اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 18 آذر 1398 / کد مطلب: 13563 / نظرات: 0


پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار در فهرست ملی کشور ثبت شد


پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار در فهرست ملی کشور ثبت شد پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار با تایید شورای ثبت میراث ناملموس کشور در فهرست ملی ثبت شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: این آثار شامل آئین نمایشی شیر در عاشورا، دانش بومی فرآوری قارچ خوراکی (گبلگ)، مراسم آوبج (تقسیم سنتی آب) مراسم ربایی خوانی و مراسم بیت و بج خوانی است.
سیدرضا حسینی افزود: تمامی این پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار که ثبت ملی شده مربوط به بخش ششتمد این شهرستان بوده است.
کارشناس مشاور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در باره این آثار گفت: در آیین نمایشی شیر، روایت های مختلف شیر در نظام آیینی عاشورای ششتمد مورد بررسی قرار گرفته است.  
موسی الرضا غربی افزود: مراسم آوبج (تقسیم سنتی آب) نیز اشاره  به تقسیم آب رودخانه ششتمد در ابتدای فصل بهار دارد که آب طی این آئین بین مالکان تقسیم می شود.  
وی اضافه کرد: در دانش بومی فرآوری قارچ خوراکی (گبلگ) نیز به شناخت بومی این نوع قارچ، کاربردهای غذایی آن و باور فرهنگی مردم منطقه در ارتباط با آن توجه شده است.
کارشناس مشاور میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: مراسم ربایی خوانی نوعی شعرخوانی در مراسم عروسی و مبتنی بر بیان و روایتی است که  اشعار برجسته بین دو خانواده عروس و داماد بیان می شود.
غربی افزود: مراسم بیت و بج خوانی نیز  اشعار و ابیاتی در رثای درگذشتگان و گفت گویی بین صاحبان عزا و میهمانان است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.