اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 8 اسفند 1396 / کد مطلب: 12746 / نظرات: 0


تطبیق فلسفه و عرفان با آیات قرآن؛ از ابتکارات حاج ملاهادی سبزواری


 معاون گروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه تطبیق آیات قرآن و روایات با فلسفه و عرفان از دیگر ابتکارات حاج ملاهادی سبزواری است، گفت: وی در کتاب‌های فلسفی‌اش مانند شرح منظومه و اسرارالحکم گاهی اوقات به آیات و روایات استناد می‌کند که اوج این کار تطبیق بین فلسفه و عرفان با ادعیه است که در کتاب شرح بر دعای جوشن کبیر و شرح بر دعای امیرالمومنین(ع) قابل مشاهده است.

 محمدکاظم فرقانی، معاون گروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع)، صبح امروز، هشتم اسفند در کنگره بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری در سبزوار با اشاره به ابتکارات و نوآوری‌های حاج ملاهادی سبزواری در فلسفه، اظهار کرد: کارهای پژوهشی زیادی انجام شده و نظریه‌های زیادی مورد بحث قرار گرفته ولی بحث جامعی درباره ابتکارات فلسفی وی ندیده‌ایم.

وی که مدرس ۱۷ دوره شرح منظومه حکیم سبزواری است، اضافه کرد: فلسفه‌ای که در حکمت متعالی است، شامل عرفان و برداشت‌های عرفانی شامل آیات و روایات می‌شود.

فرقانی با بیان اینکه شرح ادعیه از جمله شرح بر دعای جوشن کبیر یکی از آثار بسیار خوب این استاد فلسفه است که در ذیل هر یکی از اسماء الهی، شرحی نوشته است، تصریح کرد: از دیگر آثار حکیم سبزواری به نظم درآوردن منطق و فلسفه جهت تدریس و حفظ آسان برای طلاب است.

وی با تأکید بر اینکه شرح منظومه فارسی یکی از آثاری است که امام خمینی(ره) و شهید مطهری آن را تدریس کرده‌اند، گفت: ارائه نظریات جدید که برآمده از مبانی عرفانی و فلسفی است از ابتکارات حکمی سبزواری به شمار می‌رود که صراحتا توسط افراد قبل از او بیان نشده است؛ از کارهای مهم دیگر حکیم سبزواری می‌توان به نقد اندیشه ملاصدرا و و ارائه برخی نظریات مستقل فلسفی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تطبیق آیات قرآن و روایات با فلسفه و عرفان از دیگر ابتکارات حاج ملاهادی سبزواری است، گفت: وی در کتاب‌های فلسفی‌اش مانند شرح منظومه و اسرارالحکم گاهی اوقات به آیات و روایات استناد می‌کند که اوج این کار تطبیق بین فلسفه و عرفان با ادعیه است که در کتاب شرح بر دعای جوشن کبیر و شرح بر دعای امیرالمومنین(ع) قابل مشاهده است.

وی با اشاره به کتاب« منزلت عقل در هنسه معرفت دینی» از آثار آیت‌الله جوادی آملی در این زمینه اشاره کرد و افزود: دین منحصر به آیات قرآن و روایات نیست و یافته‌های عقلی نیز جزئی از دین هستند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: عقل نیز منحصر به فلسفه نیست و با تقسیم‌بندی که انجام شده، عقل تجربی پایین‌تر است و به ترتیب عقل ریاضی و عقل فلسفی بالاتر از آن قرار دارند و عقل ناب، بالاترین است.
ایکنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.