اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 20 شهريور 1400 / کد مطلب: 14583 / نظرات: 2


سبزوار در حوزه بیابان زدایی مقام برتر کشور را کسب کرد


رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: طرح احیای اراضی بیابانی با استفاده از پخش سیلاب در حوزه آبخیز کالشور این شهرستان از سوی کارشناسان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری پروژه برتر کشور شد.

عباسعلی کیانی فرد  افزود: مساحت طرح مطالعاتی بیابان زدایی حاشیه کالشور سبزوار ۱۱۰ هزار هکتار است که با استفاده از ظرفیت سیلاب های کالشور و ذخیره سازی آب، چهار هزار هکتار بیابان زدایی در کویر برآباد شهرستان انجام شده است.

وی ادامه داد: اجرای این پروژه علاوه بر احیای کویر، منجر به افزایش چشمگیر تولید علوفه تا ۴۰۰ کیلوگرم علوفه خشک در هر هکتار شده که این مهم علاوه بر توسعه پایدار منطقه و ایجاد اشتغال، باعث کاهش مهاجرت و نرخ بیکاری در روستاهای حاشیه کویر سبزوار شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: یکی از راه حل های مناسب و کارآمد برای بهینه سازی استفاده از رواناب بویژه درمناطق خشک و نیمه خشک استفاده از شبکه های پخش سیلاب است که این اقدام ضمن کاهش خسارت ناشی از خشکسالی و سیل، در افزایش حجم سفره آب زیرزمینی، احیای مراتع و بیابان زدایی موثر است.

وی افزود: از کل مساحت ۷۲۰ هزار هکتاری شهرستان سبزوار بالغ بر ۳۸۰ هزار هکتار مناطق تحت فرسایش بادی می باشد که ۱۱۹ هزار هکتار آن کانون بحرانی است.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.