اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 دي 1397 / کد مطلب: 13151 / نظرات: 0


کنگره نکودشت آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی در سبزوار برگزار شد


کنگره نکودشت آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی در سبزوار برگزار شد  کنگره ملی نکوداشت آیت الله 'شیخ عباسعلی اسلامی' خطیب و موسس مدارس تعلیمات اسلامی عصر شنبه طی مراسمی با حضور برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده مجلس خبرگان، جمعی از روحانیون و مسئولان محلی در سبزوار آغاز شد.
رئیس کنگره گفت: در چارچوب نخستین کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی سبزواری در محل مدرسه علمیه اهل بیت(ع) سبزوار پیام آیات عظام لطف الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی و نیز پیام تصویری آیت الله ناصر مکارم شیرازی قرائت شد.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه افزود: همزمان با برگزاری این نکوداشت کتاب 'پرتوی از زندگی و اندیشه اسلامی' تالیف حسین جوانمهر با محتوای مروری بر زندگی و خدمات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و آثار و افکار آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی نیز رونمایی شد.
وی ادامه داد: این عالم زاهد، آگاه و مبارز خستگی ناپذیر در دوران حکومت پهلوی در راه انجام وظیفه شکنجه ها و زندان را تحمل کرد.
آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی خدمات ارزنده ای به فرهنگ، مذهب و دیانت جوانان کرد و همچنین زبان گویای آیت الله کاشانی بود لذا نسل جوان باید از زندگی درس بگیرد.
امام جمعه سبزوار گفت: مرحوم آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی یکی از بزرگترین عناصر انقلابی و فرهنگی در دوران سیاه طاغوت بود که 183 مدرسه را تاسیس کرد.
وی مرحوم آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی را از سرمایه های دینی فرهنگی سبزوار و الگویی برای همگان توصیف و بیان کرد: برگزاری مراسم نکوداشت عالمان و شخصیتهای دینی برای زنده نگه داشتن مجاهدتهای علمی آنها و آشنایی جوانان با معارف دینی ضروری است.
حجت السلام مقیسه افزود: این همایش یک روزه با همکاری نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری، بنیاد بعثت و نهج البلاغه، فرمانداری سبزوار، نمایندگان مجلس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، دفتر امام جمعه، حوزه علمیه، میراث فرهنگی این شهرستان و دفتر تاریخ شفاهی برپا شد.
آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی در سال 1275 ه. ش در شهر سبزوار متولد شد. وی پس از فراگیری قرآن، دروس ابتدایی و مقدمات علوم دینی در مشهد سال 1305 ه.ش به عراق عزیمت کرد و سال 1310 ه.ش در عصر اختناق حکومت رضاشاه به ایران بازگشت. تأسیس مدارس تعلیمات اسلامی در تهران و شهرستانها، بنیانگذاری 80 مسجد و حسینیه، راه اندازی مدارس دینی در شهرهای مختلف و دهها کتابخانه بزرگ از مهمترین فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی این عالم مجاهد است.
آیت الله اسلامی سال 1364 در سن 99 سالگی در تهران رحلت کرد و در یکی از حجرات صحن بزرگ حرم حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.