اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 4 آذر 1395 / کد مطلب: 11727 / نظرات: 0


چاقی علت اصلی کبد چرب


 
پزشک متخصص داخلی بیمارستان آیت الله روحانی بابل گفت که افزایش وزن ، مصرف غذاهای چرب و فست فودی ، نوشیدن مشروبات الکلی و کم تحرکی مهم ترین عوامل ایجاد کبد چرب در افراد هستند.

  دکتر بهار بناساز  افزود : بالا رفتن فشار و چربی خون ، دیابت و مصرف برخی از داروها از قبیل داروهایی که در درمان هپاتیت بی و سی به کار می روند هم در ایجاد کبد چرب اثر دارند .
وی با بیان اینکه زندگی شهر نشینی ، چاقی، بی تحرکی، بیماری قلبی عروقی و افزایش فشار خون و کبد چرب را به همراه داشته است ، گفت : کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است و منظور از کبد چرب رسوب چربی بخصوص از نوع چربی خنثی همانند تری گلیسیرید در کبد است که اگر در رابطه با مصرف الکل نباشد به آن کبد چرب غیر الکلی گفته می شود.
او با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به بیماری کبد چرب در کشور افزود : این بیماری به دلیل تخریب سلول کبدی اهمیت دارد و در صورت عدم تشخیص زودرس و درمان نشدن بموقع ، می تواند به بیماری های پیشرفته و غیر قابل برگشت مانند سیروز کبدی منجر شود که درمان قطعی ندارد.
این پزشک متخصص آمار مبتلایان به کبد چرب کشور را بر اساس نتایج منتشر شده در سومین کنگره بین المللی هپاتیت ، 30 درصد اعلام کرد و گفت که این بیماری در کشورمان در سنین پائین و کودکان نیز رو به افزایش است .
وی افزود : شیوع بیماری کبد چرب با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد و در زنان بیشتر از مردان دیده می شود ، به طوری که در سنین بعد از یائسگی در خانم ها افزایش یافته و بیشترین شیوع این بیماری در سنین 40 تا 60 سالگی است .
بناساز گفت با تاکید بر این که کبد چرب در بیشتر موارد با آزمایش های ساده کبدی و روش های تصویر برداری ساده همانند سونوگرافی قابل تشخیص است ، گفت : جهت پیشگیری از بروز این بیماری باید مصرف غذاهای چرب و روغن اشباع کاهش یابد.
وی بر پرهیز از مصرف زیاد غذاهای حاوی قند همانند شکر ، شیرینی ، نوشابه های گازدار ، ماکارونی ، نان سفید و برنج هم تاکید کرد و افزود : مصرف سبزیجات و میوه باید افزایش یابد.
این پزشک متخصص داخلی ، تغییر سبک زندگی و کاهش وزن را بهترین راه پیشگیری و درمان کبدچرب دانست و گفت : کاهش وزن به میزان ایده آل موثرترین راه درمان بیماری کبد چرب است ، به طوری که اگر این افراد دستکم 10 درصد از وزن خود را کاهش دهند ، بهبودی قابل ملاحظه ای حاصل می شود.
وی افزود : کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل باید به روش اصولی باشد و کاهش وزن سریع می تواند برعکس باعث تشدید این بیماری شود.
بناساز اظهار داشت : بیماران کبد چرب باید هر 2 تا سه ماه ، آنزیم کبدی خود را کنترل کنند ، زیرا مهم ترین علت مرگ و میر این بیماران عوارض قلبی است .
او عوارض دیگر این بیماری را سیروز سرطان سلول کبدی برشمرد و افزود : حدود 10 درصد بیماران کبد چرب به سمت سیروز پیشرفت می کنند که درمان آن پیوند کبد است و در صورتی که سیروز ایجاد شود ممکن است این بیماری به سمت سرطان سلول کبدی پیشرفت کند.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.