اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 9 اسفند 1396 / کد مطلب: 12747 / نظرات: 0


حکیم سبزواری چهره ماندگاری در تاریخ فلسفه اسلام و جهان است


حکیم سبزواری چهره ماندگاری در تاریخ فلسفه اسلام و جهان است  امام جمعه سبزوار گفت: حکیم سبزواری چهره ماندگار در حوزه منطق، حکمت و تاریخ فلسفه اسلام و جهان و آثارش مورد توجه اندیشمندان حوز ه های علمیه و خارج از کشور است.

حجت الاسلام والمسلیمن غلامرضا مقیسه در همایش حکیم سبزواری در سبزوار افزود: حکیم سبزواری ابعاد وجودی مختلفی داشت و بر اثر همین فضائل کتابها و آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشته است.

وی ادامه داد:' شرح منظومه' یکی از آثار معروف حکیم سبزواری است که در حوزه های علمیه مورد توجه اندیشمندان و به عنوان کتاب درسی در دانشکدهای الهیات و گروه فلسفه است.

امام جمعه سبزوار گفت: حکیم سبزواری شرح منظومه را برای درک بهتر حقایق علمی فلسفی در قالب هزار و 88 بیت به نظم در آورد. اشعاری که نشانگر تسلط وی بر حقایق فلسفه، عرفان و حکمت است.

وی افزود: حکیم سبزواری در زمینه های مختلف تبحر داشت و بیانات و نوشته های ارزشمند ارائه کرده چنانکه منظومه، شرح منظومه و حاشیه آن مورد توجه اندیشمندان و تشنگان حقایق عرفانی و فلسفی بوده است. یکی از دلایل توجه به کتاب شرح منظومه جامعیت آن است. این کتاب همه مبانی حکمت نظری، عملی و اخلاق را در بردارد و معرف شخصیت معنوی، جامع و ممتاز نویسنده است.

او ادامه داد: شخصیت علمی و اخلاقی حکیم سبزوارای آنقدر جذاب بود که آخوند خراسانی استاد مسلم اصول، فقه و سیاست یک سال در سبزوار در محضر حکیم سبزواری از حکمت وعرفان بهره برد و علمایی نیز از سراسر ایران به سبزوار آمده و در مکتب وی تلمذ کردند.

حجت الاسلام مقیسه گفت: حاج ملاهادی سبزواری حکمت و منطق را به صورت بسیار سلیس و روان و به زبان عربی به نظم درآورده که بیانگر استعداد و توانایی این حکیم برجسته است.

همایش بزرگداشت حکیم سبزواری امروز در زادگاهش سبزوار برگزار شد. آیین عطرافشانی، اهدای گل و ادای احترام به مقام شامخ این حکیم بخشی از برنامه های عصر امروز بود.

حاج ملاهادی سبزواری دانشمند علوم اسلامی، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است که غزلهای حکمی و عرفانی سروده و در شعر به 'اسرار' تخلص می کرد. وی در سال 1212 در سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود. حاج ملاهادی پس از فراگیری علوم مقدماتی،برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملاحسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمدتقی شیرازی، ملاعلی مازندرانی نوری اصفهانی و ملااسماعیل کوشکی حاضر شد.

ملاهادی سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و در حوزه علمیه مشهد در مدرسه حاج حسن شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آنها می توان به محمدکاظم خراسانی، میرزاحسین سبزواری، ملامحمدکاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی(سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد.
ملاهادی سبزواری عصر بیست و پنجم ذی الحجه سال 1٢89 در سن 77 سالگی درگذشت. بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.