اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 19 مهر 1396 / کد مطلب: 12590 / نظرات: 0


توسعه شهری؛ نتیجه تعامل مدیریت شهری و رسانه ها


توسعه شهری؛ نتیجه تعامل مدیریت شهری و رسانه ها رسانه های شهری به عنوان زبان گویای شهروندان نقش بی نظیری در ساماندهی امور، مطابق با خواست و نیاز مردم دارند و این جایگاه به ویژه در مدیریت شهری به دلیل ارتباط مستقیم خدمات شهری با آسایش مردم، تعیین کننده تر است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، در بهترین حالت عملکرد رسانه ای ، رسانه ها خواسته ها و مطالبات مردم را به مدیران شهری منعکس کرده و از سویی اقداماتی که از سوی مسئولان انجام می شود را برای اطلاع مردم منتشر می کنند و آگاهی مردم از اقدامات صورت گرفته، باعث جلب مشارکت و همکاری بیشتر آنان در ساماندهی امور شهر شده و توسعه شهری را به دنبال می آورد.

رسانه های شهری دیده بانی صادق برای تحقق خواسته های مردم هستند و در این مسیر از وظایف نظارتی خود نیز بهره می گیرند و مدیران شهری بر این واقفند که نه تنها انجام این وظیفه از سوی رسانه ها عملکرد آنان را مختل نمی کند، بلکه اقدامات رسانه مکمل خدمات آنان خواهد بود.

در صورتی که مدیران شهری بتوانند از ظرفیت رسانه ها به شکل درست بهره گیری کنند، حل مشکلاتی که در شهر هم کم نیست، با سرعت بیشتری تحقق خواهد یافت.

نقدها و سوالاتی که از سوی خبرنگاران رسانه ها از مدیریت شهری مطرح می شود، در حقیقت انعکاس مطالباتی است که مردم آنها را با رسانه ها به عنوان امین خود مطرح می سازند و توجه به آنها نقش مهمی در ایجاد شهری آرام با تامین حداکثری آسایش مردم دارد.

تعامل سازنده‌ی اصحاب رسانه و مدیریت شهری

قدرمسلم مطبوعات و رسانه‌هایی که مسئولیت خطیر اطلاع‌رسانی را بر عهده دارند نقش تأثیرگذاری در سامان‌دهی افکار عمومی و ایجاد یک تعامل سازنده میان شهروندان و مدیریت شهری دارند که این امر می‌تواند به افزایش سرمایه اجتماعی در نزد مدیران ارشد شهرداری بینجامد.

رسانه‌ها به‌ویژه مطبوعات با اتکا به ظرفیت‌های خود می‌توانند به تشریح و تبیین خدمات مدیریت شهری پرداخته و شهروندان را در پیشبرد اهداف شهرداری، با این مجموعه هماهنگ و همراه کند.

رسانه‌های شهری دارای توان و ظرفیت بسیار ویژه‌ای برای تحقق اهداف مدیریت شهری هستند و بر همین اساس تعامل مناسب با اصحاب رسانه می‌تواند به هم‌افزایی توانمندی‌ها در حوزه مدیریت شهری بینجامد. با توجه به همین نکته مسئولین شهری باید تلاش کنند که با خبرنگاران و اصحاب رسانه تعاملی سازنده داشته باشند و با بهره‌برداری از نقدها و پیشنهادات آنها، که به حق نمایندگان شهروندان به شمار می‌روند، نقاط ضعف را مرتفع سازند.

تأکید بر برقراری ارتباط دوستانه میان اصحاب رسانه و مدیران شهری به معنای چشم‌پوشی از ضعف‌ها و کاستی‌ها نیست بلکه ، رسانه های مقید به اخلاق حرفه ای ، رسانه هایی هستند که با نقد رفتار و عملکرد یکدیگر، تلاش کنند تا نقاط ضعف برطرف شده و کاستی‌ها جبران شوند.

از اختلاف میان رسانه‌ها و مدیریت شهری نه تنها سودی عاید کسی نمی‌شود بلکه شهروندان دچار ضرر خواهند شد ، لذا باید تلاش شود تا از تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات به مردم بهره‌برداری شود.

اهمیت دادن مسئولان شهری به رسانه ها می‌تواند حامل این پیام باشد که مدیریت شهری تمایل دارد تا اصحاب رسانه، دوشادوش آنها در جریان مسائل شهری قرار بگیرند و تلاش کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های خود، شهروندان و نخبگان شهر را با مدیران شهری همراه کنند تا از این طریق شاهد شهری پویا و توسعه‌مند باشیم.

از طرفی بیان انتقادهای سازنده از سوی رسانه‌ها موجب سالم شدن فضای مدیریت شهری و دور شدن آن از فساد می‌شود.

باید احساس تعلق شهروندان به شهر خود با افزایش خدمات و ایجاد نشاط اجتماعی افزایش یابد بنابراین مسئولین شهری باید  به دنبال ایجاد شهری خلاق با افزایش مشارکت مردم باشند.

سرمایه اجتماعی مجموعه ای از هنجارهای موجود در جامعه است که نوعی نظم اجتماعی را برای افراد از طریق ارتباط متقابل ایجاد می کند. در یک سیستم  مدیریت شهری باید سلامت اجتماعی ، روانی، جسمی و… شهروندان  را تأمین کرد. این انتظار در قالب مشارکت شهروندان باعث افزایش اعتماد اجتماعی شهروندان  نسبت به مدیریت وقت خواهد شد.

ارتباط مسئولین و مدیران شهری با رسانه ها باعث بسط تدوام تعامل شهروندان و مسئولان  برای کاهش هزینه های نامربوط و بی جهت سلامت شهری خواهد شد. از سویی سرمایه اجتماعی از بُعد اعتماد و تقویت هنجارهای  سلامتی که از سوی رسانه ها ایجاد می شود می تواند یک شهر سالم و با نشاط را فراهم کند.

پس تعامل متقابل رسانه ها و مدیران شهری از مهمترین اصولی است که اجرا درست آن باعث و لازمه ی توسعه شهری است و البته این امر در گرو رعایت اخلاق حرفه ای میان این دو گروه است. موراد زیر از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کرد:

پرهیز رسانه ها از نگاه سیاسی و توجه به انعکاس واقعی اخبار و اطلاعات

رسانه ها در عصر حاضر از قدرت و تأثیرگذاری بالایی در انعکاس اخبار و اطلاعات مختلف به آحاد جامعه برخوردارند و در این بین، اهمیت کار خبرنگاران و فعالان رسانه ای به حدی است که پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند.

ارتباط مستمر و همیشگی رسانه ها با شورا و شهرداری در طول سال یکی از مهمترین اقداماتی است که در راستای برقراری تعامل دو سویه آنها با مسئولان و متولیان امر برای انعکاس اقدامات انجام شده در شهر و حل مشکلات و خواسته های آنان و شنیدن انتقادات و پیشنهاداتشان بسیار مهم و ضروری است.

نقش تأثیر گذار رسانه ها در پیشرفت امور شهری

رسانه ها صحبتها و خواسته های مردم را می توانند با زبان گویا به مسئولان انتقال دهند و این بسیار ارزشمند است تا از فرصتها استفاده کرده و به راهکارهای درست و منطقی برای پیشرفت در امور دست یابیم.

اهمیت دادن به رسانه های شهری به دلیل انعکاس اخبار سریع و دقیق

تلاش خبرنگاران در انعکاس اخبار سریع و دقیق بسیار قابل تقدیر است و تعامل آنان با مسئولان مجموعه مدیریت شهری که در راستای پیشرفت اقتصاد شهری فعالیت دارند ارتقاء یابد.

جامعه ما نیازمند خبرهای شفاف و درست بوده و بنابراین تأسیس و فعالیت مجموعه هایی برای پرورش خبرنگاران خلاق و علاقه مند بسیار مهم و ضروری است تا به دور از حاشیه سازی در جهت تحقق امر مهم اطلاع رسانی اقدام کنند.

امروزه ضرورت دارد تا حق مردم بیش از گذشته ادا شود و مردم در جریان اقدامات و تلاشهای رخ داده باشند تا مردم به آنها امیدوار باشند و از طرفی انعکاس فعالیت های شهری مسئولین آنها را در انجام پروژه های مورد نظر راغب تر می کند.

توسعه و تداوم اصلاح زیرساخت های شهری با حمایت خبرنگاران

وظیفه خبر رسانی بسیار حساس و مهم است، چراکه فعالیت خبرنگاران به خصوص در رابطه با موضوعات شهری به ما کمک می کند تا خواسته های مردم را به نتیجه برسانیم.

یکی از مهمترین وظایف خبرنگاران حفظ امانتداری در خبر است به نحوی که اگر دربرگیرنده نقدی است آن انتقاد سازنده بوده تا در پایان ارتباط خوبی بین مسئولان و مردم را رقم زند.

اعتماد مردم به مسئولان بزرگترین سرمایه ی اجتماعی است که این اعتماد سازی با انتشار اخبار واقعی و امید بخش بیشتر هم خواهد شد و ازآنجاییکه در عصری قرار داریم که تعداد رسانه ها افزایش یافته و رو به فزونی است، انتظار می رود ارتباط آنها با مسئولان بیشتر از قبل شود.

انعکاس برنامه ها و پروژه های شهری با تلاش رسانه ها

صداقت پیام آوران و اصحاب رسانه در انعکاس درست اخبار همیشه مورد تاکید بوده و مهم است و باید فعالان اطلاع رسانی که این فعالیت خطیر از رسالتهای اصلی آنان است در راستای فعالیتهای امور شهری نیز این رویه را با شورا و شهرداری داشته باشد تا برنامه ها به شکل مطلوبی به شهروندان انعکاس یابد و در جریان فعالیتهای مجموعه مدیریت شهری قرار بگیرند.

استقبال شورا از نگاه نقادانه و منصف رسانه ها در امور شهری

حوزه اطلاع رسانی نقش مهمی در ارتقاء فرهنگ جامعه داشته و همچنین در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و شهری نیز بسیار می تواند تأثیرگذار باشد. با توجه به اینکه خبرنگاران انتقال دهنده مطالب بین مردم و مسئولان هستند، اگر این اطلاعات به درستی انعکاس پیدا کند، اثر کیفی خواهد داشت.

شورا و شهرداری از نگاه نقادانه و تأثیرگذار رسانه ها به امور شهری استقبال کند، نقدی که در کنار بازتاب اقدامات و برنامه های توسعه ای شهر معنا یابد و به جامعه امید بخشد.

تأثیرگذاری رسانه ها در مرور عملکرد مسئولان

رسانه ها در جهان پس از آزادی بیان، انتخابات و حقوق بشر، رکن چهارم دموکراسی به شمار می آیند و نقش آنها در جامعه بسیار تأثیرگذار است.

اگر رسانه ها در معنی واقعی کلمه رسانه باشند و واقعیتها را انعکاس دهند به طور حتم متولیان و مسئولان با توجه به این انتقادات می توانند عملکرد خود را مرور کرده و برای خدمت بیشتر به مردم از آمادگی لازم برخوردار باشند.

خبرنگاران واسطی مهم بین مردم و مسئولان

به دلیل جایگاه بالا و اهمیت رسانه ها در جامعه و اینکه پیام رسان و واسطی بین مردم و خدمتگزاران آنها هستند و اینکه واقعیت های جامعه از نگاه تیزبین آنها دور نمی ماند، رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی مطرح هستند.

اگر رسانه ها بی طرفانه، واقع بینانه و به دور از گرایشهای سیاسی مسائل را بررسی کنند، اعتماد مردم و مسئولان را به خود جلب می کنند و این بسیار ارزشمند است.

توجه رسانه به اطلاع رسانی و رقابت سالم با یکدیگر

وظیفه رسانه ها در این شرایط، حساس تر از قبل شده و می طلبد تا رسانه ها در امر اطلاع رسانی رقابت سالم و درخور توجهی با یکدیگر داشته باشند.

در کنار انعکاس اخبار، رسانه ها باید نگاهی نقادانه داشته باشند، شورای شهر و شهرداری با انتقاد منصفانه مشکلی ندارند و معتقدند باید در راستای افزایش امید در جامعه تلاش کرد و معتقدند رسانه ها باید از انتقاد غیر واقعی و غیر سازنده پرهیز کنند.

ارتباط مستمر رسانه ها با مجموعه مدیریت شهری

ارتباط نشریات و رسانه های مختلف با مجموعه مدیریت شهری، به توسعه و پیشرفت شهر کمک شایانی می کند.

موضوعات و مسائل مختلف و یا کمبودهایی که در شهر دیده می شود، اگر از سوی رسانه ها با نگاهی تیز بین و انتقاد درست انعکاس یابد، به طور حتم اثر گذار خواهد بود.

با این تفاسیر، در برهه کنونی توسعه شهری سبزوار، بیش از هر زمان دیگری به عملکرد سازنده و انتقادی و البته واقعه گرایانه ی رسانه ها نیاز دارد تا هم انتقادات مطرح شود و کاستی ها تا حد امکان برطرف و هم با انعکاس فعالیت های انجام شده باعث شارژ روحی مدیران شهری برای ادامه روند پروژه ها شود.

از طرفی مدیران شهری با دراختیار قراردادن اطلاعات درست و واقعی به رسانه و حفظ تعامل و رابطه شفاف با این قشر، باعث توسعه ی شهری شوند.

 نگارنده: مهدیه فرج زاده
 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.