اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 30 خرداد 1396 / کد مطلب: 12418 / نظرات: 0


مراسم چهلمین سالگرد درگذشت دکتر شریعتی در مزینان


مراسم چهلمین سالگرد درگذشت دکتر شریعتی در مزینان مراسم چهلمین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علی شریعتی شبانگاه دوشنبه با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور معاون پارلمانی وزارت و جمعی از مسئولان و مردم شهرستان داورزن در مزینان برگزار شد.
در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مراسم آمده است: چهلمین سالگرد در گذشت معلم انقلاب مرحوم دکتر علی شریعتی فرصتی است برای ادای حق جامعه و نظام به اندیشمند متعهدی که دامنه تاثیر اندیشه اش در دوران معاصر مرزهای دور و نزدیک را در نوردید. شریعتی سرمایه فرهنگی و ملی ماست و نکوداشت یاد و نام او نکوداشت تفکر و تلاش مخلصانه و موثر برای اعتلای فرهنگ اسلامی، ایرانی و انقلابی است. اندیشه و تجربه دکتر شریعتی نه در گذشته محصور مانده و نه به مرزهای جغرافیایی ایران محدود شده است. او کوشید تا از پایگاههای دین به مسائل اساسی جامعه و دوران خویش بپردازد و سخنی راهگشا در باب آزادی، عدالت و آگاهی داشته باشد. هرچه ما امروز بیشتر به این منطق و رویکرد نیازمند باشیم به شریعتی و نکوداشت او نیاز داریم.
سیدرضا صالح امیری افزود: امیدواریم تلاشهای مردمی و اهالی اندیشه و نظر در مزینان و سبزوار سرمشقی در راه بازشناسی اندیشه ها و بازآفرینی تجربه های موفق به ویژه برای نسل جوان و جستجوگر کشور باشد.

* انقلاب اسلامی مرهون تفکر شریعتی
معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی ایران مرهون اندیشه های امام خمینی(ره)، شهید هاشمی نژاد، شهید مطهری و دکتر علی شریعتی است.
سید هادی حسینی افزود: دکتر شریعتی نقش مهمی در پیوند اقشار مختلف جامعه با انقلاب اسلامی داشت و هیچکس نمی تواند دیدگاههای بلند این اندیشمند بزرگ را در مورد تاریخ، امروز و آینده کشور انکار کند.
وی ادامه داد: دکتر شریعتی آینده امروز کشور را در آثار خود به خوبی به تصویر کشیده است. اندیشه دکتر علی شریعتی در دلهای مردم جای دارد و جوانان و نوجوانان امروز با علاقه آثار این مردم بزرگ را مورد بررسی و توجه قرار می دهند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اندیشه تربیتی شریعتی باید حفظ شود گفت: باید از تفکرات دکتر علی شریعتی به درستی و در مسیر پیشرفت کشور بهره گرفته شود.
وی همچنین به پروژه نیمه تمام مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی در مزینان اشاره و بیان کرد: این پروژه یک طرح استانی است اما نیاز به اعتبارات ملی دارد که از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه تامین می شود.

* ایجاد بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی همزمان با بهره برداری از مجتمع فرهنگی وی در مزینان ایجاد می شود.
سید سعید سرابی افزود: همچنین برنامه ریزی شد تا در سال آینده کنگره بزرگداشت دکتر علی شریعتی برای نخستین بار در کشور با همکاری دانشگاهها و انجمن مفاخر برگزار شود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های اداره کل ارشاد حفظ یاد و نام مفاخر استان است. دکتر علی شریعتی از مفاخر خراسان رضوی محسوب می شود که بخش زیادی از اندیشه های انقلابی مدیون این شخصیت است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تکمیل مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی در مزینان نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است. این مجتمع در 20 هزار مترمربع مساحت با زیربنای هزار و 800 مترمربع تاکنون 65 درصد پیشرفت داشته و امید است با پرداخت اعتبارات ملی و استانی این طرح در سال آینده به پایان برسد.

* اختصاص چهار میلیارد ریال برای تکمیل طرح مجتمع دکتر شریعتی
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: طرح مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی در مدت هفت سال گذشته متوقف شده بود که امسال برای تکمیل آن چهار میلیارد ریال اختصاص یافت.
حسین مقصودی افزود: برنامه ریزی شد تا این اعتبار در قالب ردیف بودجه هرسال برای تکمیل این طرح اختصاص یابد.
وی با اشاره به ضرورت شناخت اندیشه دکتر علی شریعتی ادامه داد: این اندیشمند بزرگ مهمترین عنصر پیوند بین دانشگاه و مسجد و دانشجو و روحانیت بود و از همین رو نسل سوم انقلاب اسلامی باید اندیشه های او را بشناسد.
این نماینده مجلس گفت: امام راحل، رهبر معظم انقلاب، آیت الله مطهری و سایر بزرگان و اندیشمندان بزرگ ایرانی و خارجی در مورد علی شریعتی سخنان ارزشمندی دارند و اندیشه های او را تائید می کنند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز جامعه اسلامی و نسل سوم انقلاب در معرض تفکرات افراط گرایی مانند داعش قرار دارد و آشنایی با اندیشه های دکتر شریعتی آنان را در برابر این تفکرات مصون می کند.
علی شریعتی مَزینانی مشهور به دکتر علی شریعتی زاده 2 آذر 1312 در روستای کاهک سبزوار است. وی 29 خرداد 1356 در شهر ساوتهمپتون انگلیس درگذشت. پیکر شریعتی در دمشق و در جوار حرم حضرت زینب(س) به خاک سپرده شده است.ایرنا 102/



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.