اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 16 آذر 1395 / کد مطلب: 11786 / نظرات: 0


کاهش آسیبهای اجتماعی در سبزوار با ساماندهی متکدیان و بی خانمانها


کاهش آسیبهای اجتماعی در سبزوار با ساماندهی متکدیان و بی خانمانها به گفته مسئولان دست اندرکار هزار و 14 متکدی و کارتن خواب بی خانمان در شهرستان سبزوار وجود دارند که تاکنون 714 نفر آنها ساماندهی شده و کار ساماندهی و جمع آوری 300 نفر دیگر نیز آنها در جریان است.

رئیس ستاد جمع آوری متکدیان سبزوار در این خصوص گفت: ظرف 2 سال اخیر 714 متکدی و کارتن خواب از سطح این شهر جمع آوری شده اند.
علیرضا دیواندری افزود: از این تعداد 295 نفر زن و 419 نفر مرد هستند که عمده آنها از شهرستانهای همجوار به سبزوار می آیند و با توجه به اینکه در مکانهای مخروبه، زیر پلها و مناطق حاشیه شهر سکونت دارند بطور معمول درآمد خود را از راه تکدیگری و فروش مواد مخدر کسب می کنند.
وی ادامه داد: 193 نفر از این افراد ساکن یکی از استانهای مرزی کشور بودند که با حضور در سبزوار تکدیگری می کردند اما با هماهنگی نیروی انتظامی این افراد دستگیر و از شهرستان خارج شدند.
رئیس ستاد جمع آوری متکدیان سبزوار گفت: اکثر این افراد به مواد مخدر اعتیاد دارند و همین موضوع سبب شد تا به بیماریهای مختلفی از جمله ایدز و هپاتیت مبتلا شوند لذا
با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و سازمان بهزیستی این افراد پس از جمع آوری توسط ستاد برای آزمایش و درمان به مراکز درمانی کمپهای ترک اعتیاد معرفی می شوند.
وی افزود: برای حمایت از متکدیان و کارتن خوابها پارسال یک گرم خانه با هزینه 820 میلیون ریال در سبزوار ایجاد شد.

* اختصاص پنج درصد تسهیلات اشتغال به بهبود یافتگان مواد مخدر
رئیس اداره بهزیستی سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال 15 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به این اداره اختصاص یافت که از این میزان پنج درصد برای ایجاد شغل به بهبود یافتگان مواد مخدر تخصیص داده می شود.
مرضیه کسرایی فر ادامه داد: هم اکنون 50 طرح با ظرفیت اشتغال 300 نفر آماده دریافت تسهیلات اشتغال در اداره بهزیستی تشکیل شده است.
وی افزود: پارسال نیز چهار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به این اداره اختصاص یافت که از این میزان پنج درصد به 60 پرونده متقاضی برای دریافت تسهیلات اشتغال بهبودیافتگان از اعتیاد تخصیص داده شد.
رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: سه کمپ ترک اعتیاد در 2 بخش مردان و زنان در این شهرستان فعال است که در مجموع 100 نفر در آنها نگهداری می شوند.
وی ادامه داد: این افراد پس از گذارندن دوره 21 روزه درمان در کمپهای ترک اعتیاد به مرکز اجتماع درمان مدار (تی. سی) منتقل می شوند.
کسرایی فر افزود: در این مرکز کادر درمان متشکل از پزشکان، روانشناسان و مددکاران اجتماعی مستقر هستند و فرد معتاد مدت سه تا 6 ماه تحت درمان قرار دارد.
وی به طرح جمع آوری معتادان کارتن خواب نیز اشاره و بیان کرد: این طرح با همکاری فرمانداری، نیروی انتظامی، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و ستاد جمع آوری متکدیان سبزوار اجرا می شود.
رئیس اداره بهزیستی سبزوار ادامه داد: این افراد نیز پس از جمع آوری و غربالگری برای درمان تحویل کمپهای ترک اعتیاد و مراکز درمانی می شوند.
وی گفت: حدود 300 کارتن خواب در سبزوار شناسایی و تاکنون 100 نفر از آنها جمع آوری و ساماندهی شده اند.

* اعتیاد و کارتن خوابی
مجتبی زندی از افرادی است که روزگاری خود به عنوان یک کارتن خواب و معتاد شناخته می شد پس از ترک، با ایجاد کمپ ترک اعتیاد وارد عرصه خدمت به افرادی شده که چشم انتظار کمک هستند. وی هم اکنون به عنوان مددکار اجتماعی با سازمان بهزیستی و نمایندگی صلیب سرخ در ایران و افغانستان برای ایجاد کمپهای ترک اعتیاد همکاری دارد.
زندی به خبرنگار ایرنا گفت: عمده معتادان پس از ترک اعتیاد به دلیل نداشتن جایگاه اجتماعی علاقه ای به بازگشت به زندگی گذشته ندارند و به سمت سکونت در زیر پلها و مکانهای مخروبه رو می آورند.
این مددکار اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: درک لذتهای کاذب و فرار از مشکلات زندگی آنها را به سمت استفاده دوباره از مواد مخدر سوق می دهد.
وی ادامه داد: نگاه جامعه به این افراد نیز آنها را گوشه گیر می کند و به همین سبب در دوران پس از ترک با مشکلاتی از جمله اشتغال مواجه هستند.
او گفت: اختصاص تسهیلات برای اشتغال و کمک به تامین معیشت و ازدواج این افراد خطر بازگشت آنان را به سمت مواد مخدر کاهش می دهد.

* جمع آوری کارتن خوابها و کاهش آسیبهای اجتماعی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وجود کارتن خوابها در سطح جامعه آسیبهای اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد.
حسین میردشتی افزود: این افراد اعتیاد زیادی به مواد مخدر دارند و به همین دلیل برای تامین نیازهایشان اقدام به تکدیگری و خرده فروشی مواد مخدر می کنند.
وی ادامه داد: بروز رفتارهای ناهنجار از سوی این افراد، فروش مواد مخدر، اعتیاد، تبدیل حاشیه شهر به محلی برای مصرف مواد مخدر و درخواستهای مکرر شهروندان از دلایل ساماندهی و جمع آوری این افراد از سطح شهر سبزوار بود.
معاون فرماندار سبزوار گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما برنامه ریزی شد تا مکانهای سکونت کارتن خوابها شناسایی و طرح جمع آوری آنها توسط ستاد جمع آوری متکدیان و کارتن خوابها اجرا شود.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.