اخبار سبزوار پيام : ورزشی


اخبار » ورزشی / تاریخ خبر: 7 فروردين 1397 / کد مطلب: 12810 / نظرات: 0


مسابقات منطقه ای کشتی با چوخه در سبزوار برگزار شد


 رئیس هیات کشتی سبزوار گفت: اولین دوره مسابقات منطقه ای کشتی با چوخه روز سه شنبه در گود کشتی روستای رازقند بخش مرکزی شهرستان سبزوار برگزارشد.
اسحاق الهی فر افزود: در این مسابقات 110 کشتی گیر از 17 شهرستان استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی در حضور بیش از 2 هزار تماشاگر با هم رقابت کردند.
وی اظهار کرد: در این مسابقات کشتی گیران در پنج وزن 66، 74 ، 84 ، 96 و به اضافه 96 کیلو گرم به رقابت پرداختند که در وزن 66 کیلوگرم محمد سرکوهی از سرخس، رضا ارغیانی و علی رامشینی از سبزوار به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
وی گفت: در وزن 74 کیلو گرم حسن قرایی از مشهد، سجاد تیموری از سبزوار و محمد عباسی از فریمان به ترتیب به مقام های اول تا سوم رسیدند.
الهی فر افزود: در وزن 84 کیلو گرم نیز قاسم شورابی و امیر قاسمی نژاد از سبزوار و حسین دامن افشان از فریمان صاحب مقام های اول تا سوم شدند.
وی اظهار کرد: در وزن 96 کیلو گرم علی اکبر محمودآبادی از سبزوار، سید قاسم عطایی از فریمان و علی اکبر امیری از سبزوار به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
وی گفت: در وزن به اضافه 96 کیلو گرم نیز کامران رستمی و علی شکفته از سبزوار و امین کاملی از مشهد به ترتیب به مقام های اول تا سوم رسیدند.
الهی فر افزود: به نفرات اول هر وزن یک راس قوچ ، نفرات دوم یک فرش و نفرات سوم 2 عدد پتوی گلبافت اهدا شد.
کشتی سنتی باچوخه از ورزش های پر طرفدار در استان های خراسان است که به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگ محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
بیش از 6 هزار ورزشکار در 38 هیات ورزشی سبزوار سازماندهی شده اند که در حوزه ورزش های حرفه ای، قهرمانی، بومی و محلی و همگانی فعالیت دارند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.