقات رالی، دوچرخه سواری، موتورسواری و بالن سـواری، کویرنوردی و شن نوردی با شتر در این منطقه نیز در گروه گردشگری ماجراجویانه و نبود آلودگی نوری و غباری و آسمان شفاف و تاریکی مطلق، به منظور رصد ستارگان در شب و مشاهده پدیده سراب در نواحی کویری این منطقه از دیگر جاذبه ها و قابلیت های گردشگرپذیری آن است.

شهر تاریخی آق‌قلعه، شاهکار گردشگری جوین

شهرستان جوین دیار مشاهیر نیز با جاذبه های تاریخی و گردشگری شاخص چون شهر تاریخی آق قلعه، بقعه تاریخی امامزاده هفت معصوم کروژده، آرامگاه سعدالدین حمویه جوینی و آرامگاه خواجه نجم الدین کبری و آبشار بید، سد یام و مجموعه گردشگری روستای بیدخور در انتظار گردشگران نوروزی است.

یکی از آثار بی نظیر و شاهکارهای گردشگری خطه سرسبز جوین، شهر تاریخی آق قلعه جوین میراث عهد ایلخانان است که معماری آن شبیه به مجموعه تاریخی سلطانیه زنجان است.

شهر تاریخی آق قلعه مربوط به دوره حکومت ایلخانان در غرب شهر نقاب، مرکز شهرستان جوین واقع شده و جاده مواصلاتی شهرستان جوین از وسط آن می گذرد. این مکان تاریخی شامل یک ایوان ورودی بزرگ و رفیع منتهی به گنبد بزرگ و عظیم و دو شبستان عظیم است.

جغتای معروف به باغشهر زندگی مهیای میزبانی گردشگران

شهرستان جغتای نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی و تاریخی، اعتدال آب و هوایی و بهره داشتن از باغستانها و ییلاقهای خوش آب و هوا در کوهستان و تفرجگاههای زیبا و باصفا، همچون نگین سرسبزی در غرب خراسان رضوی می درخشد و منطقه دل انگیزی برای گردشگران و مسافران است.

سد کمایستان و تفرجگاههای حومه آن، روستای زیبا و ییلاقی زرقان، باغ های جنوبی شهر جغتای با کوچه باغ های بی نظیر و زیبا از جاذبه های گردشگری و طبیعی شهرستان جغتای است.

مسجد جامع جغتای، مسجد قلعه قارزی، مسجد تاریخی روستای خسروشیر جغتای، بقاع متبرکه شاخص، آرامگاه سیدحسن غزنوی در روستای آزادوار جغتای، بقعه سیدحسن غزنوی شاعر غزلسرای معروف قرن ششم هجری قمری در روستای آزادوار، قلعه کهنه و حاکم نشین آزادوار و الله آباد از دیگر مکان های فرهنگی و تاریخی این شهرستان است.

خوشاب دیار دستکندهای کهن

شهرستان خوشاب با اماکن مذهبی و بناهای تاریخی مقبره امامزاده ابراهیم (ع) نوده انقلاب، مجموعه تاریخی بابالنگر و مناطق ییلاقی مقصد جذاب برای مسافران و گردشگران ایام نوروز است.

مجموعه تاریخی بابالنگر، پناهگاه زیرزمینی و یخدان های سلطان آباد و بقاع متبرکه و مقبره امامزادگان روستاهای درفک، نوده انقلاب و طالبی از آثار شاخص تاریخی، مذهبی و مناطق ییلاقی و گردشگری روستای یام و آبشار و آسیاب های روستای نورآباد بخش دیگری از مناطق طبیعی و جاذبه های شهرستان خوشاب به شمار می روند.

شهرستان خوشاب در مسیر جاده ترانزیتی سبزوار - قوچان و راه آهن سراسری از نظر ارتباطات، ترانزیت و بازرگانی در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است و با بهره مندی از مجتمع بین راهی خدمات رفاهی بونصر مشکان در ۲۵ کیلومتری جاده خوشاب - قوچان و همچنین پارک گردشگری خوشاب، مکانی مناسب برای اسکان و استراحت گردشگران محسوب می شود.

ششتمد دیار بیهق با تفرجگاه های ییلاقی

شهرستان ششتمد با وجود بناهای تاریخی و فرهنگی چون آرامگاه ابوالحسن بیهقی نویسنده و تاریخ نگار شهیر، بقاع متبرکه، پناهگاه دوره سلجوقیان و آب و هوای معتدل کوهستانی و طبیعتی سرسبز جاذبه خوبی برای مسافران و گردشگران دارد.

آرامگاه ظهیرالدین‌ ابوالحسن‌­علی­ بن‌ زید بیهقی معروف‌ به‌ ابن‌فُندُق و فرید یکی برجسته‌ترین‌ علمای‌ شیعه‌ و از بزرگترین‌ حکما و ادبا و دانشمندان‌ قرن‌­ششم‌ هجری‌ یکی از پایگاههای گردشگری ششتمد است.

رودخانه ششتمد نیز یکی از مناطق ییلاقی و دیدنی و از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود. همچنین روستاهایی چون کیذقان، تُندُک، گاچ و باداشیان برخی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان است.

روستای تُندُک ششتمد با بافت مسکونی طبقاتی در کوهپایه، منظره بی نظیر و زیبایی دارد که به ماسوله دیار سربداران معروف است و چنار کهنسال روستای کیذقان در این شهرستان با قدمت ۲۵۰۰ ساله خود، که به پیش از اسلام می رسد، یکی از کهن ترین موجودات زنده خطه خراسان به شمار می آید.

از مجموع ۴۵۰ اثر تاریخی و طبیعی شهرستان های داورزن، جوین، جغتای، خوشاب و ششتمد واقع در غرب خراسان رضوی، ۱۰۲ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است که این مناطق با جاذبه های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و صنایع دستی و سنتی، ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارند.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.