اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 21 آبان 1398 / کد مطلب: 13499 / نظرات: 0


کوچ شبکه مخابرات از زندگی عشایر سبزوار


کوچ شبکه مخابرات از زندگی عشایر سبزوار  نبود تلفن ثابت و آنتن دهی ضعیف شبکه همراه اول یکی از چالش‌های جدی روستاها و مناطق عشایری بخش روداب سبزوار است.

توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از زیرساخت های توسعه به شمار می‌رود و استفاده از تلفن همراه و اینترنت به ضرورتی انکار ناپذیر تبدیل شده است با این وجود مناطق عشایری شهرستان سبزوار همچنان از نعمت اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه بی‌بهره‌اند.

پوشش ضعیف مخابراتی و نبود ارتباط بی سیم مشکل جدی در مواقع بروز بحران در این منطقه عشایری است که با وجود پیگیری های فراوان و قول مسئولان این وعده همچنان عملی نشده است.

ضعف در زیرساخت‌های ارتباط مخابراتی به تهدید برای اقتصاد پایدار و امور امدادرسانی منطقه عشایری روداب سبزوار تبدیل شده است. منطقه ای که با بیش از ۲ هزار خانوار در هشت روستا و سه منطقه، ۵۵ هزار راس دام سبک و سنگین دارد و حدود ۱۳ درصد گوشت قرمز مصرفی شهرستان را تامین می‌کند.

عدم پوشش تلفن همراه چالش بزرگ مناطق روستایی روداب

دهیار روستای برگو از توابع بخش روداب سبزوار گفت: دسترسی نداشتن به خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات به معضل اجتماعی و امنیتی برای ساکنان مناطق عشایری و روستاهای جنوبی بخش روداب شهرستان سبزوار تبدیل‌ شده است.

علی ترشیزی افزود: با وجود نصب دکل‌های مخابراتی و واگذاری تلفن های همراه، عدم پوشش آنتن دهی همراه اول در روستاهای عشایری و کوهستانی بخش روداب همچنان به قوت خود باقی است.

وی اظهار داشت: وسعت زیاد بخش روداب و کوه‌های موجود در آن باعث شده است با راه اندازی یک دکل فقط چند روستای اطراف آن از آنتن دهی بهره مند شوند و روستاهای عشایری بی بهره مانده‌اند و در بخش شمالی روداب روستاهای خوشمردان، اردیز، بلوچخانه، گرزگ، گرمک، برگو و همچنین روستای سریش و بونش در آنتن دهی موبایل مشکل دارند.

وی گفت: در این مناطق اپراتور ایرانسل هیچ گونه اقدامی جهت پوشش آنتن دهی انجام نداده است و تنها شبکه همراه اول پوششی نصفه و نیمه و با آنتن دهی ضعیف دارد.

دهیار روستای عشایری چاه تلخ روداب نیز در این خصوص گفت: مناطق عشایری روداب محروم از تلفن ثابت است و پوشش آنتن دهی همراه اول نیز ضعیف است و ارتباط بی سیم برای تماس با اورژانس وجود ندارد.

محمد بخشی زائی افزود: در ابتدا یک خط مخابراتی در روستاها برقرار شد که مقداری از مشکل ارتباطی برطرف گردید اما با واگذاری مخابرات به بخش خصوصی این خطوط در روستاهای عشایری چاه تلخ، چاه شند، گراب، شند و چلغانی جمع آوری شد.

وی اظهار داشت: اکنون پس از جمع آوری خط مخابراتی ثابت از سوی شرکت ارتباطات کوه نور، برای برقراری یک تماس ساده باید به پشت‌ بام یا نقاط پر ارتفاع برویم و مجبوریم با صدای بلند صحبت کنیم در حالی که همه همسایگان از محتوای مکالمه مطلع می‌شوند و مخاطب ما متوجه سخن ما نمی‌شود.

وی گفت: معدود مکالمات برقرار شده نیز بیشتر اوقات پس از سه دقیقه قطع می‌شود و پس از پنج دقیقه انتظار دوباره امکان برقراری تماس وجود دارد در حالی که مسئولان می‌توانند با اندکی تقویت سیگنال‌های تلفن‌های همراه، مشکل آنتن دهی این روستاها را حل کنند.

بخشی زائی افزود: مشکل دیگر خطوط تلفن همراه وجود نقاط کور فراوان در منطقه است بطوریکه در نیمی از منطقه امکان برقراری ارتباط از طریق تلفن همراه اول وجود ندارد و آنتن دهی دچار اختلال می‌شود.

نبود ارتباط بی سیم مشکل جدی برای مدیریت بحران منطقه عشایری  

دهیار روستای عشایری چاه تلخ روداب گفت: این منطقه از نظر فرکانس بی سیم  مشکل دارد و نبود ارتباط بی سیم معضل جدی برای مدیریت بحران منطقه است. چنانچه تصادف یا بحرانی رخ دهد امکان برقراری تماس با اورژانس و هلال احمر به سختی امکان پذیر است.

بخشی زائی افزود: در سیلاب ابتدای سالجاری به خاطر اینکه در ارتباط بی سیم مشکل وجود داشت، موفق نشدیم فوری با مرکز ۱۲۵ هلال احمر تماس حاصل کنیم از این رو خسارت های بسیار به زندگی عشایری وارد شد چنانکه علاوه بر تخریب منازل ده‌ها راس گوسفند تلف شدند.

وی اظهار داشت: مواردی از واژگونی موتورسیکت یا نزاع در منطقه داشتیم که برای انتقال مصدومان به مراکز درمانی، جهت ارتباط با اورژانس باید فاصله ۲۰ کیلومتری را طی می‌کردیم که در این شرایط امکان جان باختن مصدومان وجود داشت.

وی گفت: سرمایه عشایر دام آنهاست و اگر سارق احشام به منطقه بیاید تا پیگیری موضوع و اطلاع رسانی به نیروی انتظامی متواری می‌گردد.

بخشی زائی افزود: چون امکان ارتباط با سازمان‌های امدادی و عملیاتی در منطقه دشوار است دستکم یک سایت ارتباط بی سیم در منطقه ایجاد شود تا مشکل برقراری تماس با نهادهای خدمات رسان که زمان برای آنها مهم است برطرف گردد.

دهیار روستای عشایری چاه تلخ روداب اظهار داشت: نبود اینترنت مشکل دیگر ساکنان منطقه است که از مزایای خدمات الکترونیکی محروم هستند. نصب دکل‌های مخابراتی می تواند تا حدودی این مشکل را برطرف نماید.

وی ادامه داد: از مسئولان تقاضا داریم خطوط مخابرات را تقویت کنند تا در هر روستا دستکم یک خط ثابت وجود داشته باشد.

مدیر مخابرات سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت:  پراکندگی، کوهستانی بودن و وسعت زیاد منطقه باعث شده است بسیاری از روستا ها و مناطق عشایری بخش روداب از نظر آنتن دهی تلفن همراه مشکل داشته باشند یا در صورت آنتن دهی دچار اختلال شوند.

کاظم نیکو منش افزود: هم اکنون سایت‌های ۳G همراه اول در مناطق شهر روداب، ملوند، کارخانه سیمان و آریان وجود دارد و همچنین طرح احداث سایت های جدید همراه اول در بجدن خواشید و ملوند نیز در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: مراکز تلفن ثابت در روستاهای اقماری بخش روداب شامل روستاهای محمد آباد آریان، بلوچ خانه و برگو از اردیز وجود دارد و همچنین مراکز تلفن دارای تلفن خانگی در روستاهای روداب، شمس آباد، استاج، محمد آباد آریان،  ملوند، دارین، برآباد، بجدن خواشید، اردیز و بهارستان فعال است.

از محل اعتبار یو.اس.او زیرساخت مخابراتی مناطق عشایری سبزوار تقویت می‌شود

رییس کارگروه ارتباطات و مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از عوامل مشکل ارتباط مخابراتی مناطق عشایری سبزوار گستردگی، پراکندگی و جمعیت کم آن است و چون  فعالیت های ارتباطات بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده، توجیه اقتصادی برای این بخش ندارد.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: در برخی مناطق عشایری روداب سبزوار امکان ارتباط ثابت وجود دارد گرچه امکان ارتباط همراه اول ضعیف است.

وی اظهار داشت: رفع مشکلات مخابراتی روستاهای محروم کشور و دسترسی به خدمات از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اغلب خدمات ارتباطی این روستاها در قالب طرح U.S.O (مجری ارتباطات زیرساخت مخابرات در مناطق محروم) و از طریق اپراتور ارتباطات کوه نور با هدف تامین تلفن، اینترنت و سایر زیرساخت های مخابراتی ارائه می‌شود.

وی گفت: امسال از محل اعتبارات یو.اس.او مبالغی در نظر گرفته شده که با اولویت مناطق پرجمعیت زیرپوشش همراه قرار گیرند و ارتباطات آنها برقرار شود.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.