اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 دي 1397 / کد مطلب: 13156 / نظرات: 0

گزارش مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر


با وجود اصحاب رسانه انقلابی دشمن به‌اهداف خود نمی‌رسد


با وجود اصحاب رسانه انقلابی دشمن به‌اهداف خود نمی‌رسد فرمانده سپاه امام رضا (ع) گفت: دشمنان ابزار رسانه‌ای در اختیار دارند و دائم در مقابل انقلاب اسلامی عملیات روانی به‌راه انداخته‌اند تا اندیشه انقلاب اسلامی را کنترل کنند، اما با وجود اصحاب رسانه انقلابی دشمن به‌اهداف خود نمی‌رسد.
 مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی با حضور مسؤولان استانی و اصحاب رسانه در تالار شهر مشهد برگزار شد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در این مراسم گفت: چهل سال از استقرار نظام مقدس انقلاب اسلامی می‌گذرد و اکنون افتخار و توفیق تنفس در فضای نظام مقدس اسلامی را داریم و ما مفتخریم و توفیق داریم که در مقطع ۴۰ سالگی عمر این نظام مقدس شاهد رشد و بزرگ شدن انقلاب باشیم و در تلاشیم تا اندیشه‌های انقلابی رو به‌گسترش به‌سمت جهان اسلام برود.

سردار یعقوبعلی نظری افزود: با وجود همه فریب‌ها و گرفتاری‌هایی که در مقابل جبهه نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، امروز در نقطه اوج موفقت هستیم و شکر این نعمت در عبادت، توسل و به‌زبان آوردن در مجالس و محافل است.

وی متذکر شد: به‌خاطر تقدیر از کسانی که قریب به‌یک سال تلاش کردند تا جشنواره ابوذر به‌نحو احسن برگزار شود، ما نیز وظیفه داریم که از آنان تشکر کنیم، بنده به‌عنوان یک خدمتگزار بسیجی از همه دست اندرکاران و خبرنگاران زحمتکش و متولیان سخت‌کوش که برنامه‌ریزی کردند که این جشنواره انجام شود، تقدیر و تشکر می‌کنم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به‌اینکه انقلاب اسلامی در عین اقتدار مظلوم است و چون تحت تهاجم سنگین رسانه جبهه مقابل قرار دارد، خاطرنشان کرد: ایران از نظر توان فیزیکی رسانه‌ای با جهان قابل مقایسه نیست، اما اراده انسان‌ها تعیین‌کننده است و آنچه که می‌تواند نتیجه همه چیز را رقم بزند، انسان با اراده‌ای است که با کمترین امکانات کار خود را به‌سرانجام می‌رساند.

سردار نظری ادامه داد: دشمنان ابزار رسانه‌ای در اختیار دارند و دائم در مقابل انقلاب اسلامی عملیات روانی به‌راه انداخته‌اند تا اندیشه انقلاب اسلامی را کنترل کنند، اما با وجود اصحاب رسانه انقلابی دشمن به‌اهداف خود نمی‌رسد.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در خصوص گذر از مشکلات و سختی‌ها افزود: در شرایط موجود و آنچه که ما به‌عنوان عرصه اقتصاد با آن مواجه هستیم و رهبری هشدار دادند این است که از کار رسانه‌ای دشمن نباید غفلت شود، چرا که غفلت باعث عقب‌ماندگی است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) تصریح کرد: توجه کنیم که یک بخش عمده عملیات روانی دشمن با ابزار رسانه است، یعنی تزریق و بزرگ‌نمایی چالش‌ها و ایجاد پوششی بسته برای پنهان کردن دستاوردهای انقلاب اسلامی است با این هدف که مردم و جهانیان نتوانند جایگاه انقلاب را در مقابل استکبار درک کنند.

سردار نظری با تاکید بر اینکه آمریکا به‌عنوان نهاد جبهه استکبار به‌شدت افول کرده است، ادامه داد: در عرصه دفاعی و علمی نظام مقدس اسلامی به‌روشنی پیشرفت داشته در حالی که آمریکا در ابعاد سیاسی و بین‌المللی بسیار ضعیف شده است.

وی بیان مسیرها و هشدار دادن به مسؤولان توسط رسانه‌ها را مهم دانست و گفت: نسل ما نسل شاهد است و ما می‌توانیم شهادت دهیم که انقلاب چه کرده و به‌آینده بر اساس شواهد و تجربه‌ها بسیار امیدوار هستیم و جشنواره ابوذر فضای مناسبی برای تحقق مهار تبلیغی که دشمن دارد بوده و باید همه مردم به‌خصوص رسانه‌ها کوبنده و جهادی در مسیر انقلاب عمل کنند.

نقش رسانه‌ها حفظ دستاوردها و انتقال به‌نسل‌های بعدی است

در این مراسم سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم و در ۴۰ سال گذشته دشمن طمع به‌کندن و برداشتن انقلاب اسلامی داشت، اما با رشادت و ایثار جوانان پیروزی را برای ملت و کشور رقم زدند.

قربان میرزایی افزود: کمترین نقش رسانه‌ها می‌تواند حفظ دستاوردها و نگه‌داشتن و انتقال به‌نسل‌های بعدی است و ارزش‌های اسلامی باید نهادینه شود.

وی متذکر شد: چهلمین سالگرد انقلاب امسال با یک حادثه دیگری مقارن است و آن جنگ جدید اقتصادی هستیم و همان‌گونه که در دفاع مقدس توانستیم با ایثار به‌پیروزی برسیم در این جنگ نیز می‌توانیم پیروز میدان باشیم.

سرپرست استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه رسانه‌های دشمنان در جهت ایجاد القای عدم کفایت ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: تبریک می‌گویم به‌کسانی که در این جشنواره زحمت کشیدند، نهادینه‌کردن ارزش‌های انقلاب در مطبوعات و فضای مجازی کار ارزشمندی است و این جشنواره می‌تواند از سطح استانی به‌سطح ملی و بین‌المللی نیز ارتقا یابد.

میرزایی افزود: امروز حضور ما در کنار یکدیگر و در صف مقابل دشمنان، فارغ از همه اختلاف سلایق می‌تواند موجب ناکامی و ناامیدی دشمنان شود و همینگونه هم خواهد شد.

خبرنگار با قلم خود می‌تواند احساس مسئولیت را در ذهن مردم ایجاد کند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جایگاه رسانه یکی از مسائلی است که مورد غفلت واقع شده است و نتوانستیم از ظرفیت رسانه استفاده مناسبی کنیم.

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر با اشاره به‌اینکه گاهی اولویت‌ها برعکس جلوه داده می‌شود، افزود: حقایق قلب می‌شود و بسیاری از کوشش‌هایی که صورت گرفته است در نگاه مخاطبین تغییر پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: در چهار دهه‌ای که از عمر انقلاب گذشت اتفاقات بزرگی افتاد و  مردم در مقابل آن‌ها ایستادگی کردند، دشمن امروزه با ظرفیت رسانه تلاش دارد تا ذهنیت مردم را تغییر دهند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در فضای رسانه گاهی جایگاه جلاد و شهید جابه‌جا می‌شود و متهم جای مدعی قرار می‌گیرد.

پژمانفر با تاکید بر مطرح کردن موضوعات رسانه در مجلس اظهار کرد: در مجلس نهم سعی بسیاری در موضوع رسانه شده است، تلاش‌هایی در مجلس هشتم و هفتم نیز صورت گرفت، اما با توجه به‌نظام بخش بودن موضوع رسانه و توجه و ضرورت کافی به‌ آن اجرا نشد.

وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت رسانه گاهی به‌عکس استفاده می‌شود، ذهنیت مردم را تغییر می‌دهد و مسائل اصلی کشور را مطرح نمی‌کند، سیر تیترها و جراید مجازی و فضای رسانه‌ای نشان می‌دهد که به‌اولویت اصلی کشور پرداخته نمی‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خبرنگار با قلم خود می‌تواند احساس مسئولیت را در ذهن مردم ایجاد کند، یادآور شد: این رسانه است که با ظرفیتی که دارد می‌تواند مسئولیت فردی و اجتماعی را نشان دهد، رسانه می‌تواند بار سنگین  بسیاری از اتفاقات بزرگ را با  تقسیم به‌آحاد مردم انجام دهد.

پژمانفر ادامه داد: من مخالف برگزاری جشنواره‌ها در تهران هستم، که عموما کلیشه‌ای و بدون خروجی هستند، چه ضرورت دارد در برج میلاد جشنواره‌هایی نظیر جشنواره قرآنی برگزار شود و در مشهد برگزار نشود، ظرفیت‌ها در استان‌ها بسیار بالا و امکانات محدود است.  

وی افزود: رسانه با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند امیدواری و نشاط را در روحیه مردم ایجاد کند، گاهی رسانه‌ها مسیر را گم می‌کنند و مردم دچار آسیب‌ می‌شوند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جشنواره‌هایی نظیر جشنواره ابوذر که با هزینه و امکانات کم توانسته است پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

اصلاح قانون به‌نفع اهالی رسانه است

در ادامه مراسم مسؤول سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه از ۱۷ فروردین سیاست‌نامه این برنامه آغاز شد، گفت: در آستانه شبی به‌یاد ماندنی هستیم، شبی در آن از تلاش خبرنگارانی که در رابطه با انقلاب و دستاوردهای انقلاب آثار ارسال کردند، تقدیر می‌شود.

عباس محمدیان افزود: هرجا که اسم رسانه باشد، خراسان رضوی همیشه در صف اول بوده است و امیدوارم که این روند ادامه داشته  باشد و شاهد افتخارات بزرگ‌تر در کشور باشیم.

وی افزود: ابوذر جایگاه بسیار بالایی دارد، چرا که برای اسلام حنجره خود را گذاشته بود و امروز در اختامیه سومین جشنواره ابوذر خراسان رضوی همدلی اصحاب رسانه را باید شاهد باشیم.

مسؤول سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی ادامه داد: رسانه‌ها تلاش خود را می‌کنند تا آنچه که قلم می‌زنند موضوعی جز صداقت نباشد، اما با وجود این تلاش، مشکلاتی برای اصحاب رسانه ایجاد می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه شعار سال حمایت از کالای ایرانی و تولید ایرانی است، متذکر شد: استقبال کمی اهالی رسانه نسبت به‌جشنواره رسانه‌ای ابوذر دارند و این در حالی است ظرفیت امروز باور اهالی رسانه نسبت به‌این جشنواره باید بیشتر شود.

وی ضمن تشکر از مسؤولان و افرادی که جشنواره ابوذر را حمایت و همراهی کردند، بیان کرد: امیدواریم حمایت‌ها ادامه داشته باشد تا بتوانیم پرچم رسانه‌داری و ولایت به‌رخ بقیه کشیده شود.

مسؤول سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی خواستار اصلاح لایحه قانون مطبوعات شد و خاطرنشان کرد: اصلاح قانون به‌نفع اهالی رسانه است و امیدواریم صورت گیرد تا خروجی آن نصیب کشور و خراسان شود.

۸۱ درصد آثار توسط اهالی رسانه مشهد ارسال شده است

در ادامه این مراسم، دبیر سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی نیز گفت: برگزاری جشنواره‌ای که کارش نقد و بررسی رسانه است، بسیار مشکل بوده، اما این جشنواره مسیر بسیار خوبی داشته است.

سید ناصر نعمتی متذکر شد: در نخستین جشنواره ۳۷۰ اثر، در دوره دوم یک هزار و ۳۴۳ و در سومین جشنواره ابوذر یک هزار و ۹۶۶ اثر ارسال شده است، البته با محاسبه‌ای دیگر که در بخش عکس داشتیم، بیش از 2 هزار اثر به‌دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی در خصوص تقسیم‌بندی آثار دریافتی بر اساس گستره جغرافیایی گفت: ۸۱ درصد آثار توسط اهالی رسانه مشهد و ۱۹ درصد آثار نیز از شهرستان‌ها ارسال شده، همچنین رسانه‌های غیررسمی حضور بیشتری داشتند و یک هزار و ۸۱ اثر از رسانه‌های غیررسمی شرکت کردند.

دبیر سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی ادامه داد: در این جشنواره از ۵۶ رسانه رسمی اثر ارسال شده است و شهرآرا با بیشترین مشارکت حدود ۵ درصد رتبه نخست و صداوسیما و روزنامه خراسان نیز رتبه دوم و سوم را از نظر تعداد آثار ارسالی دارند، همچنین در آثار ارسالی ۸۷۸ اثر در قالب در گزارش  و بعد در قالب عکس و یادداشت بوده است.

نعمتی تاکید کرد: بیشرین آثار دریافتی که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ارسال کردند در یک هفته پایانی و مدت زمان تمدید دریافت شد که امیدوارم سال آینده این مسیر پرشورتر ادامه پیدا کند تا جشنواره پررنگ‌تر شود.فارس



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.