اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 14 مرداد 1398 / کد مطلب: 13374 / نظرات: 0


کاروانسرای تاریخی مهر داورزن به بخش خصوصی واگذار شد


کاروانسرای تاریخی مهر داورزن به بخش خصوصی واگذار شد  کاروانسرای تاریخی مهر شهرستان داورزن از طریق صندوق احیا و بهره‌ برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به بخش خصوصی واگذار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن  گفت: کاروانسرای مهر با هزینه مرمت ۳۰ میلیارد ریال، مدت طراحی و مرمت ۲۴ ماه، مدت قرارداد ۲۱ سال و هزینه پایش و نگهداری از بنا به مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال از طریق مزایده به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.
محمد عبدالله زاده ثانی افزود: کاروانسرای تاریخی روستای مهر در مسیر جاده ابریشم  و جاده سبزوار -  شاهرود یکی از زیباترین کاروانسراهای بین راهی است که با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی زمینه احیا، مرمت و جذب بیشتر گردشگران در آن فراهم می شود.
وی اظهار داشت: قدمت کاروانسرای مهر مربوط به دوران قاجاریه است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مصالح آن آجر، ملات گل و گچ و تزئینات آن به‌ صورت آجری نیم دایره است. طاق هاو قوس‌های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی، حیاط مرکزی، اصطبل‌ های شرقی و غربی و یک محل شاه‌ نشین است.
آسیابهای آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین راهی، مساجد قدیمی، یخدانها، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره از جمله آثار تاریخی و طبیعی داورزن است.
شهرستان داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ایرنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.