اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی


اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 16 خرداد 1399 / کد مطلب: 14195 / نظرات: 0


یک استاد دانشگاه: دانشجویان حضوری آگاهانه در نهضت مردمی ۱۵ خرداد داشتند


یک استاد دانشگاه: دانشجویان حضوری آگاهانه در نهضت مردمی ۱۵ خرداد داشتند
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و آغاز مبارزات نهضت اسلامی، دانشجویان از گروههایی بودند که با حضور آگاهانه خود نقش موثری در این تحولات ایفا کردند.

دکتر امین کوشکی روز پنجشنبه با گرامیداشت سالروز قیام ۱۵ خرداد   افزود: دانشجویان با حضور پررنگ خود در وقایع خرداد ۴۲ نقش مهمی در هدایت افکار عمومی، مردم و بازاریان علیه رژیم ستمشاهی  داشتند.

وی ادامه داد: حضور دانشجویان در عرصه تحولات سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از آذر ۳۲ و با ایستادگی در برابر استعمار غرب و خودکامگی آغاز شد و از آن پس این حضور در حوادث و اتفاقات ایران پررنگ شد.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در بهمن ۴۱ در پی اعلام اصول ۶ گانه انقلاب سفید شاه، دانشجویان اعتصاب گسترده ای در دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر به راه انداختند که با سرکوب گروه‌های نظامی مواجه شد.

کوشکی افزود: دانشجویان به تدریج با مراجع عالیقدر به ویژه امام راحل ارتباط برقرار نموده و به دیدار ایشان در قم رفتند لذا ارتباط نزدیک دانشجویان با رهبر فکری و مذهبی مردم ایران که در آن مقطع امام خمینی (ره) بودند برقرار شد.

به طوری که در ۱۳ خرداد ۴۲ دانشجویان تجمع بزرگی در دانشگاه تهران به راه انداخته و حدود دو هزار دانشجو با شعار "خمینی، خمینی خدانگهدار تو  بمیرد، بمیرد، دشمن خونخوار تو" بار دیگر مخالفت خود با رژیم پهلوی را اعلام کردند.

وی ادامه داد: در ۱۴ خرداد همان سال نیز دانشجویان دوباره علاوه بر تجمع، با مردم و بازاریان همراهی کردند چنانکه در آن روز بازاریان از حضور و همراهی دانشجویان تشکر کردند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در ۱۵ خرداد ۴۲ با اطلاع از دستگیری امام(ره) کلاس های درس دانشگاه تهران تعطیل و تجمع بزرگی در حمایت از امام برگزار شد و سپس  دانشجویان به خیل تظاهرات کنندگان بیرون دانشگاه پیوستند.

کوشکی با اشاره به اینکه قیام ۱۵ خرداد طلیعه انقلاب اسلامی بود افزود: در آن وقت شعار مرگ بر شاه توسط دانشجویان و عموم مردم مطرح و مورد توجه قرار گرفت و تجمعات آن مقطع تا یک هفته پس از ۱۵ خرداد ادامه داشت.

و بدین ترتیب قیام مردمی ۱۵ خرداد آغازی بر جدی تر شدن و انسجام بخشی حرکات پراکنده علیه حکومت پهلوی شد.

وی ادامه داد: قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران و  سرآغاز حرکت فراگیری بود که از طرف عموم مردم آغاز شد و در بهمن ۵۷ با انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی به پیروزی رسید و منشا تحولات بزرگی در کشور و جهان شد.

امام خمینی  ۱۴ خرداد ۱۳۴۲ مصادف با عاشورای حسینی در جمع مردم قم در محل مدرسه فیضیه این شهر طی سخنانی کوبنده با سیاستهای شاه مخالفت کرد و او را نوکر اربابان آمریکایی و اسراییلی دانست.در واکنش به این سخنرانی  سحرگاه روز بعد یعنی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ عوامل رژیم شاه مخفیانه به خانه امام (ره) در قم یورش برده و ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند.

با انتشار این خبر، مردم قم به منزل امام رفته و از آنجا یا فریادهای "یا مرگ یا خمینی" به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) راهپیمایی اعتراضی برپا کردند اما با ورود سرکوبگران رژیم به قم تیراندازی شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند. این درگیری در قم تا ساعت پنج عصر روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ادامه یافت.

مردم در تهران، مشهد، تبریز، شیراز و بسیاری از دیگر شهرهای کشور نیز همان روز در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) به خیابانها آمدنده و با عمال مسلح رژیم درگیر شدند که به شهادت، جراحت و دستگیری تعداد زیادی انجامید و بدین ترتیب قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شکل گرفت.  

شاه در برابر این قیام گسترده و نیز اقدام موثر مراجع تقلید، علمای طراز اول قم و نجف که با صدور اعلامیه‌ای امام خمینی (ره) را مجتهد جامع‌الشرایط و مرجع تقلید دانسته و ایشان را از محاکمه و تعرض مصون اعلام کردند دست به عقب‌نشینی زد و امام را روز هجدهم فروردین سال ۱۳۴۳ آزاد کرد.

از آن زمان یوم‌الله ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جنبشی ماندگار، اثرگذار و نقطه عطفی در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی مبدل شد که سرانجام در روز بهمن سال ۱۳۵۷ به حکومت دو هزار ۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران خاتمه داد.  
ایرنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.