اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 30 فروردين 1396 / کد مطلب: 12310 / نظرات: 0


همایش ملی کارآفرینی روستایی در سبزوار برگزار شد


همایش ملی کارآفرینی روستایی در سبزوار برگزار شد همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در ایران روز چهارشنبه طی مراسمی با قرائت پیام رئیس مجلس شورای اسلامی در سبزوار آغاز شد.
علی لاریجانی در این پیام آورده است: روستایی مظهر خوداتکایی و خودکفایی و نقش این عزیزان در عرصه های مختلف خدمت رسانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی بی بدیل است. توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر همواره یکی از دغدغه های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه بوده است.
وی افزود: هدف اصلی توسعه پایدار روستایی تامین نیازهای اساسی، بهبود و ارتقا سطح زندگی برای همه، حفظ و اداره بهتر اکوسیستمها و آینده ای امنتر و سعادتمندانه ‌تر است. در این میان کارآفرینی روستایی می‌تواند راهکاری مناسب برای توانمندسازی و ظرفیت‌ سازی در مناطق روستایی، دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی با تکیه بر کاهش بیکاری باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این پیام ادامه داد: بدون تردید با توسعه کارآفرینی و ایجاد شرکتهای کوچک کارآفرین روستاییان به کالاها و خدمات مورد نیاز خود دست می‌یابند و این امر تاثیر زیادی در رشد اقتصادی روستاها و کاهش پدیده مهاجرت به شهرها دارد. روستاها نیز همچون شهرها مملو از فرصتهای جدید و کشف‌ نشده هستند که کشف و بهره‌ برداری به ‌موقع از آن‌ها و ایجاد کسب‌ وکارهای جدید و رقابت‌پذیر بر مبنای آن می‌تواند مزایای اقتصادی چشمگیری برای روستاییان به همراه آورد.
وی افزود: خوشحالیم که در روزهای آغازین سال 'اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید' شهر ملک بیداری، سبزوار کهن و دانشگاه حکیم سبزواری میزبان همایش ملی توسعه مدیریت کارآفرینی روستایی است، همایشی که بنا دارد با نگاهی علمی و موشکافانه به موضوع ایجاد اشتغال و کارآفرینی در روستاهای ایران بپردازد.
رئیس همایش ملی کارآفرینی نیز در این مراسم هدف آن را بررسی ایده‌های کارآفرینی روستایی به عنوان مهمترین ضرورت جذب سرمایه‌گذار برای توسعه اشتغال پایدار در روستاها ذکر و بیان کرد: 85 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال و پس از بررسی توسط 31 عضو هیات علمی 42 مورد آن برگزیده شد که در این همایش به صورت 2 کارگاه آموزشی و سخنرانیهای علمی ارائه می شوند.
جعفر جوان افزود: همچنین نشست علمی مدیریت توسعه کارآفرینی، نشست کارآفرینی و خودکفایی دهیاریها در قالب کارگاههای آموزش برای 200 نفر از دهیاران منتخب از دیگر برنامه های همایش است.

* پیام رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در پیامی به این همایش نوشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) و با اهداف آرمانی کمک به تامین فضای زیستی مناسب بویژه برای اقشار ضعیف جامعه، پا به عرصه فعالیتهای خود نهاد.
علیرضا تابش افزود: بخش اعظم این فعالیتها باعث بهبود ویژگیهای سکونتگاهی و اصلاح فضاهای کالبدی مناطق روستایی شد و در نتیجه زمینه فعالیتهای اقتصادی، رفاه اجتماعی و حفظ و نگهداشت جمعیت روستایی جهت استفاده بهینه از ظرفیتهای اشتغال و تولید روستایی را فراهم کرد.
وی تهیه طرحهای هادی روستایی برای 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به تعداد حدود 37 هزار روستا، اجرای طرح هادی در 41 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به تعداد 15 هزار و 700 روستا با جمعیت 12 میلیون نفر و صدور سند مالکیت برای حدود 1/3 میلیون اماکن روستایی را از جمله توفیقات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برشمرد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: همچنین اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و بازسازی پس از سوانح از سال 1384 تاکنون منجر به احداث یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی مقاوم در سطح روستاهای کشور شده است.

*پیام استاندار خراسان رضوی
همچنین استاندار خراسان رضوی در پیامی به این همایش آورده است: این استان به عنوان بزرگترین استان کشور از نظر جمعیت روستایی با دارا بودن تنوع اقلیمی، فرهنگی و ظرفیتهای خاص اقتصادی می تواند نقش موثری در ارائه الگوهای موفق کارآفرینی روستایی ایفا نماید.
علیرضا رشیدیان افزود: بهره گیری از توان محافل علمی و نخبگان دانشگاهی و ایجاد ارتباط موثر بین ظرفیت کلان دانایی و سازمانهای اداری، اجرایی و بخش خصوصی موثرترین راه دستیابی به الگوهای مذکور تلقی می شود.
وی ادامه داد: منابع انسانی سالم و متعهد ساکن در روستاها و روستازادگان غیرساکن می توانند با مشارکت همه جنبه به افقهای روشنی در ایجاد واحدهای اقتصادی، تولیدی و خدماتی درآمدزا در مناطق روستایی کمک نمایند. این مهم در سایه اجرای روشهای نوین و ارائه مدلهای علمی سازگار شده با جغرافیا و ظرفیتهای انسانی روستایی استان میسر خواهد بود.'

* نمایشگاه توانمندیهای کارآفرینان روستایی
همزمان با برگزاری همایش ملی کارآفرینی نمایشگاه توانمندیهای کارآفرینان روستایی شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن نیز در دانشگاه حکیم سبزواری گشایش یافت.
دبیر اجرایی همایش به خبرنگار ایرنا گفت: در قالب 18غرفه این نمایشگاه توانمندیها، دستاوردها، ظرفیتها و آداب و رسوم روستائیان با بهره گیری از دکور زیبا و نمادهای روستایی به نمایش گذاشته شده است.
محمدجواد صفایی افزود: عرضه خوراکیها و غذاهای سنتی و محلی و اجرای مراسم آیینی در فضای متبوع روستایی و ارائه صنایع دستی از دیگر آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.
وی ادامه داد: ارائه محصولات و توانمندیهای روستایی، نوآوریها و ایده های نو، روستای نمادین، ظرفیتهای بوم گردی، اقامتگاههای بوم گردی، اجرای مراسم آیینی و بازیهای بومی و محلی، سفره خانه و چایخانه سنتی از بخشهای مختلف این نمایشگاه است.
او گفت: تبیین نقش و جایگاه روستاییان در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، شناخت صحیح ظرفیتهای موجود در مناطق روستایی، تبیین جایگاه روستا به عنوان کانون تولید و ارزش آفرینی و نقش تولیدات روستاییان در امنیت و رفاه پایدار جامعه از اهداف این نمایشگاه است.
همایش ملی 'بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در ایران' با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و استانداری خراسان رضوی تا فردا ادامه دارد.ایرنا102/

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.