اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 9 دي 1390 / کد مطلب: 1450 / نظرات: 0


ایرنا ، ایرنا شد!


ایرنا  ایرنا شد گروه اسناد و اطلاع رسانی- هشتم دی 1360 در دفتر خاطرات تنها رسانه مادر كشور، نامی ثبت شد كه گویای پیوندی عمیق و همیشگی با نظام جمهوری اسلامی بود در این روز نام مقدس حاصل از انقلاب اسلامی، جایگزین نام پارس برای این رسانه حساس شد و این سرآغاز تحولی نوین، بنیادین و پر مسئولیت برای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود.
  
 
'آژانس پارس' در سال 1313 به عنوان نخستین بنگاه خبری در وزارت امور خارجه تاسیس شد و هدف از تشكیل این آژانس خبری، گردآوری اخبار، سرویس دهی و اطلاع رسانی به مطبوعات و مردم بود.

در آن زمان این آژانس خبری، اطلاعات و اخبار خود را از طریق تلگرافخانه مملكتی كسب و انتشار می داد. آژانس پارس علاوه بر انتشار اخبار، دو نشریه صبح و عصر را نیز به زبان های فارسی و فرانسه برای مسوولان، خبرگزاری‌های خارجی مستقر در ایران و روزنامه‌ها منتشر و ارسال می‌كرد. این بنگاه خبری به ترتیب با خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و آناتولی همكاری خبری داشت.

آژانس پارس از سال 1332 علاوه بر تغذیه خبری رادیو، تلویزیون ‌و مطبوعات، اخبار آنها را نیز به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر می‌كرد؛ در همان سال یك دستگاه مخابراتی، مورد استفاده این آژانس قرار گرفت كه با استفاده از آن، اخبار به صورت نوار باریك و علائم خاصی ضبط می شد.

در سال 1342 همزمان با تاسیس وزارت اطلاعات، این آژانس با نام 'خبرگزاری پارس' به این وزارتخانه ملحق و به صورت 24 ساعته فعالیت خود را آغاز كرد تا سال 1346 این خبرگزاری زیر نظر این وزارتخانه بود. در این سال خبرگزاری زیر مجموعه وزارت اطلاعات و جهانگردی شد.

در سال 1354 خبرگزاری پارس به عنوان خبرگزاری مادردر كشور، فعالیت های حرفه ای خود را به عنوان یك شركت مستقل دولتی و براساس اساسنامه ای خاص و ویژه ادامه داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تقاضای وزارت ارشاد و تصویب مجلس شورای اسلامی در تاریخ هشتم دی ماه 1360 و تایید شورای نگهبان، نام سازمان خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تغییر یافت. این قانون با عنوان قانون 'راجع به تغییر نام سازمان خبرگزاری پارس به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی' در تاریخ 21 دی ماه همان سال توسط رییس مجلس وقت جهت اجرا ابلاغ شد .

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه مادر، با سابقه حرفه ای بیش از 77 سال در حال حاضر در عرصه گردآوری، پردازش و انتشار اخبار و گزارش های خبری ایران و سایر كشورهای جهان حسب تكلیف قانونی، درگستره درون و برون مرزی عمل می نماید.

این سازمان در حال حاضر دارای 57 نمایندگی در داخل كشور و 23 نمایندگی در خارج كشور است و تعداد 19 دفتر نمایندگی در داخل و 26 نمایندگی در خارج كشور در شرف راه اندازی دارد. همچنین دانشكده خبر و موسسه فرهنگی – مطبوعاتی ایران نیز از موسسات وابسته به این سازمان می باشند.

ایرنا برای دسترسی اقشار گوناگون جامعه به آخرین اخبار و اطلاعات در فضای اینترنت، 86 خط خبری شامل خروجی های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی-هنری، علمی، ورزشی، استانها، خارجی، پژوهشهای خبری، مناسبت های ویژه، گزارش تصویری، زمزمه، دیدگاه، مصاحبه اختصاصی، گزارش ویژه، انگلیسی، عربی، اسپانیولی، استانبولی، چینی، فرانسه و 30 سایت استانی به همراه 33 خروجی تصویری (30 خروجی تصویری استانی وسه خروجی تصویری عربی،انگلیسی و فارسی) و خروجی ایرنا فیلم، را ایجاد كرده است.

این سازمان در مجامع بین المللی چون خبرگزاریهای كشورهای عضو اكو؛ (ECONA ) ، اتحادیه خبرگزاریهای دریای خزر (ACSENA )، خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (OANA )، خبرگزاری كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی (IINA)، ائتلاف خبرگزاریهای غیر متعهد (NANAP ) و خبرگزاری كشورهای عضو اوپك ( OPEKNA ) عضویت دارد .

رهبر معظم انقلاب در یكی از تعابیر خود، از خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان 'نبض نظام' و 'دست بزن نظام' یاد كردند، همچنین این سازمان را یكی از مراكز مهم اطلاع رسانی، پیام رسان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانستند.

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با همت پرسنل متعهد خود در تمامی صحنه های حساس وتاریخ ساز نظام جمهوری اسلامی همچون روزهای انقلاب، جنگ تحمیلی و ... تلاش كرده است تا در خط مقدم نظام اطلاع رسانی جمهوری اسلامی ایران، حضوری چشمگیر و موثر داشته باشد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.