اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 18 تير 1396 / کد مطلب: 12465 / نظرات: 0

عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی:


کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» در سبزوار رونمایی شد


کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» در سبزوار رونمایی شد عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» گفت: انقلاب اسلامی دارای تاریخی غنی است که هنوز در ابعاد مختلف ناشناخته مانده است.
 یوسف مرادی با بیان این مطلب اظهار کرد: تاریخ شفاهی یکی از منابع  ارزشمند و دست اول گردآوری تاریخ انقلاب اسلامی است که برای روشن شدن زوایای مختلف انقلاب اسلامی باید از آن‌ها بهره برد.

 وی ادامه داد: تاریخ دفاع مقدس، زندگی‌نامه و سیره شهدا تنها بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی است و به طبقات اجتماعی مردم به عنوان تکمیل کننده ابعاد مختلف تاریخ انقلاب باید توجه زیادی داشت.

مرادی تصریح کرد: حضور مردم سلحشور در راهپیمایی‌ها و کمک‌های مردمی در پشت جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس و همچنین توطئه منافقین در ناامن کردن شهرهای مرزی کشور در اوایل پیروزی انقلاب در دیگر بخش‌های این تاریخ است.

وی گفت: در حال حاضر فعالیت پنج دفتر مطالعات تاریخ شفاهی کشور با محور  پاسخگویی به فقر فرهنگی و گفتمان سازی برای نسل‌های جوان زیر نظر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فعالیت دارند.

عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: با تلاش دفاتر مطالعات تاریخ شفاهی امروز بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی در قالب کتاب، سی.دی، دی.وی.دی، مجله جمع آوری شده است.

مرادی گفت: ضبط و ثبت تاریخ این دوران از مهمترین اقداماتی است که بایستی مورد توجه مسئولان و دست اندکاران حوزه فرهنگ و هنر باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار نیز گفت: این کتاب به قلم محمد اصغرزاده  است که خاطرات شفاهی علی میر قطبی مستند ساز روزهای انقلاب اسلامی را بیان می کند
مهدی مقصودی افزود: از طریق این دوربین هشت میلی متری خود تمامی وقایع شکوفایی انقلاب اسلامی در سبزوار همانند راهپیمایی سال 1357 مردم و روحانیون علیه رژیم پهلوی را فیلم برداری شده است.

وی با اشاره به توجه شورای شهر سبزوار به کتاب و کتابخوانی، افزود: در حال حاضر 200 جلو کتاب«هشت میلی‌متر از انقلاب» از سوی شورای شهر و شهرداری سبزوار خریداری شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار اظهار کرد: با فعالیت‌‎های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار تحولی در حوزه نشر انجام داده است که امیدواریم موجی جدید در عرصه تولید محصولات فاخر ایجاد کند.

مسئول دفتر تاریخ شفاهی سبزوار نیز در این مراسم گفت: این دفتر از سال 1388 فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرد و تاکنون 3000 ساعت مصاحبه در قالب تاریخ شفاهی از هنرمندان و افراد موثر در انقلاب اسلامی در این شهرستان به ثبت رسانده است.

اسماعیل هاشم آبادی افزود: با تلاش این دفتر 3600 پوستر از شهدای سبزوار، 35 هزار قطعه عکس رزمندگان، 600 نوار کاست، 500 فایل صوتی و 300 فیلم از دوران انقلاب اسلامی جمع آوری شده است.

وی گفت: مستند «خیرالنساء»، «قهرمان خانه» و کتاب «هشت میلی متر از انقلاب» از جمله آثاری است که توسط این دفتر تولید شده است.

نویسنده کتاب «هشت میلی متراز انقلاب» نیز در این مراسم گفت: این کتاب خاطرات علی میرقطبی از تصویربرداران دوران انقلاب اسلامی که در مدت هشت ماه و با حمایت دفتر نشر فرهنگ و معارف انقلاب اسلامی تدوین و منتشر شده است.

محمد اصغر زاده افزود: در این کتاب به ابعاد و زوایای شکل گیری انقلاب اسلامی از دید دوربین این تصویربردار پرداخته شده است.

کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» حاصل چندین ساعت گفت‌وگو با علی میر قطبی مستندساز تاریخ انقلاب در سبزوار است که در 130 صفحه از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار منتشر شد.

مراسم رونمایی از کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سپاه ناحیه  سبزوار برگزار شد.حمید دلاوری هروی
102/





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.