اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 3 مرداد 1398 / کد مطلب: 13350 / نظرات: 0


خودنمایی به قیمت جان


خودنمایی به قیمت جان  حرکات نمایشی موتورسواران در معابر شهر سبزوار معضلی است که علاوه بر بروز برخی آسیب ها و مشکلات اجتماعی برای مردم موجب بروز حوادث ناگواری برای راکبان آنها نیز می شود.

به گفته کارشناسان پلیس کشور، موتورسیکلت در حدود ۵۰ درصد از تصادفات شهری نقش اساسی دارد که این درصد با انجام حرکات نمایشی و خطرساز از سوی راکبان آنها تا ۶۰ درصد نیز افزایش می‌یابد.

البته این آمار در فصل تابستان و همزمان با آغاز اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به اوج خود می‌رسد به طوری که بنا بر آمار پزشکی قانونی کشور بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در این بازه زمانی مختص راکبان موتورسیکلت‌هایی است که بیش از دو سوم آنها کمتر از ۳۵ سال سن دارند.

راکبان بی احتیاط زنگ خطر را در سبزوار به صدا درآورده اند

در چند سال اخیر معضل حرکات نمایشی موتورسواران در سطح خیابان‌ها، معابر و پارک‌های شهر سبزوار به حدی گسترش یافته است که این موضوع دیگر از یک تفریح ساده به تهدیدی برای سلامت جان مردم و راکبان موتور سیکلتها تبدیل شده است.

یک شهروند سبزواری در این باره گفت: مدتی است استفاده نادرست از موتورسیکلت در سطح شهر سبزوار افزایش یافته و راکبان آنها با سرعت زیاد، لایی کشیدن بین خودروها، عبور از چراغ قرمزها و حرکت در مسیر پیاده رو موجب ایجاد خطرات برای مردم به ویژه کودکان و سالمندان شده اند.

اصغر نظری افزود: علاوه بر آن تعدادی از موتورسواران سبزواری آخر هفته‌ها برای اجرای حرکات نمایشی در خیابان‌های پهن نیمه کاره شهر گِرد هم می آیند و با انجام رفتارهای پر خطر موجب سلب آسایش شهروندان می‌شوند.

وی ادامه داد: این نوع رفتارهای هنجارشکنانه موتورسواران و بی توجهی آنها به قوانین راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های حاشیه‌ای شهر سبزوار دیگر از سوی شهروندان قابل تحمل نیست و به رسیدگی مسئولان نیاز دارد.

نظری اضافه کرد: به عنوان مثال راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از متولیان امر، باید با موتورسواران متخلف که قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند و با حرکات نمایشی خطرناک جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند برخورد جدی تری داشته باشد.

یکی از جوانان موتورسوار که خود قربانی حرکات نمایشی با موتورسیکلت است به خبرنگار ایرنا گفت: رقابتی بودن حرکات نمایشی بین جوانان موتورسوار، موجب شده است که آسیب دیدگان فعالان این عرصه زیاد شود.

حسین قیامی در خصوص حادثه‌ای که برایش رخ داده است افزود: با دوستان دوره تحصیل دبیرستانم در قالب گروههای چند نفره به بزرگراه‌های حاشیه شهر می‌رفتیم و بدون آشنایی و آموزش مبادرت به انجام حرکات پر خطر می‌کردیم. حرکاتی که برای ما پر استرس و برای تماشاچیان نمایشی بود.

وی که جوانی ۲۱ ساله است ادامه داد: سال گذشته در یکی از حرکات نمایشی به حالت ایستاده روی موتور در حال حرکت قرار گرفتم که در یک لحظه با از دست دادن تعادل به زمین خوردم و برای چند روز به کما رفتم.

قیامی گفت: علاوه بر هزینه‌ها و دردهای زیادی که در این مدت بر من وارد شد به دلیل آسیب‌های فراوان جسمی کار خود را هم از دست دادم.

به ازای هر دو نفر یک موتورسیکلت در سبزوار وجود دارد

یک کارشناس راهنمایی و رانندگی نیز گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سبزوار وجود دارد که این تعداد معادل نیمی از جمعیت این شهرستان است.

سعید متین با انتقاد از افزایش روز افزون تعداد این وسیله نقلیه افزود: عامل ۷۰ درصد تصادفات درون شهری سبزوار موتورسواران هستند که بیشتر این حوادث توسط راکبانی رخ می‌دهد که مبادرت به حرکات نمایشی در سطح شهر می‌کنند.

وی برنامه‌های آموزشی، طرح‌های تشویقی و فرهنگ سازی را از مهمترین راهکارهای کاهش حوادث موتورسواران دانست و اضافه کرد: تاکنون اقدامات کافی و عملی برای انجام این امور صورت نگرفته است.

رئیس پیشین اداره راهنمایی و رانندگی سبزوار گفت: در واقع موتورسیکلت وسیله‌ای است جهت سرعت دهی به کار روزانه و حل ترافیک شهری اما برخی با تک چرخ زدن، حرکات مارپیچ و ایجاد صداهای ناهنجار با این وسیله نقلیه تنها به دنبال ایجاد لحظات به ظاهر خوش برای خود هستند.

متین افزود: تمامی موتورسوارانی که اقدام به حرکات نمایشی می‌کنند به دلیل غرور کاذبی که دارند از هیچ گونه لوازم ایمنی استفاده نمی‌کنند که این امر میزان صدمات در هنگام بروز حادثه را افزایش می‌دهد.

دو سوم عملیات اورژانس سبزوار مربوط به تصادفات موتور است

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار هم گفت: از شش هزا رو ۴۴۳ ماموریت درون شهری اورژانس سبزوار در سال گذشته حدود ۶۹ درصد آن مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.

دکتر عباس کافی افزود: پارسال در این تعداد ماموریت ۹ هزار و ۲۰۰ مصدوم درون شهری داشتیم که ۷۰ درصد آن مصدومان، راکبان موتورسیکلت سوار بودند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مصدومان شهری موتورسوارانی هستتد که به نوعی با تصادف با اتومبیل، عابران پیاده، یا واژگونی وسیله خود صدمه دیده اند ادامه داد: سال گذشته تعداد فوتی راکبان موتور در سطح شهر سبزوار و روستاهای اطراف هفت تن بود و همچنین سن جامعه آماری موتورسیکلت سواران سبزواری که دچار صدمات شده اند نیز بین ۱۸ تا ۲۹ سال است.

افراد پر خطر آینده نگر نیستند

یک پژوهشگر حوزه جامعه شناسی هم با اشاره به اینکه حرکات نمایشی و پر خطر موتورسواران برای همه ما صحنه‌های آشنایی است گفت: نوجوانان در سنینی قرار دارند که با دست زدن به این کارهای پر خطر میل به تنوع طلبی و دیده شدن دارند و این صحنه‌ها و شیوه خاص موتور سواری برای آنها طبیعی جلوه می‌کند.

مهران صولتی افزود: بیشتر این نوجوانان در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند که فرآیندهای حاشیه نشینی، نابرابری، تبعیض و فقر گسترده سبب شده نگران آینده خود نباشند و این اقدام ناهنجار آنها به نوعی ابراز قدرت و مقاومت در قبال ساختارهای جامعه است چون آنها نه در رسانه چهره‌ای دارند و نه می‌توانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی اضافه کرد: نمایش حرکات تک چرخ موتورسواران در خیابان‌های پر تردد، سلامت شهروندان را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد و افزایش حجم استرس‌های شهری نیز تهدیدی برای سلامت روان است.

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی گفت: حرکات نمایشی موتور سواران از طرفی دیگر الگوی نامناسبی از قانون گریزی و هنجار ستیزی را به جامعه عرضه می‌کند که برخی نوجوانان دیگر با پیروی از این رفتارها در این مسیر گام بر می‌دارند.

صولتی افزود: یکی از راه حل های این معضل توسعه فضاهای مناسب و ایجاد پیست‌های موتورسواری با جایگاهی برای تماشاچیان توسط شهرداری سبزوار است که تحقق آن نقش مهمی در تخلیه هیجانات درونی نوجوانان و افزایش امنیت شهر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: باید از نیروی انتظامی متوقع باشیم تا سخت گیریهای بیشتری برای نوجوانانی که بدون کسب مهارت لازم و داشتن گواهینامه رانندگی با موتور سیکلت تردد می‌کنند اعمال کند و هیچ عاملی نباید سبب اغماض پلیس در این مساله شود چون این گونه اقدامات تعرض به حقوق سایر شهروندان و به خطر انداختن آرامش روانی آنهاست.

صولتی گفت: خانواده نقش اساسی در کاهش بروز حرکات نمایشی پر خطر موتورسواران دارد و والدین باید موتورسواری بدون گواهینامه و بدون مهارت لازم با نرسیدن به سن قانونی را به عنوان خط قرمز خود به فرزندانشان اعلام کنند و در برابر فرزندان خود مقاومت کنند و اجازه ندهد سوار این وسیله پر خطر شوند.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.