اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 1 دي 1398 / کد مطلب: 13610 / نظرات: 0

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار


شش هزار بیمار دیابتی در غرب خراسان شناسایی شدند


شش هزار بیمار دیابتی در غرب خراسان شناسایی شدند  حدود شش هزار بیمار مبتلا به دیابت در شهرستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار شامل جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار در غرب خراسان رضوی شناسایی شده و زیرپوشش خدمات درمانی و مراقبت قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: با هدف ارائه خدمات پزشکی، پرستاری و آموزشی به بیماران دیابتی، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی و انجمن دیابت در شهرستان سبزوار راه‌اندازی شده است.
فاطمه نوده افزود: غربالگری دیابت برای افراد بیش از ۳۰ ساله در مناطق روستایی و شهری سبزوار به صورت رایگان انجام می‌شود و بیماران دیابتی از سوی پزشکان در ۱۳ مرکز خدمات جامع سلامت مورد مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با دو کلینیک تخصصی دیابت و متخصصان داخلی، قلب و عروق، زنان و زایمان، نفرولوژی، کارشناس پرستاری و کارشناس تغذیه و روانپزشک تشخیص و درمان بیماری دیابت را انجام می‌دهد.

همچنین چهار هزار و ۲۰۰ نفر از روستانشینان سبزواری مبتلا به دیابت هستند که ۴،۵ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال روستایی این شهرستان را در بر می‌گیرد.

۱۹۴ خانه بهداشت و شش بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی فعالیت دارد. سبزوار در فاصله  ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیابت یک بیماری مزمن است که بر اثر کاهش یا فقدان ترشح هورمون انسولین در بدن و یا به دنبال عدم توانایی بدن در استفاده از انسولین بروز می کند. انسولین هورمونی است که از غده لوزالمعده یا پانکراس ترشح می‌شود و در کنترل میزان قند در خون نقش بسزایی دارد.
بیماری دیابت اگر کنترل نشود و عوارض ثانویه آن پیشگیری نگردد عارضه‌های مختلفی در بیمار ایجاد می‌کند که یکی از ناگوارترین آنها قطع پا بر اثر زخم پای دیابتی است.
دیابت به دلیل تغییر در سبک زندگی، کم‌تحرکی و چاقی در ایران رو به افزایش است. بر اساس تحقیقات انجام شده ابتلا به این بیماری در کشور طی پنج سال اخیر رشد ۳۵ درصدی داشته است.

افزون بر ۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت در خراسان رضوی که بیشتر آنها از اقشار محروم جامعه هستند به طور رایگان زیر پوشش برنامه‌ها و خدمات حمایتی بنیاد بین المللی پیشگیری از دیابت ایرانیان قرار دارند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.