اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 3 آذر 1395 / کد مطلب: 11715 / نظرات: 0

باگذشت یک سال/


سرنوشت تپه باستانی سبزوار و اشیای کشف شده در هاله ای از ابهام


سرنوشت تپه باستانی سبزوار و اشیای کشف شده در هاله ای از ابهام
 
پس از گذشت یک سال از کاوش در تپه دامغانی شهرستان سبزوار، سرنوشت ادامه کاوش و اشیای کشف شده از این محل در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 تپه دامغانی سبزوار با وسعت 110 هکتار یکی از ارزشمندترین محوطه های پیشا تاریخی در کشور می باشد که در محور سبزوار - مشهد واقع شده است.
کاوش های صورت گرفته در این تپه نشان از سکونت های گسترده در طول 6 هزار تا 2 هزار سال پیش دارد.
این تپه برای نخستین بار در سال 1387 توسط هیات فرانسوی و ایرانی کاوش شد و در سال 1391 توسط تیم جدید ارزیابی گردید که منجر به انعقاد تفاهم نامه پنج ساله بین شهرداری سبزوار، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در سال 1392 شد.
اینک یک سال از فصل اول کاوش این تپه در اجرای تفاهم نامه مزبور می گذرد و تاکنون بیش از 2 هکتار آن مورد کاوش قرار گرفته و ادامه کاوش وضعیت مشخصی ندارد.
مجری کاوش های محوطه دامغانی سبزوار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط موجود در سبزوار برای انجام فعالیت های طولانی مدت فراهم نیست زیرا این طرح یک پروژه بلند مدت است که از بیت المال استفاده می شود لذا جابجایی مسئولان نباید در روند کار خللی ایجاد کند.
عمران گاراژیان با بیان اینکه تیم کاوش تمایلی برای ادامه کار در سبزوار ندارد، افزود: وقفه 9 ماهه کاوش به علت پرداخت نشدن مطالبات کارشناسان از سال گذشته است و کارشناسان در این مدت با هزینه شخصی این پروژه را ادامه داده و هیچ وجهی دریافت نکرده اند.
وی در باره اشیای کشف شده از این محوطه نیز اظهار کرد: یافته های حاصل از کاوش در موزه شهر سبزوار نگهداری می شود اما از اسفند سال گذشته تاکنون از ورود 2 تن از کارشناسان پروژه به این موزه که وظیفه کار بر روی آثار را دارند، ممانعت می شود.
وی گفت: مسئولیت حفظ و نگهداری تمام آثار و یافته هایی که در موزه شهر قرار دارد و همچنین اطلاعات و رایانه حاوی نرم افزار پایگاه داده ها متوجه مسئول موزه است.
گاراژیان با اشاره به شایعه انتقال آثار کشف شده از این تپه به خارج از شهرستان افزود: هیچ اثری از سبزوار خارج نشده زیرا این پروژه با عنوان موزه فضای باز فعالیت می کند لذا یافته های کاوش باید بطور قانونی با رده های امنیتی قابل قبول در شهرستان نگهداری شود تا هنگام سازمان دهی موزه فضای باز از این آثار استفاده شود.
وی اظهار کرد: به دلیل وجود خلاء های قانونی در میراث فرهنگی، درک متقابلی وجود ندارد و حفاظت از سایت مزبور رضایت بخش نیست.
وی گفت: شهرداری به عنوان مدیریت شهری و اداره میراث فرهنگی نیز بر اساس وظیفه حاکمیتی خود باید به شکل مناسب تری از این مجموعه حفاظت کنند.

* اشیای کشف شده از کاوش تپه دامغانی از شهرستان خارج نشده است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار نیز گفت: هزینه کار تیم کاوش در این پروژه یک میلیارد و 100 میلیون ریال است که تاکنون از سوی شهرداری پرداخت نشده است.
محمود رضا سلیمانی افزود: هم اکنون 10 ماه از فصل چهارم کاوش تپه باستانی می گذرد اما به دلیل مسائل و مشکلات مالی و پرداخت نشدن هزینه کاوشگران، ادامه کار متوقف شده است.
وی اظهار کرد: مصوبه مطالبات تیم کاوش به کمیته انطباق شهرستان ارسال شده و منتظر بررسی های این کمیته هستیم.
وی با اشاره به شایعه انتقال اشیای کشف شده از این تپه به مشهد و نیشابور گفت: تمام این اشیا در موزه شهر سبزوار قرار دارد و برای انجام کار مطالعاتی در آرشیو نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار ندارد.

* مسئولان سبزوار تمایل به کار در تپه دامغانی ندارند
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی سبزوار نیز در این باره گفت: مسئولان شهرستان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و به ویژه تپه باستانی سبزوار اقدام موثری انجام نداده اند.
مسعود پسندیده افزود: پس از اتمام آخرین فصل کاوش تپه باستانی، مصوبه رسمی شورای اسلامی برای مسقف کردن جبهه شمالی و جنوبی این تپه به مساحت یک هزار و 100 متر مربع با هزینه شهرداری صادر شد اما فرمانداری آن را رد کرد.
وی اظهار کرد: در شهرداری سبزوار نیز علاقه ای به فعالیت در حوزه گردشگری وجود ندارد و مسائل کلان شهری در سایه مسائل جزئی مانند تعویض جدول خیابانها و میدان های شهرستان قرار گرفته است.
وی با اشاره به پرداخت نشدن هزینه های تیم کاوش تپه باستانی گفت: اختلافات درون سازمانی شهرداری باعث شد که پیگیری های فراوان برای پرداخت مطالبات تیم کاوش نتیجه ای در بر نداشته باشد.
پسندیده افزود: با توجه به نگاه مدیریت شهری امیدی به ادامه کاوش تپه باستانی با این شرایط وجود ندارد.

* تکمیل نبودن مستندات علت موافقت نکردن کمیته انطباق با مصوبه شورای شهر است
معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار نیز گفت: مصوبه ای که مبنی بر مسقف کردن تپه دامغانی سبزوار از شورای اسلامی شهر به کمیته انطباق فرمانداری ارسال شد به دلیل کامل نبودن مستندات مورد موافقت قرار نگرفت.
حسین شاد افزود: به دلیل اینکه اینگونه مصوبات هزینه در بر دارد باید درخواست شهرداری ضمیمه مصوبه شورای اسلامی باشد.

* تپه باستانی سبزوار نیازمند توجه استان است
رئیس شورای اسلامی سبزوار هم گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان باید به تپه دامغانی سبزوار توجه بیشتری داشته باشد تا این محوطه به عنوان یک سند تاریخی در شهرستان ارزش خود را پیدا کند.
جلال تعصبی افزود: شورای اسلامی شهر سبزوار مصوبه ای برای پرداخت 500 میلیون ریال به 44 نفر از اعضای تیم کاوش تنظیم و به کمیته انطباق فرستاده که امید است پس از بررسی های لازم این مبلغ به زودی پرداخت شود.
وی اظهار کرد: سرنوشت تپه باستانی پس از گمانه زنی رها شده و اگر اقدام موثری در این زمینه انجام نشود هزینه بیت المال در این طرح از بین می رود.

* تفاهم نامه ای با شهرداری برای کاوش تپه دامغانی سبزوار وجود ندارد
شهردار سبزوار در این باره گفت: اسناد تفاهم نامه سه جانبه بین شهرداری سبزوار، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور موجود نیست و اگر قرارداد یا تفاهم نامه ای در این زمینه وجود دارد باید نسخه ای از آن به شهرداری ارائه شود.
سید علی کوشکی افزود: در مجموعه شهرداری به سخنان شفاهی استناد نمی شود.
وی اظهار کرد: تاکنون در باره تپه باستانی سبزوار با شهرداری رایزنی نشده و شهرداری نیز این موضوع را بررسی نکرده است.
وی گفت: اگر کسی در این زمینه ادعایی دارد باید درخواستی ارائه کند تا شهرداری این موضوع را بررسی کند.

* اشیای حاصل از کاوش تپه باستانی سبزوار در موزه شهر نیست
مدیر عامل موزه شهرداری سبزوار هم گفت: از زمان آغاز مدیریت جدید در این موزه هیچ شیء حاصل از کاوش تپه دامغانی یا توسط مدیریت قبلی در اختیار موزه قرار نگرفته است.
افسانه نگاری افزود: صحبت های پیرامون نگهداری اشیای حاصل از کاوش تپه باستانی در زمان مدیریت قبلی موزه مطرح بوده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون هیچ اطلاعات یا شیء باستانی مربوط به تپه دامغانی در موزه شهرداری نگهداری نمی شود.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.