اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 18 آذر 1395 / کد مطلب: 11797 / نظرات: 0

سیاست های گذشته دلیل افزایش برداشت های غیر مجاز/


جلوگیری از برداشت های بی ضابطه آب با مسدود سازی چاهها وشیوه های نوین آبیاری


جلوگیری از برداشت های بی ضابطه آب با مسدود سازی چاهها وشیوه های نوین آبیاری  
سیاست های نادرست گذشته و حفر چاه های متعدد در دشت سبزوار باعث شده است این شهرستان امروز با پدیده بحران آب روبرو شود که مسدود سازی چاهها و اجرای شیوه های نوین آبیاری از راهکارهای مقابله با این بحران است.

دشت سبزوار جزو 6دشت بحرانی استان خراسان رضوی است که با مشکل کمبود و افت آب و شور شدن آب چاه ها روبرو است.
کاهش سطح آب و پیامدهای ناشی از خشکسالی های متوالی، اهمیت مدیریت صحیح، بازنگری در برداشت آب، پرهیز از برداشت های بی رویه و بی ضابطه را در این شهرستان دو چندان کرده است.
شهرستان سبزوار دارای یکهزار و 12 قنات با دبی استحصالی 59 میلیون متر مکعب، 619 چشمه سار با دبی استحصالی 6 میلیون و 600 متر مکعب و 620 حلقه چاه کشاورزی با دبی استحصالی 127 میلیون مترمکعب آب در سال است.
بیش از 90 درصد آب استحصالی در این شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود و در صورت بی توجهی به این موضوع در آینده نزدیک این شهرستان با مشکلاتی مانند نشست زمین و خشک شدن چاه ها روبرو می شود.

* سیاست های گذشته دلیل افزایش برداشت های غیر مجاز
دبیر اجرایی انجمن صنفی کشاورزان سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: سیاست های غلط گذشته از مهمترین دلایل افزایش برداشت های غیر مجاز در شهرستان است.
ابراهیم شکوهی افزود: در گذشته بدون توجه به میزان آب موجود در دشت های شهرستان پروانه حفر چاه و بهره برداری از منابع آب زیر زمینی صادر شده و کشاورزان برهمین اساس به کشت و زرع در اراضی پرداخته اند.
وی اظهار کرد: با اینکه 90 درصد آب استحصالی از منابع زیرزمینی و چاه های غیر مجاز در بخش کشاورزی مصرف می شود اما کشاورزان باعث ایجاد این کمبود نبوده و بر اساس آنچه که مسئولان به عنوان منابع آب در اختیار آنها گذاشته اند، اقدام به کشاورزی نموده اند.
وی گفت: در گذشته توجهی به میزان برداشت آب در شهرستان صورت نگرفته و اکنون که کمبود آب جدی شده ، همه نگاه ها به سوی بخش کشاورزی جلب شده است.
شکوهی افزود: شیوه های سنتی آبیاری از دیگر دلایل افزایش مصرف آب و برداشت از منابع آب شهرستان است و این در حالی است که کشاورزان به تنهایی بدون دریافت تسهیلات توان اجرای شیوه های نوین آبیاری را ندارند.
نماینده کشاورزان سبزوار اظهار کرد: هوشمند سازی چاه های مجاز بخش کشاورزی از اقدامات مثبت و مهم و یک ضرورت برای کنترل مصرف و برداشت آب است، اما اجرای این طرح در مدت 2 یا سه سال برای کشاورزان سخت و آسیب زننده است.
وی گفت: کشاورزان از اجرای طرح هوشمند سازی چاه های کشاورزی استقبال و حمایت می کنند، اما اجرای این طرح به زمان نیاز دارد تا زیرساخت های لازم برای اجرای طرح های انتقال آب و آبیاری تحت فشار ایجاد شود.
وی افزود: اگر چاه های غیر مجاز شهرستان شناسایی و مسدود شوند از بسیاری برداشت های غیر مجاز جلوگیری خواهد شد.

* بهینه سازی مصرف آب با اجرای طرح های نوین آبیاری
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: حفر بی رویه چاه ها و نبود مدیریت بر منابع آب طی سال های گذشته سبب شده است برداشت های بی ضابطه آب در شهرستان افزایش یابد.
منصور برغمدی افزود: سیاست دولت جلوگیری از هدر رفت و کاهش اضافه برداشت آب با اجرای طرح های نوین آبیاری و توجه به احیای قنوات است که بر این اساس از یک هزار و 12 قنات موجود در شهرستان 300 کیلومتر در طول سال های گذشته احیا و مرمت شده است.
وی اظهار کرد: حدود 550 کیلومتر طرح انتقال آب از محل چاه به اراضی، 450 کیلومتر کانال بتنی، چهار هزار هکتار طرح آبیاری تحت فشار و 400 هزار متر مکعب استخر ذخیره آب و 2 بند انحرافی با همکاری کشاورزان در شهرستان اجرا شده است.
وی گفت: امسال نیز طرح احیا و مرمت 10 رشته قنات به طول پنج کیلومتر، 14 کیلومتر طرح انتقال آب، سه کیلومتر کانال بتنی، یک هزار و 700 هکتار طرح آبیاری تحت فشار و 6 هزار و 500 متر مکعب استخر ذخیره آب با اختصاص 25 میلیارد ریال اجرا می شود.
برغمدی افزود: توسعه کشت های گلخانه ای در 6 هکتار از اراضی شهرستان، توسعه کشت محصولاتی که نیاز کمتر به آب دارند مانند پسته، زیتون، گل محمدی، زرشک و گیاهان دارویی و توسعه کشت های نشائی در 46 هکتار از اراضی شهرستان از برنامه این مدیریت برای بهره برداری از منابع آب، جلوگیری از هدر رفت آب و برداشت های بی ضابطه است.

*هوشمند سازی و مسدود کردن چاه های غیر مجاز
مدیر امور آب ناحیه سبزوار هم گفت: تنها راه برای جلوگیری از برداشت بی ضابطه آب از چاه های شهرستان مسدود سازی چاه های غیر مجاز و هوشمند سازی چاه های کشاورزی و صنعتی است.
محمد ثابتی مقدم افزود: در 2 سال گذشته 620 چاه کشاورزی موجود در شهرستان با دبی استحصالی 127 میلیون مترمکعب در سال هوشمندسازی شد.
وی اظهار کرد: مالکان چاه های این ناحیه دارای کارت هوشمند سالانه هستند که با شارژ آن در طول سال از آب چاه ها استفاده می کنند.
وی گفت: از 37 دشت استان خراسان رضوی 6 دشت بحرانی در غرب استان و در حوزه ناحیه سبزوار قرار دارد که با افت شدید آب های زیرزمینی مواجه است.
ثابتی مقدم افزود: به طور متوسط سالانه 38 سانتی متر افت آب در چاه های دشت سبزوار به ثبت رسیده که بر این اساس شهرستان با اضافه برداشت 39 میلیون متر مکعب آب در هرسال مواجه است.
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از برداشت های بی ضابطه در 2 سال گذشته از 134 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده در این شهرستان 70 حلقه چاه مسدود شد.
وی گفت: با مسدود سازی این چاه ها بیش از 11 میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب به ثبت رسیده است.
مدیر امور آب ناحیه سبزوار افزود: در 2 سال گذشته بیش از 10 نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با حضور مسئولان برگزار شد که اثر بسزایی در جلوگیری از برداشت های بی ضابطه از چاه ها و سایر منابع آب شهرستان داشت.

* اجرای طرح آزمایشی مراقبت از منابع آب در دشت سبزوار
معاون برنامه ریزی فرماندار سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته دشت سبزوار به همراه 2 دشت دیگر استان خراسان رضوی برای اجرای طرح آزمایشی احیا انتخاب شد که در این راستا یک میلیارد و 700 میلیون ریال جذب شد.
حسن پارسی پور افزود: در این طرح مشاور از 2 منظر جامعه شناسی و اجتماع محور موضوع کاهش مصرف منابع آب و جلوگیری از برداشت های بی ضابطه را مورد بررسی قرار می دهد و کنترل برداشت از منابع آب با کمک مردم و اهالی روستاها انجام می شود.
وی اظهار کرد: برای اجرای طرح تغییر الگو و شیوه کشت در شهرستان نیز تسهیلات ویژه به صورت نامحدود در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
وی گفت: تنوع سازی اشتغال روستایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی از جمله اقداماتی است که منجر به کاهش وابستگی روستائیان به کشاورزی و منجر به کاهش مصرف منابع آب شهرستان می شود.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.