اخبار سبزوار پيام : خدماتي





اخبار » خدماتي / تاریخ خبر: 4 دي 1398 / کد مطلب: 13617 / نظرات: 0


افزایش ۷ برابری آبرسانی به روستاهای کشور


افزایش ۷ برابری آبرسانی به روستاهای کشور  وزیر نیرو در جمع مردم خوشاب با اشاره به خدمات دولت در ۶ سال اخیر گفت: از نیمه دوم سال ۹۲ تاکنون آبرسانی پایدار به روستاهای کشور از ۹۰۰ هزار نفر به بیش از ۷ میلیون نفر در روستاها رسیده است و برگ زرینی در کارنامه دولت به برکت حمایت‌های رهبر معظم انقلاب است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در سفری چند ساعته به شهرستان خوشاب که بعدازظهر سوم دی‌ماه ۹۸ صورت گرفت، بعد از حضور بر مزار ۴۷ شهید روستای رباط جز از توابع این شهرستان و ادای احترام به مقام شامخ شهدا به همراه دو نماینده مردم سربداران در مجلس شورای اسلامی، فرماندار خوشاب و جمعی از مسئولان این شهرستان با حضور در مدرسه روستای رباط جز از پروژه‌های آبرسانی به ۱۰ روستای شهرستان خوشاب با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بهره‌برداری کرد.

وی بعد از افتتاح با حضور در مسجد ابوالفضلی این روستا گفت: در دولت تدبیر و امید از نیمه سال ۹۲ تاکنون آبرسانی پایدار به روستاهای کشور با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از ۹۰۰ هزار نفر به بیش از ۷ میلیون نفر در سال ۹۸ رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ این جمعیت برخوردار از آب پایدار روستایی به ۱۰ میلیون نفر برسد، افزود: در طرح الف-ب-ایران که از مهرماه سال جاری آغاز شده است، هر هفته یک پروژه آب و برق در ۱۱۲۴ روستای کشور تا پایان سال ۹۸ افتتاح می‌کنیم و از صبح سوم دی‌ماه در ۳۱ روستای خراسان رضوی برای ۲۷ هزار نفر پروژه‌های آب‌رسانی افتتاح شد.

اردکانیان اضافه کرد: هدف از طرح آبرسانی پایدار به روستاها ماندگاری روستاییان در روستا و برخورداری از آب شرب سالم است.

همچنین در ادامه، فرماندار خوشاب با بیان اینکه این شهرستان، دارای حدود ۱۲ هزار هکتار باغات پسته است و ۲۱ تا ۲۴ هزار تن پسته در سال از آن‌ها برداشت می‌شود، عنوان کرد: با حضور وزیر نیرو آبرسانی به ۱۰ روستای شهرستان خوشاب با ساخت و تکمیل مجتمع نور با اعتبار قریب به ۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

قطع آب و سلب امکان کشت پاییزه از کشاورزان

در ادامه، رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای و داورزن در مجلس شورای اسلامی با تقاضا از وزیر نیرو برای تأمین اعتبار روشنایی کمربندی شهر سلطان‌آباد و شهر مشکان با عبور بیش از ۴۰۰ تریلی در روز از این مسیر ترانزیتی، بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی کشاورزان شهرستان خوشاب قطع آب چاه‌های کشاورزی آن‌ها توسط ادارات آب در پاییز است و این کار اجازه کشت پاییزه را به آن‌ها نمی‌دهد، در حالی که می‌توان با مدیریت صحیح، نحوه برداشت آب را به کشاورزان واگذار کرد تا بر نحوه کاشت محصولات کم آب و برداشت آب در بازه زمانی مختلف مدیریت کنند.

سبحانی‌فر با انتقاد از فروش آب توسط وزارت نیرو به مالکان بزرگ و افراد پولدار افزود: اکثر کشاورزان شهرستان خوشاب خرده مالک و کوچک هستند و پولی برای جرایم آب و خرید آب برای کشاورزی ندارند، در حالی که رعایت الگوی مصرف را داشته‌اند و با جابه‌جایی چاه‌های آب آن‌ها از حق ۳۰ لیتر در ثانیه آن‌ها ادارات آب ۱۰ لیتر در ثانیه کسر می‌کنند و این تضییع حقوق کشاورزان است.

درخواست از وزیر نیرو برای حل مشکل آب سوزنده و دره یام

حسین مقصودی، نماینده مردم دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات آب روستاهای دره یام در شهرستان خوشاب که از وزیر نیروی قبلی دستورات لازم برای آبرسانی داده شده اما به دلیل مشکلاتی که در منطقه وجود دارد به سرانجام نرسیده است، اظهار کرد: مردم این منطقه از مظلوم‌ترین مردم کشور هستند که دارای ظرفیت حفر چاه عمیق نیستند، بیشتر از قنات آب استفاده می‌کنند و مردم این منطقه اکثراً به تهران و ورامین مهاجرت کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مشکل مردم روستاهای منطقه دره یام حل نشود از چالش به یک بحران تبدیل خواهد شد و باعث مشکلات اجتماعی دیگری خواهد شد، افزود: از دیگر مشکلات روستاهای شهرستان خوشاب مشکل مردم کردنشین روستای سوزنده است که با مبلغ حدود یک میلیارد تومان مشکلات آبی این روستا حل خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر نظر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوشاب برای بیماری‌زا بودن شبکه آب شرب قدیم روستای سوزنده، گفت: امیدواریم مردم این روستا، مورد لطف مسئولان قرار بگیرند و مشکل آب شرب آن‌ها حل شود.ایکنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.