اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 دي 1399 / کد مطلب: 14458 / نظرات: 0


چهار آیین مذهبی داورزن خراسان رضوی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد


چهار آیین مذهبی داورزن خراسان رضوی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد
چهار اثر فرهنگی مرتبط با آیین عزاداری ماه محرم شهرستان داورزن در غرب خراسان رضوی با تایید شورای ثبت میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: این آثار شامل مراسم نخل گردانی روستاهای مزینان و چشام و آیین سنگ زنی و آیین عزاداری حسن، حسین (ع) این شهرستان است.

محمد عبدالله زاده ثانی افزود: نخل گردانی مزینان یش از پنج قرن قدمت دارد و نمادی از تشییع پیکر شهدای کربلاست که روز عاشورا با آیین خاصی در این شهرستان برگزار می شود.

وی ادامه داد: همچنین برخی از مناطق روستایی داورزن در آیین عزاداری سنگ زنی دهه اول محرم به نشانه اندوه و تالم شدید با بر هم زدن دو چوب یا سنگ و خواندن ذکرهایی در عزای سالار شهیدان، به سوگواری می پردازند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: این شهرستان با بهره‌مندی از آثار تاریخی و طبیعی فراوان، قرار گرفتن در مسیر جاده باستانی ابریشم و جاده اصلی تهران - مشهد و عبور سالانه ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) از این شهرستان، شرایط مناسبی برای جذب گردشگر دارد.

وی افزود: آسیابهای آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین‌راهی، مساجد تاریخی، یخدانهای قدیمی، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای تاریخی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره و کویر برخی از آثار جذاب تاریخی و طبیعی داورزن هستند.

داورزن ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.