اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 19 فروردين 1397 / کد مطلب: 12823 / نظرات: 0


تکدیگری چهره سبزوار را مخدوش کرده است


تکدیگری چهره سبزوار را مخدوش کرده است  شهر سبزوار در غرب خراسان رضوی سالهاست با معضلی به نام تکدیگری روبروست که چهره شهر را مخدوش نموده و شهروندان را با مشکلات عدیده روبرو کرده است.

سبزوار به خاطر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر میلیون ها مسافر و زائر مشهد مقدس، مدتهاست که مورد هدف متکدیان قرار گرفته است.
تکدیگری درآمدی پرسود و پایدار برای سودجویان به همراه دارد و با تبدیل شدن به یک آسیب اجتماعی علاوه بر مخدوش کردن سیما و منظر شهری، موجبات برهم زدن آرامش و بهداشت روانی شهروندان را فراهم کرده است.

*متکدیان زمینه ساز معضلات اجتماعی
یکی از ساکنان مناطق مرکزی شهر سبزوار گفت: تعداد متکدیان در سبزوار به گونه ای است که در هر منطقه و چهارراه شهر شاهد فعالیت آنها هستیم.
عماد طبسی با بیان اینکه وجود این نوع فعالیت زمینه ساز بروز معضلات اجتماعی برای شهروندان شده است افزود: گسترش بزهکاری و جرم، رشد نا امنی اجتماعی و روانی و امکان گسترش بیماری های مسری برخی از مشکلاتی است که متکدیان برای جامعه ایجاد می کنند.
وی با بیان اینکه اغلب این افراد از سالمندان، بانوان و کودکان هستند اظهار کرد: این افراد با برانگیختن احساسات مردم پول های بسیار به دست می آورند و در برخی مواقع درگیری هایی با مردم دارند.
وی با انتقاد از عدم برخورد جدی با فعالان این عرصه گفت: هر چند وقت یک بار از طرف نهادهای مختلف طرح های گوناگون برای رفع این معضل و جمع آوری متکدیان اعلام می شود، اما تاکنون برخورد ریشه ای با آن صورت نگرفته است.

*75 درصد متکدیان سبزوار به صورت حرفه ای فعالیت می کنند
معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری سبزوار گفت: طی 2 سال گذشته 800 متکدی در سبزوار شناسایی‌ شدند که 75 درصد آنها متکدیان حرفه‌ای و غیر بومی بودند و علاوه بر کسب درآمد های بسیار آسیب های جدی به جامعه وارده کرده اند.
حسین میردشتی افزود: بیشتر متکدیان حرفه ای در سبزوار آلوده به مواد مخدر هستند که پس از شناسایی، با همکاری اداره بهزیستی و انجمن های خیران جمع آوری و ساماندهی شده اند.
وی اظهار کرد: متکدیان نه تنها به کار تولیدی نمی پردازند و خدمتی ارائه نمی دهند بلکه علاوه بر مصرف گرایی در مسیرهای غیر قانونی، ایجاد کننده دهها پیامد منفی اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی برای جامعه هستند.
وی با بیان اینکه حل معضل تکدیگری به تنهایی در توان سازمان های دولتی نیست گفت: حل این معضل اجتماعی نیازمند فرهنگ سازی است و مشارکت های مردمی از طریق موسسات خیریه نقش بزرگی در ارتقای سطح زندگی خانواده های آسیب دیده یا در معرض خطر دارد.
میردشتی با بیان اینکه متکدیان درآمدهای قابل توجهی داشته و به تن پروری روی آورده اند، افزود: این افراد احساسات و عواطف پاک شهروندان را لگدمال می کنند و به کلاهبرداری می پردازند.
وی اظهار کرد: تکدیگری زیبنده شهر دارالمونین سبزوار نیست و مردم نیز باید کمک های خیر خواهانه خود را از مجاری قانونی به دست نیازمندان برسانند.
وی گفت: ساماندهی متمرکز و مناسب متکدیان امری ضروری است از این رو با پیگیری های صورت گرفته و اخذ مجوزهای لازم از استانداری خراسان رضوی، به زودی مجتمع اردوگاهی ویژه متکدیان و افراد در راه مانده در سبزوار احداث می شود.
میردشتی با اشاره به راه اندازی ستاد جمع آوری و ساماندهی متکدیان در سبزوار افزود: این ستاد از جمله تشکل های مردم نهاد است که با هماهنگی فرمانداری، شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی علاوه بر کمک به نیازمندان واقعی، ساماندهی و غربالگری متکدیان و مراحل درمان و اشتغال بهبودیافتگان از اعتیاد را برعهده دارد.
وی اظهار کرد: مقابله با تکدیگری نیازمند اهتمام ویژه و همکاری نهادهای مسئول با رویکرد نوین در برابر برخورد با متکدیان است.
وی گفت: از سوی دیگر انجام اقدامات حمایتی مشاوره ای و عدم کمک به نیازمندان غیرواقعی محتاج فرهنگ سازی بین مردم و کمک به متکدیان برای بازگشت سالم به جامعه است.

* مهیا کردن کسب و کار برای متکدیان بهبود یافته ضروری است
رئیس اداره بهزیستی سبزوار نیز در این باره گفت: بسیاری از متکدیان دچار اعتیاد، مشکلات و آسیب های اجتماعی هستند از این رو مهیا کردن کسب و کار برای آنها پس از بهبود و حضور فعال آنان در اجتماع ضروری است.
مرضیه کسرائی فر با بیان اینکه متولی ساماندهی متکدیان، اداره بهزیستی نیست افزود: با این حال این اداره با همکاری ستاد جمع آوری و ساماندهی متکدیان که زیر نظر شهرداری سبزوار فعالیت می کند، افرادی را که به خاطر نیاز مالی و فقر اقتصادی به تکدیگری روی آورده اند، تحت پوشش قرار می دهد و نیازهای اولیه آنها را تامین می کند.
وی اظهار کرد: این سازمان همچنین پس از بهبود متکدیان معتاد، آنها را رها نمی کند و با پرداخت تسهیلات و کمک هایی نظیر نگهداری و درمان همراه آنها برای بازگشت به جامعه خواهد بود.
وی با بیان اینکه از سال 94 تاکنون حدود هزار و 500 متکدی از این اداره خدمات دریافت کرده اند گفت: هم اکنون 23 موسسه خیریه زیر نظر اداره بهزیستی در حوزه اجتماعی، پیشگیری و توانمند سازی فعالیت می کنند که وظیفه ارائه خدمات به کودکان، سالمندان و معلولان نیازمند را برعهده دارند.

* لزوم همکاری تمام نهادها برای مقابله با تکدیگری
مجری طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان سبزوار هم گفت: در این طرح که مدیریت آن از سوی شهرداری سبزوار به بخش خصوصی واگذار شده، ساماندهی کارتن خواب ها و متکدیان مد نظر است.
علیرضا دیواندری با اشاره به اقداماتی که در اجرای این طرح انجام می شود افزود: بروز ناهنجاری‌ های اجتماعی اغلب در میان بی ‌خانمان ‌ها دیده می ‌شود که با ساماندهی آنها از بروز بسیاری از بزهکاری‌ ها و آسیب‌ های اجتماعی ممانعت به عمل می‌ آید.
وی اظهار کرد: در راستای توانمند سازی این افراد باید اداراتی از قبیل کار و رفاه اجتماعی، فنی و حرفه ای و دیگر سازمان های دولتی در کنار ستاد جمع آوری متکدیان قرار گیرند تا شرایط حضور فعال متکدیان بهبود یافته در جامعه فراهم شود و مهمترین دغدغه آنان که کسب و کار است رفع گردد.
وی که مدیرعامل تنها موسسه خیریه خصوصی حمایت از متکدیان سبزوار است گفت: این موسسه با توجه به افزایش متکدیان و بحرانی شدن این معضل اجتماعی در این شهر و با هدف جلوگیری از رشد تکدیگری و حمایت از مددجویان واجد شرایط، در سال 1393 راه اندازی شد.
دیواندری افزود: تاکنون هزار و 433 متکدی از سطح شهرستان جمع آوری شده که حدود 80 درصد آنان از شهر های مجاور و حتی کشورهای همسایه بوده اند.
وی اظهار کرد: از میان افراد جمع آوری شده درصد بسیار اندکی درگیر مشکلات مالی و اقتصادی بودند و مابقی برای تامین هزینه مواد مخدر به تکدیگری روی آوردند که آنها نیز زیر پوشش خدمات این موسسه قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه در بین متکدیان تعدادی ناقل بیمارهای خاص از قبیل هپاتیت نوع C ، بیمار روانی و عفونی بودند گفت: این افراد در بسیاری از موارد زمینه ساز بروز بیماری در سطح شهر بوده اند که با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری زمینه انتقال این افراد به مراکز درمانی و نگهداری آنها در مرکز استان فراهم شده است.
دیواندری در خصوص دیگر اقدامات انجام گرفته از سوی این موسسه افزود: تاکنون علاوه بر نابودی 20 خانه تیمی، زمینه جمع آوری سیاه چادرها که سال ها چهره نامطلوبی در شهر ایجاد کرده بودند فراهم شد و بسیاری از اتباع بیگانه با هزینه این موسسه به کشورهای خود بازگشتند.
وی اظهار کرد: همچنین با پیگیری های انجام شده از طریق استانداری خراسان رضوی، تنها مرکز Dic غرب خراسان در بهمن ماه 1395 از سوی این موسسه افتتاح شد که گامی بلند در مسیر پاکسازی معتادان به مواد مخدر بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 2 هزار نفر از خیران با این موسسه همکاری می کنند گفت: حس انسان دوستی و آزردگی شهروندان از رشد متکدیان در شهر موجب شد بسیاری از مردم در خدمت رسانی صحیح به این افراد با ما همکاری داشته باشند.
دیواندری با اشاره به استفاده ابزاری از کودکان برای تکدیگری افزود: گروهی به صورت سازمان یافته، کودکان را با مبلغ روزانه یک میلیون ریال از خانواده هایشان اجاره نموده و با قرار دادن آنان در اماکن شلوغ شهر روزانه تا چهار میلیون ریال از آنها درآمد کسب می کردند.
وی اظهار کرد: با هماهنگی دادگستری شهرستان و نیروی انتظامی اعضای اصلی این گروه شناسایی و دستگیر شدند.
وی با بیان اینکه متکدیان جمع آوری شده اغلب دچار مشکلات و آسیب ها اجتماعی هستند گفت: این افراد نیاز به حمایت همه جانبه دارند و تا زمانی که ادارات و نهادهای مختلف همکاری همه جانبه با این ستاد نداشته باشند این مرکز در اجرای اهداف تعیین شده موفق نخواهد بود.
مجری طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان سبزوار افزود: هم اکنون یک گرمخانه در این شهرستان وجود دارد که با توجه به تعداد زیاد متکدیان، پاسخگوی نیاز همه آنان نیست.
وی با اشاره به ایجاد مجتمع اردوگاهی ویژه متکدیان و افراد درراه مانده در این شهرستان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل شورای عالی اداری، این اردوگاه ها باید در شهرستان‌ های بیش از 500 هزار نفر راه‌اندازی شوند.
وی گفت: با اینکه جمعیت شهر سبزوار کمتر از تعداد ذکر شده است اما به علت کثرت متکدیان و نیاز به اینگونه مکانها، مجتمع اردوگاهی ویژه متکدیان و افراد درراه مانده به زودی در این شهر راه ‌اندازی می ‌شود.
شهرستان سبزوار 320 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 250 هزار نفر از این تعداد در شهر سبزوار زندگی می کنند.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.