اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 1 آذر 1390 / کد مطلب: 1181 / نظرات: 0

رئیس اداره حفاظت محیط زیست :


گونه های شاخص جانوری سبزوار اواسط آذر سرشماری می شوند


گونه های شاخص جانوری سبزوار اواسط آذر سرشماری می شوند  رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار از سرشماری گونه های جانوری شاخص مناطق حفاظت شده پروند و شیر احمد این شهرستان در اواسط آذرماه خبر داد. 
 
' علی خانی'  در گفت و گو با ایرنا، این دو منطقه را از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و گفت: قرار است دهمین سرشماری پستانداران در پروند 14 و 15 آذر و در شیراحمد 16 و 17 همین ماه انجام شود.

وی با اشاره به مصادف شدن 14 و 15 آذر با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: احتمال تاخیر دو روزه در سرشماری در این مناطق وجود دارد.

وی ،كل و بز ، قوچ و میش و آهو را از گونه های جانوری شاخص منطقه پروند و آهو را از گونه های شاخص منطقه شیراحمد این شهرستان ذكر كرد و گفت: هدف از این سرشماری ها اطلاع از كاهش یا افزایش پستانداران این مناطق برای مدیریت بهتر است.

این مسوول گفت: سرشماری پستانداران مناطق پروند و شیر احمد سبزوار با توجه به وسعت این مناطق توسط حدود 50 نفر از پرسنل ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان های سبزوار ، نیشابور ، بردسكن و نیز اداره كل انجام می شود.

خانی یادآور شد : در سرشماری تابستانی امسال این گونه ها ،یك هزار و 663 راس آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد و حدود 860 راس كل و بز ، قوچ و میش و آهو با اكثریت كل و بز در منطقه پروند سبزوار سرشماری شدند.

'پناهگاه حیات وحش شیراحمد' كه در فاصله پنج كیلومتری شهر سبزوار واقع شده یكی از مهمترین و ارزشمند ترین زیستگاه های آهو در كشور به شمار می آید.

در گستره طبیعی منطقه شیراحمد در كنار آهوان زیبا می توان گرگ ،روباه ،شغال ،كاراكال و نیز هوبره از پرندگان ارزشمند را مشاهده كرد.

همچنین پرندگان كم نظیری از جمله جغد تالابی ،عقاب دشتی ، سارگیه ، كركس سیاه و عقاب طلایی هم در این منطقه مشاهده می شوند.

منطقه حفاظت شده 'پروند' به عنوان یكی از دیگر مناطق حائز اهمیت شهرستان سبزوار در 75 كیلومتری جنوب غرب شهر سبزوار قرار دارد.

این منطقه با برخورداری از كوه ها و صخره های مرتفع با دامنه های پرشیب و دره های عریضی كه به تپه ماهورها ،دشت ها و اراضی كم ارتفاع ختم می شوند جولانگاه زیست گونه های ارزشمند جانوری كل و بز ، قوچ و میش ، انواع گربه سانان ،گرگ، روباه ، شغال و پرندگانی همچون كبك ،تیهو،باقرقره،كوكر و زاغ بور است.

نزدیكی پارك ملی توران به منطقه پروند سبزوار پشتوانه با اهمیتی برای این منطقه از لحاظ جانوری به شمار می آید به طوری كه این منطقه را تبدیل به زیستگاه پستاندارانی مانند آهو كرده كه در مسیر گذرگاهی خود از كویر توران از این منطقه عبور می كنند.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.