اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 8 ارديبهشت 1398 / کد مطلب: 13231 / نظرات: 0


جاده سبزوار - بردسکن، گذرگاهی محلی با استفاده بین المللی


جاده سبزوار - بردسکن گذرگاهی محلی با استفاده بین المللی جاده سبزوار - بردسکن گذرگاهی محلی با استفاده بین المللی جاده سبزوار- بردسکن با وجود کم عرض بودن و قرار گرفتن در مناطق شهری همه روزه شاهد عبور و مرور صدها خودروی سنگین بین المللی است که کالاهای تجاری را از استانهای شرقی و بنادر جنوبی ایران به سمت کشورهای آسیای میانه عبور می دهند.
حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین در کنار تردد اتوبوسهای مسافربری و خودروهای سواری در جاده سبزوار - بردسکن، علاوه بر ایجاد آسیبهای فراوان به زیرساختهای این راه ارتباطی سبب بروز مشکلاتی برای ساکنان بومی منطقه هم شده است.
تبدیل شدن مسیر سبزوار - بردسکن به یک محور ترانزیتی، یک باند بودن این جاده و همچنین پیچهای خطرناک موجود در این مسیر سبب شده این جاده به یکی از پرخطرترین مسیرهای استان خراسان رضوی تبدیل شود و سالانه دهها تن از هموطنانمان در این مسیر پرتردد جان دهند.

* تعریف مسیر جدید برای خودروهای سنگین
یکی از رانندگانی که همه روزه مسیر سبزوار - بردسکن را می پیماید در این خصوص گفت: این جاده نقاط کور زیادی دارد و چون کامیونها و تریلیها به یک باره رو به روی هم ظاهر می شوند فرصت تصمیم گیری را برای رانندگان به حداقل می رساند از این رو حوادث رخ داده در این مسیر به مراتب مرگبارتر از سایر مسیرهاست.
حسن مرادی با بیان این که باید برای خودروهای سنگین مسیرهای جدیدی تعریف شود افزود: یک باند بودن جاده سبزوار - بردسکن سبب شده در بسیاری از سبقتهای غیر مجاز تریلیها خودروهای سواری به شانه های خاکی هدایت شوند و در معرض حوادث ناگوار قرار گیرند.
وی ادامه داد: از طرفی عبور و مرور خودروهای سنگین در این مسیر موجب شده این مسیر دارای چاله چوله های عمیق و دست اندازهای فراوان شود که این موضوع نیز مشکلاتی را برای خودروهای سواری فراهم کرده است.

* محور سبزوار - بردسکن ظرفیت بار ترافیکی موجود را ندارد
رئیس پلیس راه سبزوار گفت: محور سبزوار - بردسکن یکی از ورودیهای غربی خراسان رضوی است که بر اساس آمارهای رسمی خودروهای پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از این مسیر تردد می کنند.
سرهنگ علی فتحی افزود: این مسیر، محوری ترانزیتی است که حمل و نقل کالا و ارتباط بنادر جنوبی با آسیای میانه از آن صورت می گیرد و روزانه چهار هزار خودروی سواری، 700 دستگاه تریلی و 75 دستگاه اتوبوس از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به استانهای شمالی و دیگر مناطق کشور در آن رفت و آمد می کنند.
وی با اشاره به حادثه خیز بودن محور سبزوار - بردسکن ادامه داد: این جاده با هدف ارتباط بین استانی احداث نشده بود و در حد محوری بین شهری و با هدف اتصال شهرستانهای سبزوار و بردسکن ساخته شده بود و حجم بالای ترافیک در آن سبب بروز حوادث مرگبار شده است به طوری که تنها در تعطیلات نوروزی امسال 42 حادثه جاده ای در این محور رخ داد که منجر به جان باختن هفت هموطن و جراحت 47 نفر دیگر شد.
رئیس پلیس راه سبزوار گفت: پس از آن که این جاده مواصلاتی بین شهری از سمت بردسکن به بجستان متصل شد تردد مسیر بنادر جنوبی و استانهای شرقی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در آن برقرار شد و اکنون تبدیل به یک راه دسترسی مهم شده است اما ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.
فتحی با اشاره به این که مهمترین دغدغه در جاده سبزوار- بردسکن ارتقاء ایمنی جاده است افزود: بیشترین حوادث رانندگی از سبزوار تا کیلومتر 55 این جاده در محدوده روستای شهر سوخته رخ می دهد.
وی ادامه داد: اصلاح پیچهای غیر استاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعویض حفاظها و ایمنی پلها از راهکارهای کوتاه مدت است و باید در ادامه دو بانده شدن این محور باید پیگیری شود.

* سهم 60 درصدی تلفات جاده ای غرب خراسان رضوی
مدیرمرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار گفت: از 25 اسفند 1397 تا پایان هفدهمین روز فروردین ماه امسال 13 نفر در جاده های شهرستانهای غرب خراسان رضوی جان باختند که 60 درصد از این تلفات یعنی هفت تن در جاده سبزوار - بردسکن طی دو حادثه رانندگی در روزهای دوم و شانزدهم فروردین 1398 جان خود را از دست دادند.
دکترعلی شریفان افزود: همزمان با طرح سلامت نوروزی 62 ماموریت اورژانس در جاده سبزوار - بردسکن صورت گرفت که در آنها تکنسینهای اورژانس 47 مصدوم را به بیمارستان امداد شهید بهشتی منتقل کردند.
وی اضافه کرد: از مجموع 26 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار چهار پایگاه به صورت 24 ساعته در مسیر جاده سبزوار- بردسکن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه می دهند تا در حد امکان از آمار تلفات جاده ای در این مسیر کاسته شود.

* نیاز فوری به بهسازی
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار نیز گفت: طول جاده سبزوار - بردسکن 124 کیلومتر است که 95 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد و وضعیت روکش آسفالت آن نامناسب است و به ترمیم و بازسازی نیاز ضروری دارد.
مهدی رحمتی افزود: سال گذشته عملیات روکش آسفالت در 10 کیلومتر این جاده انجام شد و در انتهای پارسال 30 میلیارد ریال برای بهسازی و روکش آسفالت این جاده اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین معضلات پیش روی این محور، جذب اعتبار برای اجرای عملیات روکش آسفالت، رفع خرابیهای موجود و ارتقای کیفی سطح راه است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار گفت: در کارگروه کاهش سوانح جاده سبزوار- بردسکن دو نقطه حادثه خیز تقاطع ششتمد و ثقیه شناسایی شده که عملیات ایمن سازی، تعریض، پارکینگ و روشنایی تقاطع ششتمد انجام گرفته است و اصلاح نقطه حادثه خیز ثقیه نیز در دستورکار قرار دارد.

* چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن در دستور کار قرار دارد
نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی هم در این ارتباط گفت: این جاده، محوری ترانزیتی و مسیر ارتباطی جنوب به شمال کشور است از این رو چهار بانده شدن محور سبزوار- بردسکن امری ضروری است که در دستور کار قرار دارد.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: سال گذشته تلاش شد ردیفی اختصاصی برای چهار باند شدن جاده سبزوار- بردسکن گرفته شود که در این راه گامهای مثبتی هم برداشته شد.
وی ادامه داد: در بودجه سال 98 برای مسیر سبزوار- قوچان که محوری ترانزیتی است ردیفی اختصاصی گنجانده شده است لذا تلاش می شود پس از مسیر باجیگران- قوچان و سلطان آباد - سبزوارعملیات چهار بانده شدن محورهای ترانزیتی در مسیر سبزوار- بردسکن ادامه یابد.

ایرنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.