اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..


اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 6 دي 1390 / کد مطلب: 1418 / نظرات: 0


كارگاه آموزشی تهیه كود كمپوست در مقیاس كوچك در سبزوار برگزار شد


 كارگاه آموزشی تهیه كود كمپوست در مقیاس كوچك با حضور 20 نفر از مسوولان مراكز جهاد كشاورزی و كارشناسان بخش كشاورزی شهرستان سبزوار برگزار شد. 
  
مهندس 'حمید كیانی مهر' مسوول واحد خبر مدیریت جهاد كشاورزی سبزوار در این مورد گفت: اداره تولیدات گیاهی این مدیریت به منظور ترویج و آموزش تهیه كود كمپوست و غنی سازی كودهای آلی به ساده ترین روش ممكن و با استفاده از دانش بومی در هر منطقه ، اقدام به برگزاری این كارگاه كرده است.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی سبزوار هم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: اراضی كشاورزی این شهرستان دچار فقر شدید كربن آلی خاك هستند .

مهندس 'احمد رحیمی' افزود: بر اساس نتایج حاصله و بررسی های به عمل آمده از آنالیز شش هزار و 200 نمونه خاك مزارع گندم ، حدود 96 درصد از اراضی كشاورزی شهرستان دارای سه دهم درصد كربن آلی است در حالیكه این میزان در یك خاك حاصلخیز بایستی حدود سه درصد باشد .

وی دلیل این رویكرد و عدم حاصلخیزی خاك را بخاطر استفاده یكسویه از كودهای شیمیایی ازته و فسفاته و مدیریت نامناسب تغذیه گیاهی طی 40 سال اخیر دانست.

وی اجرای طرحهای مدیریت بهینه تغذیه تلفیقی گیاهی و اجرای سیستم های خاك ورزی حفاظتی كشاورزی و كشاورزی حفاظتی ، در سطح اراضی كشاورزی را بعنوان یك ضرورت مهم اعلام كرد.

این مسول ادامه داد: در حال حاضر با تكیه بر منابع موجود و دانش كاربردی كارشناسان جهاد كشاورزی و بخش خصوصی امكان تهیه كمپوست های غنی شده ، ظرف مدت زمان كوتاه توسط خود كشاورزان كاملا مهیا شده است.

وی گفت: تهیه این كود ضمن كاهش مصرف كودهای شیمیایی گامی موثر در جهت حاصلخیزی خاك ، ارتقای كربن آلی خاك و به ویژه تولید محصول سالم است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.