اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 9 اسفند 1397 / کد مطلب: 13208 / نظرات: 0


همایش ملی حکیم سبزواری در زادگاهش آغاز به کار کرد


همایش ملی حکیم سبزواری در زادگاهش آغاز به کار کرد
 همایش ملی حکیم سبزواری همزمان با هشتم اسفند ماه روز ملی بزرگداشت آن حکیم با حضور پژوهشگران، دانشگاهیان و مسئولان اجرایی در دانشگاه حکیم سبزواری این شهرستان آغاز به کار کرد.

دبیر اجرایی این همایش در حاشیه برگزاری این همایش گفت: همایش حکیم سبزواری برای پنجمین سال پیاپی با همکاری انجمن فلسفه و حکمت کشور و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری برگزارمی شود.
دکتر سیدکاظم علوی افزود: از برنامه های این همایش رونمایی از نرم افزار مجموعه آثار حکیم سبزواری با حضو مسئولان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و همچنین عطرافشانی مزار این حکیم بزرگوار است.
وی ادامه داد: برگزاری گارگاههای تخصصی و سخنرانی استاد امیرعباس علی زمانی از استادان دانشگاه تهران و تعدادی از استادان گروه فلسفه دانشگاه حکیم سبزواری از دیگر برنانه های این همایش ملی است.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: مرحوم حاج ملا هادی سبزواری معروف به حکیم سبزواری فیلسوف و حکیم برجسته‌ای بود که با ایجاد مکتب در استمرار فلسفه و حکمت متعالیه ملاصدرا در دوره معاصر نقش مهمی ایفا کرد.
علوی افزود: شرح منظومه حکیم سبزواری کتابی ارزشمند است که با نظمی بی نظیر تمام ابواب فلسفی را شامل شده و به بیان آراء فلاسفه و حکماء پرداخته است و نظرات ملاصدرا و حکمت متعالیه را در باب این آرا به خوبی تبیین کرده است.
وی ادامه داد: حکیم سبزواری شاگردان فراوانی را تربیت کرد که نام 105 نفر از این شاگردان در منابع ذکر شده است و از جمله آنها می توان به شاگردانی چون شیخ مرتضی انصاری فقیه و مرجع عالیقدر جهان اسلام، ملا اسماعیل عارف بجنوردی، میرزا ابراهیم وثوق‌الحکماء سبزواری، میرزا عباس حکیم دارابی، موسی ‌بن فضل‌الله کلانتری همدانی اشاره کرد.
حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است که در سال 1212 هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.
حاج ملاهادی سبزواری پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملا حسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمد تقی شیرازی، ملا علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد.
ملا هادی در سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در حوزه علمیه مشهد و مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آنها می توان به محمد کاظم خراسانی، میرزا حسین سبزواری، ملا محمد کاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد.
حاج ملا هادی سبزواری علاوه بر احاطه به علوم عقلی و فلسفی غزلهای حکمی و عرفانی هم می سرود و در شعر به 'اسرار' تخلص می کرد.
حکیم سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال 1٢89 قمری در سن 77 سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.
مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملا هادی سبزواری روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هشتم و نهم اسفند ماه کنونی در دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار واقع در 230 کیلومتری غرب مشهد برگزار می شود.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.