اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 4 آذر 1395 / کد مطلب: 11729 / نظرات: 0


نشستن های طولانی مدت خطرناک است


 
 مدرس دانشگاه ملبورن استرالیا گفت: براساس جدید ترین یافته های پژوهشگران، نشستن های طولانی مدت به اندازه عدم فعالیت خطرناک است و این یک مسئله جدی است.

  دکتر 'محمدجواد کوهساری'در کارگاه آموزشی طراحی و برنامه ریزی شهری، رفتار فعال ، سفر و سلامتی در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر بیان کرد: در دنیای امروز دیگر ما نمی توانیم نظر شخصی خود را در زمینه های علمی ملاک بدانیم و آن را عمومیت دهیم بلکه باید آخرین تحقیقات علمی را در خصوص یک موضوع لحاظ کنیم و براساس آن دستاورد علمی حرف بزنیم.
وی که عضو مرکز تحقیقات قلب و دیابت 'بیکر' استرالیانیز است اظهارداشت: خوشبختانه کشور ما در زمینه پزشکی و تکنیک های جراحی جزو سه کشور برتر دنیا است اما به همان اندازه که در این زمینه پیشرفت داریم در بحث پیشگیری بسیار از دنیا عقب هستیم.
وی اضافه کرد: اگر نتوانیم بیماری های غیر واگیر اعم از دیابت ، عارضه قلبی و سرطان را پیشگیری کنیم تردیدی نداشته باشیم که مجبوریم برادران و خواهران خود را زودتر از دست بدهیم.
وی گفت: طرح و برنامه ریزی شهری برای ارتقاء سلامت انسان ها علمی است که از 20 سال پیش در دنیا با مقاله پروفسور 'نوبل اوون 'که در جمع ما حضور دارد و یکی از سخنرانان خواهد بود، شروع شده و بعد از 20 سال کشورهای اروپایی در این زمینه بسیار پیشرفت داشته اند و ما باید خودمان را به آنها برسانیم.
کوهساری اظهارداشت: برنامه ریزی شهری آنقدر برای کشورهای پیشرفته مهم است که الان شهردار ملبورن اجازه ندارد حتی به یک درخت دست بزند و یا جاده ای را بدون هماهنگی و طرح و برنامه شهری احداث کند.
وی بیان داشت: هم اکنون 100 مقاله برتر در دنیا وجود دارد که تاثیرات سلامتی پیاده رفتن دانش آموزان به مدرسه را به اثبات رسانده است و اروپا به این نتیجه رسیده است که باید مدارس و جاده ها به گونه ای طراحی شود که دانش آموزان بتوانند پیاده به مدرسه بروند.
وی افزود: با بهره گیری از علم طرح و برنامه ریزی شهری می توانیم با احداث یک پل زمینه ای را فراهم کنیم که شهروندان ما بتوانند 10 دقیقه پیاده روی کنند و این امر نقش برنامه ریزی شهری را می رساند.
مدرس دانشگاه ملبورن استرالیا گفت: اینکه در ظرف هفته های اخیر از سوی مسئولین کشور در خبرگزاری های رسمی اعلام می شود که 80 درصد جمعیت ایران کم تحرک هستند و یا 79 درصد بیماری ها در کشورغیر واگیر و یا در کشور چهارمیلیون دیابتی وجود دارد این آمارها حساسیت کار طراحی و برنامه ریزی شهری را بیشتر نشان می دهد.
وی افزود: هر چند عوامل ژنتیک در بیماری های غیر واگیر تاثیرگذار است اما در مقابل محیط و عوامل رفتاری بسیار ناچیز است .
عضو مرکز تحقیقات قلب و دیابت بیکر استرالیا گفت: شاید پزشکان نخواهند در چنین همایشی شرکت کنند و برخی از آنان دغدغه این را دارند که با برگزاری چنین همایش هایی در دراز مدت مطب های آنان خالی شود اما دانشجویان باید ورودی جدی یابند و اجازه ندهند که صف های طولانی در مطب های پزشک برای سال های بعد طولانی تر شود.
دیگر عضو مرکز تحقیقات قلب و دیابت بیکر استرالیا در این همایش گفت: عدم تحرک بدنی آمار مرگ و میر را افزایش می دهد و با توجه به گسترش تکنولوژی فعالیت فیزیکی 60 تا 75 دقیقه در روز یک ضروریات است.
پروفسور 'نوبل اوون 'روز سه شنبه در کارگاه آموزشی طراحی و برنامه ریزی شهری، رفتار فعال ، سفر و سلامتی در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر بیان کرد: اگر بتوانیم در تمام کشورهای دنیا اهمیت ورزش علمی و سالم ، پیاده روی و عدم نشستن طولانی مدت برروی صندلی را نهادینه کنیم در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موفق می شویم.
وی افزود: آمار ها نشان می دهد که کشورهای شرق مدیترانه که ایران نیز جزئی از آن است 2 برابر کشورهای دیگر دچار دیابت نوع 2 هستند که این آمار نگران کننده است .
وی گفت: امروز کم تحرکی و عدم ورزش باعث بیماری دیابتی شده است که بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر کرده و امروزه به یکی از مشکلات اصلی بهداشت عمومی تبدیل شده است.
وی اظهارداشت: خوشبختانه در دنیای امروز دانشمندان تحقیقات خوبی ارائه کرده اند که به صورت علمی حتی حالت نشستن و ارتباط آن با دیابت را ثابت کرده اند و همچنین تماشای طولانی مدت تلویزیون و از جا بلند نشدن در گسترش بیماری دیابت و مشکلات قلبی تاثیرگذار است.
مدرس دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه 'واسدا' ژاپن بیان کرد: بهترین نوع پیشگیری و مهم ترین مواردی که در این نشست می توانم بیان کنم این است که تحرک، ورزش و فعالیت بدنی را افزایش دهیم و به ازای هر 30 دقیقه نشستن، یک دقیقه قدم بزنیم.
کارگاه آموزشی یک روزه طراحی و برنامه ریزی شهری، رفتار فعال ، سفر و سلامتی با حضور جمعی از استادان دانشگاه مازندران و یک تیم برجسته علمی از کشور استرالیا و ژاپن امروز سه شنبه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه مازندران واقع در بابلسر برگزار شد.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.