اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 19 خرداد 1399 / کد مطلب: 14204 / نظرات: 0


دستگاه شبیه‌ساز نورخورشید در دانشگاه حکیم سبزواری ساخته شد


دستگاه شبیه‌ساز نورخورشید در دانشگاه حکیم سبزواری ساخته شد
اعضای تیم آزمایشگاه پلیمر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری دستگاه شبیه ساز نور خورشید ساختند.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری روز دوشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: دستگاه‌های شبیه ساز نور خورشید علاوه بر کاربردهای تحقیقاتی برای آزمایش سلول‌ها و پنل‌های خورشیدی، در حوزه کشاورزی و صنعت کاربردهای گسترده‌ای دارند.

دکتر غلامعلی فرزی افزود: دستگاه شبیه ساز نور خورشید در صنایع  خودروسازی برای آزمایش قطعات گوناگون خودرو، قطعات پلاستیکی، رنگ بدنه و لاستیک‌ها نیز کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: از این دستگاه همچنین در حوزه عمران و ساختمان برای آزمایش مواد و مصالح به کار رفته در نمای ساختمان که تحت تابش خورشید است و در حوزه کشاورزی برای کشت گیاهان در شرایط مختلف که نیاز به طیف سازی های متنوعی از تابش نور وجود دارد استفاده می شود.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری گفت: استفاده حداقل از تجهیزات جانبی نور، قابل حمل بودن دستگاه در محیط آزمایشگاهی، کالیبره کردن آسان با استفاده از سلول خورشیدی کالیبره، گسترده بودن طیف لامپ در نواحی فرابنفش، مرئی و فروسرخ  از جمله مزایای دستگاه شبیه ساز نور خورشید به شمار می رود.

فرزی با اشاره به این که این دستگاه با ترکیب لامپ های زنون و هالوژن ساخته شده است افزود: لامپ هالوژن ناحیه مادون قرمز و لامپ زنون هم بخش مرئی و فرابنفش را پوشش می‌دهد و شدت نورها به گونه ای تنظیم شده است که بیشترین تطابق با طیف نور خورشید را دارد.

 دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۲۲ دانشگاه محور در کشور است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.