اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 11 ارديبهشت 1400 / کد مطلب: 14521 / نظرات: 0


۲ کاروانسرای داورزن در نوبت ثبت جهانی قرار گرفت


۲ کاروانسرای داورزن در نوبت ثبت جهانی قرار گرفت
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: کاروانسرای مهر و مزینان شهرستان داورزن در مرحله ثبت زنجیره‌ای جهانی کاروانسراهای ایران قرار گرفتند.

محمد عبدالله‌ زاده ثانی  افزود: کاروانسرای مهر و مزینان در این شهرستان از مدتها قبل مراحل نامزدی و منتخبی در ثبت جهانی یونسکو را پشت سر گذاشته اند.

وی تصریح کرد: فرایند ثبت قطعی این آثار در فهرست جهانی پس از نتایج گزارش ارسالی بازدید تیم محلی یونسکو انجام می شود.

عبدالله‌ زاده ثانی افزود: به منظور آماده‌سازی این دو کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی، هم اینک اقدامات پاکسازی، حفاظتی و مرمتی با مشارکت فرمانداری، بخشداری، دستگاه‌های اجرایی، شوراهای اسلامی و دهیاری روستاهای مهر و مزینان آغاز شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: این شهرستان با بهره‌مندی از آثار تاریخی و طبیعی فراوان، قرار گرفتن در مسیر جاده باستانی ابریشم و جاده اصلی تهران - مشهد و عبور سالانه ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) از این شهرستان، شرایط مناسبی برای جذب گردشگر دارد.

وی افزود: آسیابهای آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین‌راهی، مساجد تاریخی، یخدانهای قدیمی، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای تاریخی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره و کویر، برخی از آثار جذاب تاریخی و طبیعی شهرستان داورزن هستند.

داورزن ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.