اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 15 بهمن 1398 / کد مطلب: 13756 / نظرات: 0


تجلیل از یک قرن خدمات پزشکی در بیمارستان حشمتیه سبزوار


تجلیل از یک قرن خدمات پزشکی در بیمارستان حشمتیه سبزوار  همزمان با دهه مبارک فجر همایش یکصدمین سال خدمات رسانی بیمارستان حشمتیه سبزوار به عنوان نخستین مرکز درمانی خراسان بزرگ با حضور جامعه پزشکان و مسوولان شهری برگزار شد.

بر اساس اسناد معتبر تاریخی، بیمارستان حشمتیه سبزوار به عنوان دومین مرکز درمانی جدید کشور در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی راه اندازی شد و هم اینک ۱۰۰ سال از قدمت آن می گذرد از این رو همایشی ملی با هدف معرفی این بیمارستان، ظرفیت های درمانی و بهداشتی سبزوار و توسعه گردشگری سلامت در آن روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه در این شهرستان برگزار شد.

فرماندار ویژه سبزوار در این همایش گفت: وجود دومین بیمارستان ایران در سبزوار بیانگر ظرفیت های بالا و هویت اصیل این منطقه است که توانسته اند دومین بیمارستان کشور را آن زمان پس از تهران در این شهر بنا کنند.

احمد برادران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی و دولت تدبیر و امید اضافه کرد: هم اینک در بیمارستان حشمتیه سبزوار آنژیوگرافی، جراحی قلب باز، استندگذاری، باز توانی قلب، جراحی چشم در سطح فوق تخصصی، عمل پیوند چشم و دندانپزشکی کودکان و بیماران خاص ارائه می شود.

فرماندار ویژه سبزوار گفت: همچنین بخش دندانپزشکی بیماران خاص این بیمارستان در سبزوار از معدود مراکز کشور است که به بیماران خاص و معلولان کم توان ذهنی، جسمی و حرکتی ارائه خدمات می کند.

برادران افزود: امسال با کسب مجوزهای لازم اجازه پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی حشمتیه سبزوار فراهم شده است.


بیمارستان حشمتیه سبزوار ۱۰۰ سال پیش با ۱۲ تخت آغاز به کار کرد
رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هم در این همایش گفت: نخستین بیمارستان ایران، بیمارستان سینای تهران با ۱۳۰ سال قدمت است و بیمارستان حشمتیه سبزوار با ۱۰۰ سال قدمت دومین و بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با ۹۸ سال پیشینه در ردیف سوم قرار گرفته است.

دکتر علیرضا مسلم افزود: در بهمن ماه سال ۱۲۹۸ بیمارستان حشمتیه سبزوار با همت دکتر قاسم غنی از پزشکان طب نوین سبزوار که سوابق مدیریتی و اجرایی داشت و کمک های مردمی و سرمایه گذاری سالار حشمت فرماندار وقت سبزوار در باغی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع و با زیر بنای چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع بنا شد.

وی اضافه کرد: این بیمارستان در ابتدا ۱۲ تخت در سه بخش چشم، جراحی و عمومی داشت و به پاسداشت فرماندار وقت سبزوار سالار حشمت نام این بیمارستان حشمتیه نام‌گذاری شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در گذشته بیمارستانها زیر پوشش شهرداری ها بود از این رو بودجه این بیمارستان از محل درآمد شهرداری و کمک های مردمی، مالیات ذبح گوسفندان و فروش یخدانهای روستای زعفرانیه تامین می شد.

مسلم با اشاره به اینکه بیمارستان حشمتیه سبزوار در ابتدای دهه ۸۰ حدود ۱۶۰ تخت فعال داشت افزود: در سال ۸۵ در سفر دولت نهم توسعه این بیمارستان به تصویب هیات دولت رسید و عملیات اجرایی آن تا سال ۹۰ ادامه یافت که با وجود پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی به علت کمبود اعتبار تا پاییز ۹۲ متوقف ماند.

وی ادامه داد: با آغاز به کار دولت تدبیر و امید یکی از اولویت های دولت یازدهم طرح تحول سلامت بود از این رو بیمارستان حشمتیه در ردیف پروژه های فعال قرار گرفت از این رو بنای جدید این بیمارستان با ۱۹ هزار متر مربع در هشت طبقه و ۲۰۵ تخت فعال و بخش های تخصصص و فوق تخصصی با هزینه ۶۵۰ میلیارد ریال ۱۷ بهمن ۹۴ به دست رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

دبیر ستاد گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس بیمارستان حشمتیه سبزوار نیز گفت: از زمان اعلام فراخوان جمع آوری عکس ها و اسناد قدیمی بیمارستان حشمتیه سبزوار در آبان امسال حدود پنج هزار مستند تصویری و نوشتاری جمع آوری شد که از آن میان ۷۰ اثر در قالب عکس، اسناد قدیمی، لوازم و کتب پزشکی در قالب نمایشگاهی در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.

محمد باقرزاده افزود: همچنین عملیات بازپیرایی و مرمت  سر در قدیمی این بیمارستان نیز انجام شده و اقدامات لازم برای ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور پیگیری می شود.

تجلیل از پیشکسوتان حوزه سلامت و کارکنان قدیمی بیمارستان، رونمایی از تمبر و سنگ نوشته یادمان یکصدمین سال آن و بازگشایی در قدیمی برخی برنامه های گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس بیمارستان حشمتیه سبزوار بود.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.