اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 7 مهر 1397 / کد مطلب: 13105 / نظرات: 0


باغ ایرانی؛ آرامگاه ابدی چهره ماندگار ادبیات ایران


باغ ایرانی؛ آرامگاه ابدی چهره ماندگار ادبیات ایران  چهره ماندگار ادبیات ایران بعد از طی یک دوره بیماری ریوی، پنجم مهرماه به دیار باقی شتافت و بعد از برگزاری جلسات مختلف مسئولان شهرستان با خانواده آن مرحوم، باغ ایرانی به عنوان آرامگاه ابدی دکتر سیدمحمد علوی مقدم انتخاب شد.

 دکتر سیدمحمد علوی‌مقدم، چهره ماندگار ادبیات ایران، بعد از طی یک دوره بیماری ریوی پنجم مهرماه به دیار باقی شتافت. از این استاد بزرگ ادبیات ایران کتاب‌های متعددی از جمله در قلمرو بلاغت‌، جلوه جمال (نمونه اعلای بلاغت قرآن)، بررسی آیات حج در قرآن مجید، معانی و بیان، بیست مقاله و تطوّر علوم بلاغت به یادگار مانده است.

وی در ۲۹ آبان سال ۱۳۱۱ شمسی در سبزوار متولد شد و تحصیلات ابتدایی خویش را در این شهر در نزد مرحوم حاج شیخ حسن داورزنی، در دبستان ملی دانش و با رتبه شاگرد دومی در سطح شهرستان به پایان برد.

آرامگاه ابدی چهره ماندگار ادبیات ایران، باغ ایرانی

تحصیل در علوم حوزوی
چهره ماندگار ادبیات ایران همزمان با تحصیلات علوم جدید، در حوزه علمیه سبزوار به تحصیل علوم اسلامی مشغول و علوم عربی و ادبیات و معارف اسلامی را فرا گرفت.

دکتر علوی مقدم پس از پایان دوره تحصیلات علوم قدیم و جدید، در سال ۱۳۳۱ در آموزش و پرورش استخدام شد و در کسوت معلمی اولین سال تدریس خود را در روستای نامن، در ۳۵ کیلومتری غرب سبزوار، آغاز کرد و سپس به سبزوار منتقل و به تدریس در مدارس این شهر پرداخت.

وی در سال ۱۳۳۶ در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشسرای عالی تربیت معلم تهران قبول شد و در سال ۱۳۳۹ با فارغ‌التحصیل شدن از این دانشسرا، در دبیرستان اسرار به تدریس ادبیات فارسی پرداخت.

دکتر علوی‌مقدم در سال ۱۳۴۰ با شرکت در دوره دکتری در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از کسب درجه دکتری در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران، به تحقیق و تدریس پرداخت و برای تدریس ادبیات فارسی، به دانشکده ادبیات و علوم انسانی به دانشگاه مشهد رفت و در سال ۱۳۸۲ از وی به عنوان چهره ماندگار رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تجلیل به عمل آمد.ایکنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.