اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 5 اسفند 1396 / کد مطلب: 12728 / نظرات: 0

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار


به جای سرداران به سراغ گمنامان رفتیم


به جای سرداران به سراغ گمنامان رفتیم  «ما به جای اینکه سراغ سرداران برویم به دنبال مردان و زنان گمنام پشت جبهه رفتیم»، این بخشی از جملات مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار است که در مدت هشت سال توانسته‌اند اسنادی از دوران انقلاب را جمع‌آوری کنند.

به گزارش ایکنا، در هر نبرد و جنگی بدون دریافت پشتیبانی و تدارکات به‌موقع و کمک نیروهای پشت جبهه می‌توان گفت شکست حتمی است، مگر اینکه جنگ یک‌روزه و لحظه‌ای باشد که حکایت و داستان دیگری دارد.

در هشت سال دوران دفاع مقدس افراد بسیار زیادی بودند که خالصانه و مخلصانه برای خدا کار می‌کردند و هیچ کس دیگری جز خدا از هدف و عملشان باخبر نبود؛ آن‌ها دوست نداشتند نه نامی از آن‌ها در جایی ثبت و نه در کتابی خاطره‌ای از آن‌ها نوشته شود.

بسیاری از نویسندگان از دلاوری‌های رزمندگان اسلام و شهدای هشت سال دوران دفاع مقدس خاطره نوشتند و کتاب‌های زیادی چاپ شد، اما کمتر کسی به سراغ مردمانی از پشت جبهه رفت که شبانه‌روز بدون هیچ چشمداشتی کار کردند و کمتر فردی از مجاهدت‌های آنها فیلم ساخت و خاطره نوشت.

در همین رابطه به سراغ افرادی از دیار سربداران می‌روم که در چند سال اخیر آستین بالا زده‌اند و از مجاهدت‌ها و دلاوری‌های افراد پشت جبهه گزارش و مستند تهیه کرده‌اند و با انتشار مستند خیرالنساء، برنده فانوس طلایی جشنواره عمار در سال ۹۵ در بخش ملی شدند.

بر روی سر در ساختمانی قدیمی، روبروی مسجد پامنار در داخل یک کوچه «حسینیه هنر» نوشته شده و وقتی وارد حیاط آن می‌شوید، نه از تجملات خبری است و نه از نماها و تزئینات میلیونی.

اسماعیل هاشم‌آبادی، مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا با ابراز اینکه از سال ۸۸ در این شهرستان کارمان را با نام تاریخ شفاهی انقلاب آغاز کردیم، گفت: در تابستان ۹۶ این قسمت با گسترش حوزه کاری به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی ارتقا یافت و زیر نظر دفتر تهران فعالیت خود را ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه آثار این دفتر به نام حسینیه هنر در حال انتشار است، ادامه داد: در قسمت پشتیبانی هشت سال دوران دفاع مقدس بخش‌های متعددی از مردم در حوزه‌هایی از جمله در نهضت سوادآموزی، امور تربیتی، گروه‌های سرود و جهاد سازندگی مشغول فعالیت بودند که مستندسازی و ثبت وقایع بسیاری از آن‌ها تاکنون مورد غفلت قرار گفته است.

اجرای گروه سرود هاتف در منطقه جنگی
وی با اشاره به فعالیت‌های گروه سرود هاتف سبزوار در مناطق جنگی، بیان کرد: تاکنون یکصد ساعت مصاحبه و گزارش از این گروه تهیه شده و به مرور منتشر خواهد شد.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار با ابراز اینکه از دیگر فعالیت‌های این دفتر می‌توان به انتشار کتاب هشت میلی متر از انقلاب اشاره کرد، گفت: این کتاب فرهنگی با نگاهی به وقایع اوایل انقلاب در سبزوار به صورت مستند و با انتشار عکس‌هایی از آن دوران از نگاه یک فیلمبردار کانون پرورش فکری کودکان منتشر شده است.

وی عنوان کرد: ثبت خاطرات معلمان نهضت سوادآموزی که برای ریشه‌‌کن شدن بی سوادی در این کشور تلاش زیادی کردند، ثبت خاطرات معلمان امور تربیتی و مصاحبه‌هایی از جهادگران جهاد سازندگی از دیگر فعالیت‌هاست که مجموعا ۴۵۰ ساعت مصاحبه در این خصوص جمع‌آوری شده است.
هاشم آبادی با تاکید بر اینکه یکی از خاطرات ثبت شده در این دفتر، خاطرات خبررسانان شهادت است که به زودی منتشر خواهد شد، اظهار کرد: در یکی از این خاطرات ذکر شده، به سراغ مادر شهیدی می‌روند که قبل از بیان خبر شهادت فرزندش، قبلا او را در خواب از شهادت فرزندش با خبر کرده‌اند و این مادر با آب و جارو کردن کوچه، به استقبال شهیدش رفته‌ است.

به جای سرداران به دنبال افراد گمنام رفتیم
وی با بیان اینکه در پشت جبهه زنان و مردان زیادی برای جبهه کمک کردند که نامی از آن‌ها برده نشده از همین رو ما به جای پرداختن به سرداران، به دنبال این افراد رفتیم، گفت: از دیگر اسنادی که در این دفتر گردآوری شده، آلبوم عکس ناطق است که مشخصات رزمندگان در آن ثبت شده و تا سال آینده منتشر خواهد شد.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی سبزوار با اشاره به مستند دیگری که در این دفتر ساخته شده است، عنوان کرد: مستند «قهرمانان خانه ما» روایت دانش‌آموزانی است که از پدر و مادرشان خاطرات جبهه و جنگ و خاطرات هشت سال دوران دفاع مقدس را ثبت کرده‌اند.

وی افزود: از دیگر مستند‌های این دفتر می‌توان به مستند مهدی موحدنیا، شهید مدافع حرم که در حال ساخت است و نماهنگ «نقش بر زمین» که از شبکه مستند پخش شد، اشاره کرد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.