اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 16 بهمن 1398 / کد مطلب: 13757 / نظرات: 0


خودکفایی بخش کشاورزی از دستاوردهای زرین انقلاب است


خودکفایی بخش کشاورزی از دستاوردهای زرین انقلاب است
 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی به خودکفایی دست یافته ایم که این افتخار تنها یکی از دستاوردهای زرین انقلاب است.

محمدرضا اورانی روز سه شنبه در نشست با کشاورزان شهرستان خوشاب افزود: در ابتدای سال ۵۷ تولیدات کشاورزی کشور ۲۵ میلیون تن و سهم خراسان بزرگ یک و نیم تن بود اما امروز در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب این تولیدات کشاورزی کشور به ۱۲۵ میلیون تن و سهم خراسان رضوی به هشت میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: در اوایل دهه ۴۰ با اجرای قانون اصلاحات ارضی ۵۳ هزار و ۳۰۰ روستای کشور پاره پاره شد و بخش کشاورزی از مولد و صادر کننده به بخش وابسته و واردکننده تبدیل شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین تحریمی که علیه کشور ما وضع شد جلوگیری از واردات گندم بود که امروز علاوه بر خودکفایی در تولید این محصول راهبردی، ایران به لحاظ تولید محصولات کشاورزی در ردیف هجدهم دنیا و در تولید غلات در رتبه ۳۱ جهان قرار دارد.

اورانی افزود: امسال در خراسان رضوی ۵۳۵ هزار تن خرید تضمینی، توافقی و بذری گندم از  کشاورزان خریداری شد که این میزان نسبت به سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۵۷ میزان تولید تخم مرغ در کشور ۱۶۰ هزار تن بوده که این میزان امروز  به ۹۰۰ هزار تن رسیده که سهم خراسان رضوی ۱۴۰ هزار تن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از مجموع ۱۴۰ هزار تن تولید تخم مرغ خراسان رضوی ۱۲ هزار تن  آن به کشورهای آسیای میانه و عمان صادر می شود.

اورانی افزود: تولید گوشت مرغ در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ۲۶۰ هزار تن بود که این میزان هم اینک به دو میلیون و ۳۵۵ هزار تن رسیده و سهم خراسان رضوی ۱۵۳ هزار تن است که افزون بر ۳۰ درصد مصرف مرغ استان تهران را تامین می کند.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.