اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 6 دي 1390 / کد مطلب: 1417 / نظرات: 0


رییس دامپزشكی سبزوار خواستار تسریع بهسازی كشتارگاه این شهرستان شد


رییس دامپزشكی سبزوار خواستار تسریع بهسازی كشتارگاه این شهرستان شد  رییس شبكه دامپزشكی سبزوار خواستار تسریع برای فراهم كردن امكانات و تجهیزات مورد نیاز كشتارگاه سنتی این شهرستان شد. 
  
دكتر 'ولی الله جغتایی' ز در گفت وگو با ایرنا افزود: 'راه اندازی ریل كشتار دام سنگین ، تله نگهداری دام (شوكر ) و واگذاری حمل و نقل گوشت داخل شهربه بخش خصوصی از تعهدات شهرداری سبزوار برای بهبود وضعیت كشتارگاه سنتی این شهرستان بوده كه هنوز انجام نشده است .'

وی با بیان اینكه این موضوعات در نشستی در اوایل امسال صورتجلسه شده، اضافه كرد: حمل گوشت به قصابی ها توسط خودروهای در اختیار شهرداری ، با توجه به فضای كوچك و محدودیت ساعت توزیع مشكلاتی را ایجاد كرده و در برخی موارد قصابان با خودروهای متفرقه و یا شخصی اقدام به حمل گوشت از كشتارگاه می كنند.

وی همچنین اظهار داشت: كشتار دام سنگین روی زمین از نظر بهداشتی مورد تایید نیست و باید روی ریل انجام شود.

وی ایجاد سردخانه برای نگهداری دام های كشتار شده به مدت 24 ساعت در آن را از نظر اصول بهداشتی و همچنین بالا رفتن كیفیت گوشت ضروری دانست و گفت: در صورت تامین منابع مالی، ایجاد سردخانه یكی از اهداف كشتارگاه سنتی سبزوار است.

رییس شبكه دامپزشكی سبزوار افزود: در صورت فراهم شدن این تجهیزات می توان با كشتارگاه سنتی این شهرستان تا زمان راه اندازی كشتارگاه صنعتی مدارا كرد.

وی خاطر نشان كرد: شهرداری سبزوار تا كنون بازسازی و نوسازی سالن كشتار دام سنگین كشتارگاه سنتی را انجام داده است.

جانشین معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار هم در گفت و گو با ایرنا وجود شوكر (تله نگهداری دام) و ریل كشتار دام دركشتارگاه سنتی این شهر را لازم دانست.

' علی عظیم نسب' در عین حال افزود: از لحاظ فنی و با توجه به قدیمی ، كوچك بودن فضاها و سالن كشتار و فعالیت تعداد زیاد ذابح در سالن كشتار دام سنگین ، امكان راه اندازی شوكر و كشتار روی ریل در كشتارگاه سنتی سبزوار وجود ندارد.

وی با اشاره به بهره برداری از كشتارگاه سنتی دام سبزوار در سال 59 و سابقه 30 ساله آن اضافه كرد: در صورت دادن اعتبار دولتی شهرداری سبزوار آمادگی تخریب و توسعه سالن های كشتارگاه برای امكان استفاده از این تجهیزات را دارد.

وی افزود: همچنین در صورتی كه اتحادیه صنف قصابان و یا هر شخص دیگری برای راه اندازی ریل كشتار دام به نحو فنی و نیز آموزش قصابان در این رابطه اعلام آمادگی كند ما در این حوزه كمك می كنیم.

وی از هزینه حدود 300 میلیون ریال برای نوسازی و بهسازی كشتارگاه سنتی سبزوار از اوایل امسال توسط شهرداری این شهر خبر داد و گفت: این مبلغ از محل عوارض شهروندان سبزواری تامین شده و با توجه به بودجه و امكانات موجود در حال تامین حداقل ها برای این كشتارگاه سنتی و قدیمی هستیم .

'عظیم نسب 'افزود: این مبلغ برای مواردی از جمله دیواركشی دور كشتارگاه و سالن كشتار ، مسقف كردن و بهسازی سالن كشتار دام سنگین ، بهسازی درب و پنجره ها ، راه اندازی شناور كشتارگاه ، كابل كشی و ... هزینه شده است.

این مسوول همچنین آمادگی شهرداری سبزوار برای به اجاره دادن كشتارگاه سنتی سبزوار را اعلام كرد و افزود: اتحادیه قصابان هم می توانند به این حوزه ورود یابند.

وی واگذاری حمل گوشت از كشتارگاه به قصابی ها ، به بخش خصوصی را هم در دست بررسی و اقدام ذكر كرد كه در آینده نزدیك انجام می شود .

وی افزود: شهرداری سبزوار در حال حاضر سه دستگاه حمل گوشت در اختیار دارد كه به تناسب تعداد كشتار آنها را به كار می گیرد.

جانشین معاون خدمات شهری شهردای سبزوار با خاطر نشان كردن این مطلب كه شهرداری سبزوار در سال 79 هم متقاضی احداث كشتارگاه صنعتی سبزوار بود، افزود: به اعتقاد ما سبزوار با توجه به قطب دامپروری نیاز به ساخت كشتارگاه صنعتی دارد كه در عین حال جهاد كشاورزی استان مجوز كشتارگاه را به شهرداری نداد.

وی با اظهار اینكه امكانات بهداشتی حق مردم است و باید از طریق احداث كشتارگاه صنعتی در چندین سال قبل تامین می شد، افزود: در حال حاضر مسوولان بایستی تعهدات لازم را از متقاضی احداث كشتارگاه صنعتی شهرستان اخذ كنند تا احداث این كشتارگاه به سرنوشت حدود 10 سال قبل دچار نشود.

وی همچنین از عدم تحقق وعده های اداره كل دامپزشكی استان از جمله برای تامین یك دستگاه خودرو حمل گوشت گلایه كرد و خواستار تسریع در انجام آن شد.

طی چند سال اخیر برخی مسوولان شهرستان سبزوار از جمله امام جمعه سبزوار بارها نسبت به جوابگو نبودن كشتارگاه سنتی این شهر و وضعیت نامناسب بهداشتی آن برای كشتار دام های سنگین تذكر داده است .

كشتارگاه فعلی سبزوار كه در تصدی شهرداری است كشتارگاهی كوچك وسنتی است كه با توجه به كشتار روزانه 100راس دام سبك و 30 راس دام سنگین به طور متوسط جوابگوی نیاز بهداشتی فعلی شهرستان سبزوار نیست .

حدود هفت سال قبل یك شركت خصوصی برای احداث كشتارگاه صنعتی سبزوار یكسری امكانات از جمله زمین ، آب و برق و تسهیلات بانكی را در اختیار گرفت كه كار را به دلایل نامعلوم رها كرد.

اخیرا پروانه تاسیس كشتارگاه صنعتی سبزوار توسط سرمایه گذاری جدیدی اخذ شده است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.