اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 28 دي 1395 / کد مطلب: 11970 / نظرات: 0

طی چند سال اخیر/


گرانی قبور و نگرانی مردم در سبزوار


گرانی قبور و نگرانی مردم در سبزوار  افزایش قیمت قبر در سبزوار طی چند سال اخیر نارضایتی مردم این شهر را به همراه داشته و موجب نگرانی بازماندگان افراد متوفی شده است.

علاوه بر گرانی قبور در آرامستان ها، افزایش قیمت قبر در بقاع متبرکه نیز به دغدغه ای دیگر برای خانواده هایی تبدیل شده است که براساس وصیت متوفی باید وی را در این مکان ها به خاک بسپارند.
هم اکنون متوفیان سبزوار در آرامستان های مصلی در داخل شهر و بهشت رضوان در 10 کیلومتری شهر به خاک سپرده می شوند.
علاوه بر آن سه بقعه متبرکه در محدوده شهر سبزوار قرار دارند که در بقعه های امامزاده حسن (ع) و امامزاده شعیب (ع) نیز تدفین اموات انجام می شود.
پسر یکی از متوفیان سبزوار که به تازگی پدر خود را در یکی از قبور بقاع متبرکه این شهرستان به خاک سپرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: بنا بر وصیت پدرم برای دفن وی در یکی از مقبره های امامزاده های سبزوار به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مراجعه کردیم که با قیمت بسیار زیاد قبور در بقاع متبرکه مواجه شدیم.
'محمد دولت آبادی' افزود: اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در چند سال اخیر قیمت قبرهای واقع در بقاع متبرکه را افزایش داده بطوریکه پرداخت آن برای اغلب شهروندان غیر ممکن است.
وی اظهار کرد: گرچه قیمت قبر در بقاع متبرکه بسیار زیاد است اما با توجه به وصیت پدرم مبلغ مورد نظر اداره اوقاف را تهیه و پرداخت کردیم.
دختر یکی دیگر از متوفیان سبزوار نیز گفت: برای دفن مادرم در مصلی سبزوار 28 میلیون ریال پرداخت کردیم که بسیار زیاد است و انتظار داریم با نظارت مسئولان این مبالغ کاهش یابد.
'مرضیه احمدی' افزود: بیشتر افراد توان پرداخت هزینه قبر در این شهر را ندارند و به همین دلیل ترجیح می دهند متوفی خود را در روستاها به خاک بسپارند.
وی اظهار کرد: خانواده هایی هم که مکانی در روستا ندارند ترجیح می دهند عزیز از دست رفته خود را در راه روستای ایزی سبزوار دفن کنند.

* افزایش قیمت قبور در بقاع متبرکه بدون هماهنگی با سازمان آرامستانها انجام شده است
رئیس سازمان آرامستان های سبزوار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طبق اساسنامه مورد تایید وزارت کشور، تعیین قیمت قبور در شهرها بر عهده سازمان آرامستان های هر شهرستان است.
رضا دارینی افزود: تمام قیمت های مشخص شده باید توسط شورای اسلامی شهر و سازمان آرامستان ها تایید شود.
وی اظهار کرد: قیمت تعیین شده برای قبور در 2 آرامستان سبزوار با توجه به نوع ارائه خدمات حدود چهار میلیون تا 25 میلیون ریال است.
وی گفت: این در حالی است که قیمت قبور در چند بقعه متبرکه این شهرستان بدون هماهنگی با سازمان آرامستان ها افزایش نامعقول داشته و برای دفن اموات در آنها 70 میلیون تا 500 میلیون ریال مطالبه می شود.

* اداره اوقاف حق مداخله در تعیین قیمت قبور را ندارد
عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز گفت: مبالغی که اداره اوقاف از خانواده متوفیان مطالبه می کند قانونی و قابل قبول نمی باشد و اداره اوقاف حق مداخله در تعیین قیمت قبور حتی در بقاع متبرکه را ندارد زیرا این اماکن ملک شخصی نیست.
حسین کارگری افزود: براساس قانون و بخشنامه وزارت کشور، تعیین قیمت قبور در هر شهرستان اعم از آرامستان های دولتی و غیر دولتی و بقاع متبرکه بر عهده سازمان آرامستان های هر شهرستان است.
وی اظهار کرد: فروش قبر در بقاع متبرکه سبزوار به محل درآمد برای اداره اوقاف تبدیل شده که این امر شایسته نیست و اگر هدف این اداره از تعیین قیمت های بسیار، بازدارندگی از این امر است قبوری را در بقاع متبرکه آماده نمی کرد.
وی گفت: اگر این امر با نظارت و مدیریت سازمان آرامستان های شهر انجام نشود در سال های آینده قبرستان های فرعی بسیار در سبزوار ایجاد می شود و افراد با خریدن زمین و خانه های اطراف بقاع متبرکه و تبدیل آنها به گورستان با فروش قبر کسب درآمد می کنند.

* رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی اصل مهم در دفن متوفیان در بقاع متبرکه است
معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار هم گفت: رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی اصل مهم در دفن متوفیان در بقاع متبرکه است و شرایط دفن در بقاع متبرکه باید بحث و بررسی شود.
حسین شاد افزود: مهمترین مسئله در زمینه دفن اموات در بقاع متبرکه رعایت شرایط و ضوابط بهداشتی و زیست محیطی است به گونه ای که در آینده مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.
وی اظهار کرد: موضوع تعیین قیمت در حال حاضر اهمیت چندانی ندارد چرا که احتمال مشکلات بهداشتی و زیست محیطی در اولویت است.

* قیمت قبور در بقاع متبرکه جنبه بازدارندگی دارد
رئیس اداره اوقاف شهرستان سبزوار نیز در این باره گفت: قیمت قبور در بقاع متبرکه شهرستان های خراسان رضوی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه در مرکز استان اعلام می شود و نیازی به تایید سازمان آرامستانها در شهرستان ندارد.
حجت ‌الاسلام حسین نیساری افزود: دفن متوفیان در آرامستان های شهرستان با مدیریت سازمان آرامستان ها انجام می شود اما برخی تمایل دارند متوفیان آنها در بقاع متبرکه امامزاده ها دفن شود که مدیریت آن با اداره اوقاف است.
وی با تاکید بر اینکه اداره اوقاف فروش قبر را در برنامه کاری خود ندارد، اظهار کرد: دفن اموات در بقاع متبرکه فقط به درخواست مردم انجام می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه بقعه های امامزاده ها موقوفه و غیر قابل فروش هستند، اداره اوقاف در قبال کمک های مردمی و با توجه به میزان کمک آنها، اجازه دفن در بقاع متبرکه را به خانواده متوفی می دهد.
حجت ‌الاسلام نیساری دفن در بقاع متبرکه امامزاده ها را مانع پیشرفت های عمرانی این بقعه ها دانست و افزود: اداره اوقاف تمایلی به دفن متوفیان در این مکان ها نداشته و تعیین این قیمت ها بیشتر جنبه بازدارندگی دارد.
وی اظهار کرد: مبالغ دریافت شده در این زمینه برای عمران و آبادانی بقاع متبرکه هزینه می شود و اداره اوقاف از این محل درآمدی برای خود ندارد.
وی گفت: بیشترین کمک مردمی که برای دفن متوفی در بقاع متبرکه سبزوار پرداخت شده، 130 میلیون ریال و در محل بقعه امامزاده شعیب این شهر بوده است.
رئیس اداره اوقاف شهرستان سبزوار افزود: قیمت دفن اموات در داخل رواق و ضریح 500 میلیون ریال اعلام شده است که به خاطر بازدارنگی از این امر و در راستای سوق دادن دفن متوفیان در آرامستانهای شهر می باشد.
وی اظهار کرد: دفن اموات در بقاع متبرکه با رعایت شرایط و اصول بهداشتی انجام می شود تا در آینده برای شهروندان مشکلاتی ایجاد نکند.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.