اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 26 دي 1395 / کد مطلب: 11960 / نظرات: 0

فرماندار ویژه سبزوار:


انسداد 110 حلقه چاه غیرمجاز در سبزوار


انسداد 110 حلقه چاه غیرمجاز در سبزوار  فرماندار ویژه سبزوار گفت: طی 2 سال گذشته 110 حلقه چاه غیرمجاز در دشت سبزوار مسدود شده اما این شهرستان با کسری سالانه 48 میلیون مترمکعب آب روبروست لذا مسدود کردن 40 حلقه چاه غیرمجاز باقیمانده نیز ضرورت دارد.

احمد برادران در نشست شورای حفاظت از منابع آبی سبزوار افزود: طرح هوشمندسازی 620 حلقه چاه کشاورزی در حال اجرا است که زمینه صرف جویی و جلوگیری از اضافه برداشت آب را فراهم کرد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری(مهر ماه) تاکنون 13 میلیمتر بارش باران در سبزوار ثبت شد که نشاندهنده کاهش میزان بارش نزولات آسمانی نسبت به سال گذشته است.
فرماندار سبزوار گفت: برای اجرای طرح تغییر الگو و شیوه کشت نیز تسهیلات ویژه به صورت نامحدود در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. پرداخت تسهیلات ویژه برای اجرای طرحهای انتقال آب به کشاورزان نیز در دستور کار بانکهای شهرستان قرار گیرد.

* کسری 235 میلیون متر مکعبی آب در دشت سبزوار
رئیس اداره امور ناحیه آب سبزوار نیز در این نشست گفت: ظرف 2 سال گذشته هزار و 530 حلقه چاه غیرمجاز در سطح حوزه این ناحیه شامل دشتهای سبزوار، جوین، داورزن، سرولایت نیشابور، غرب کوه سرخ کاشمر و بخشهایی از جاجرم در استان خراسان شمالی مسدود شده است.
محمد ثابتی افزود: از 37 دشت خراسان رضوی 6 دشت بحرانی در غرب این استان و در حوزه ناحیه سبزوار قرار دارند که با کسری 235 میلیون مترمکعبی آب روبرو هستند.
وی ادامه داد: 90 درصد آب دشت سبزوار در حوزه کشاورزی مصرف می شود و اجرای طرح انتقال آب از چاه به محل زمین کشاورزی باعث کاهش هدر رفت و تبخیر آب در طول مسیر می شود.

* اجرای طرح آبیاری تحت فشار در چهار هزار هکتار
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز در این نشست گفت: ظرف یک سال اخیر در چهار هزار هکتار زمین کشاورزی شهرستان طرح آبیاری تحت فشار اجرا شد که این میزان باید به 40 هزار هکتار افزایش یابد.
برغمدی افزود: همچنین در این مدت با همکاری کشاورزان و کمک افراد نیکوکار 50 کیلومتر طرح انتقال آب اجرا شد که این میزان باید به هشت هزار کیلومتر برسد.
وی ادامه داد: کشاورزان همکاری مناسب در زمینه اجرای طرحهای انتقال آب در سطح شهرستان دارند که در صورت اختصاص تسهیلات از طریق بانکها اجرای این طرح امکانپذیر است.
او گفت: توسعه کشتهای گلخانه ای در 6 هکتار، توسعه کشت محصولات کم آب طلب مانند پسته، زیتون، گل محمدی، زرشک و گیاهان دارویی و توسعه کشتهای نشائی در 50 هکتار از برنامه این مدیریت برای بهره برداری از منابع آبی شهرستان است.ایرنا/101




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.