اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 13 خرداد 1396 / کد مطلب: 12393 / نظرات: 0

انتظامی:


رویکرد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ارتقاء سواد رسانه ای روزنامه نگاران است


رویکرد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ارتقاء سواد رسانه ای روزنامه نگاران است معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد اصلی این وزارتخانه در سال جاری فراهم کردن زمینه ای مناسب برای ارتقاء سواد رسانه ای روزنامه نگاران و خبرنگاران سراسر کشور است.
حسین انتظامی روز شنبه در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه خراسان رضوی افزود: در سال جاری کلاس های آموزشی به صورت آنلاین برای تمامی اعضای خانه مطبوعات سراسر کشور برگزار می شود تا همگان از این فضای آموزشی به وجود آمده استفاده کنند.
وی با بیان اینکه عنوان مطبوعاتی به کسی اطلاق می‌شود که شبانه‌روزی در حوزه خبر فعال و بیمه شده باشد، خاطر نشان کرد: در این خصوص باید بیش از گذشته به خبرنگاران توجه شود تا مدیران رسانه‌ها درباره آن‌ها سیاست روزمزدی اعمال نکنند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وجود شرایط خاصی که در کشور حاکم است از مدیران رسانه ها خواسته ایم تا خبرنگاران را بیمه کنند و این مطلب به معنای امر و نهی از ناحیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه این وزارتخانه از عملیاتی شدن این مهم حمایت خواهد کرد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاداسلامی ، یکی از دلایل خانه‌به‌دوشی خبرنگاران را نبود رابطه بیمه‌ای ثابت با مدیران مطبوعات عنوان کرد و افزود: ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع ثبت سوابق کاری، بیمه‌ای، تجربیات و سوءپیشینه به سبب گزارش‌هایی بوده که درباره عضو سازی برای خانه مطبوعات به ما رسیده بود.
وی گفت: با ثبت سابقه بیمه‌ای، سوءپیشینه، تجربیات و غیره و عضویت در خانه مطبوعات، اعضای این خانه می‌توانند از هرجایی در انتخابات الکترونیک خانه مطبوعات استان خود شرکت کنند.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه شورای مرکزی خانه مطبوعات ایران از دل همین منتخبین خانه‌های استانی تشکیل می‌شود گفت: مهم‌ترین نقشی که در صیانت صنفی می‌توانیم داشته باشیم از طریق خانه مطبوعات استان های سراسر کشور خواهد بود که این موضوع به حرفه‌ای و تخصصی شدن هم کمک می‌کند.
انتظامی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم تا تصدی‌گری را به صنف بدهیم زیرا معتقدیم بهتر از ما عمل خواهد کرد.
وی بابیان اینکه اگر دفتر نمایندگی روزنامه‌ای نتوانست پروانه خود را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کند، نمی‌تواند عضو خانه مطبوعات باشد، اظهار کرد: این نوع روزنامه‌ ها زیرزمینی کار می‌کنند و دارای مکانی ثابت برای کار نیستند، بنابراین اسم آن‌ها دیگر مطبوعاتی نیست بلکه پیمانکار مطبوعاتی به آن‌ها اطلاق می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه رسانه‌های مکتوب و مجازی همچون خبرگزاری‌ها موظف به بیمه خبرنگاران خود هستند، افزود: اگر مدیران خبرگزاری برای بیمه کردن اقدام نکردند خبرنگار باید بر موضوع پیگیر و مصر باشد و از ابزار قانون استفاده کند.
انتظامی ارتقاء کیفی نشریات را نیازمند توسعه اخلاق حرفه ای دانست و افزود: باید همه خبرنگاران به میثاق اخلاق حرفه ای بپیوندند و ایده آل آن است که همه روزنامه نگاران میثاق نامه داشته باشند.
وی ادامه داد: ضروری است خانه مطبوعات کمیته پیشکسوتان را تشکیل دهد و با به کارگیری آنان در جایگاه مشاور، زمینه منزلت بخشی آن ها را فراهم سازد تا تبادل تجربیات محقق شود .

***برگزاری نمایشگاه مطبوعات خراسان رضوی ضروری است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست ضمن تبریک به اعضای جدید خانه مطبوعات استان گفت: انتظار می رود خانه مطبوعات مانند گذشته به خوبی به وظایف خود عمل کند و شاهد درخشش آن در سطح کشور باشیم.
سید سعید سرابی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات خراسان رضوی مطالبه ای از سوی اهالی رسانه این استان است که با بضاعت مالی این استان محقق نمی شود و نیازمند نگاه وزارتی است.
در این نشست مدیران مسئول روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های خراسان رضوی و نمایندگی‌ها روزنامه سراسری استان خراسان رضوی مشکلات و معضلات خود را در حوزه‌های مختلف بیان و معاون وزیر به آن‌ها پاسخ داد.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.