اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 4 اسفند 1400 / کد مطلب: 14698 / نظرات: 2


احیا و مرمت مصلای تاریخی سبزوار به شهرداری سپرده شد


احیا و مرمت مصلای تاریخی سبزوار به شهرداری سپرده شد
شهردار سبزوار گفت: مرمت و احیای "مصلای قدیمی سبزوار" از بناهای عهد سربداران این شهرستان که در ردیف آثار نفیس تاریخی کشور قرار دارد، به شهرداری این شهر سپرده شد.

موسی رجب‌زاده افزود: طی تفاهم‌نامه ای بین میراث فرهنگی و شهرداری سبزوار، کار مرمت و احیای محوطه مصلای تاریخی این شهر مشروط به حفظ اصالت فرهنگی و تاریخی این اثر، به شهرداری واگذار شده است.

موسی رجب زاده افزود: واگذاری مصلای تاریخی سبزوار به شهرداری گامی موثر در جهت احیای این بنای تاریخی و رونق گردشگری خواهد بود.

 شهردار سبزوار همچنین با اشاره به اهمیت احیای خانه‌های تاریخی این شهر  اظهار داشت: خانه‌های تاریخی نماد و از جاذبه‌های این شهر به شمار می‌رود که در سالهای اخیر با عزم مسوولان میراث فرهنگی، شورای اسلامی شهر و شهرداری به عنوان یک برند گردشگری مطرح شده است.

مصلای تاریخی سبزوار یکی از زیباترین ابنیه به جا مانده از حکومت سربداران است. مردم سبزوار در این مکان که قدیمی‌ترین مصلای تاریخی در خراسان رضوی به شمار می‌رود از دیر زمان نمازهای عید و جمعه و نیز نماز استسقا را برگزار می کرده‌اند. بنای کنونی که در ابتدای ورودی قبرستان شهر معروف به بهشت شهدا قرار دارد از ابنیه عهد صفوی با زیربنای۲۴۲ متر است و فضایی در حدود یک هکتار در اطراف آن قرار دارد.

سقف ۱۱ متری این مصلی بسیار عالی و ماهرانه ساخته شده و از لحاظ ظرافت، مهارت و زدن طاق ضربی جناغی نمونه آن در سایر ابنیه خراسان کمتر دیده می شود.

بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در سبزوار وجود دارد که تاکنون ۱۶۲ مورد آنها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌ است.   




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.