اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 2 آذر 1395 / کد مطلب: 11707 / نظرات: 0


برای اولین بار/اجرای موسیقی درمانی معلولان


 
 مدیر کل دفتر امور توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان، امسال برای نخستین بار در کشور، موسیقی درمانی را جهت معلولان مراکز روزانه و شبانه اجرا می کند.

  «موسیقی درمانی متشکل از مداخلات مبتنی بر شواهد و فرایندی است که در آن درمانگر با استفاده از موسیقی و همه جنبه های فیزیکی، عاطفی، روانی، اجتماعی، معنوی و زیبایی شناسی آن به بهبود وضعیت جسمانی و روحی و روانی فرد مخاطب کمک می کند.»

زهرا نوع پرست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: موسیقی درمانی برای معلولان یاد شده در زمان حاضر در استان هایی همچون همدان و کردستان در حال اجراست؛ اما به زودی در همه استان های کشور اجرایی می شود.

وی اظهار کرد: «نقاشی درمانی» در سال گذشته برای معلولان اجرا شد و امسال نیز موسیقی درمانی برای آنان با هدف توسعه هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه و شبانه سراسرکشور، در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون اتاق ویژه ای برای موسیقی درمانی در مراکز توانبخشی بهزیستی راه اندازی شده است و این مراکز با بهره گیری از متدولوژی (روش شناسی )های آموزشی این خدمت هنردرمانی را به معلولان ارائه می دهند.

وی یادآور شد: تمام مراکز توانبخشی ذهنی بهزیستی از سال گذشته ملزم به راه اندازی یک اتاق مرتبط با هنردرمانی و ارائه نقاشی درمانی در آن شده اند که در این راستا بخشی از وسایل استاندارد مربوط به هنردرمانی برای این اتاق ها تهیه شده است.

مدیر کل دفتر امور توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از 400 مرکز توانبخشی در سال گذشته برای ارائه خدمات نقاشی درمانی، آموزش دیدند و امسال هم موسیقی درمانی را برای مراکز توانبخشی استان ها در نظر گرفتیم که باید تا انتهای سال ادامه داشته باشد.

نوع پرست تاکید کرد: مراکزی که آموزش نقاشی را ارائه داده اند ، امسال در بحث موسیقی درمانی ورود می کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که در فرآیند موسیقی درمانی از چه سازهایی استفاده می شود، اظهار کرد: در این فرآیند اغلب از ابزار اولیه موسیقی (احتمالا ارف و سازدهنی) استفاده می شود و ما به مربی آموزش می دهیم که برای مددجو، کدام یک از شیوه های موسیقی درمانی ، موثرتر است؛ بنابراین همه سازها یا همه موسیقی ها در این فرآیند بکار گرفته نخواهند شد.

مدیر کل دفتر امور توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین موسیقی هایی برای معلولان به کار گرفته می شود که از نظر درمانی بتواند حس آرامش را به آنان القا کند.

نوع پرست تصریح کرد: موسیقی درمانی برای همه گروه های معلولان است اما نقاشی درمانی بیشتر برای معلولان ذهنی مطرح است.

وی یادآور شد: هنردرمانی در مراکز توانبخشی بهزیستی به معلولان بطور رایگان ارائه می شود اما بدیهی است که بخشی از خانواده های دارای فرزند معلول، کودکان خود را به مراکز توانبخشی نمی آورند و احتمالا از بخش های هنری دیگری (بخش خصوصی) استفاده می کنند.

به گفته وی ، طی سال گذشته 403 مربی هنری برای ارائه خدمات هنر درمانی ، آموزش دیدند.

مدیر کل دفتر امور توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور در خصوص اعتبار درنظر گرفته شده برای هنردرمانی اضافه کرد: به ازای هر مرکز توانبخشی که آموزش هنردرمانی را می بیند، پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده است که این هزینه برای تمام مخارج از جمله ادوات آموزشی و آموزش مدرس است.

بررسی ها و برآوردهای سازمان بهزیستی نشان می دهد 2 درصد جمعیت کشور واجد خصوصیاتی هستند که باید به آنان خدمت توانبخشی ارائه شود به آن معنا که حدود یک و نیم میلیون تن در کشور معلولیت متوسط به بالا دارند. بر همین اساس اکنون حدود یک میلیون و 300 هزار فرد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی دارای پرونده اند که از این جمع 36 درصد ، زن و 64 درصد، مرد هستند.

از لحاظ درصد معلولیت و تیپ معلولیت ها، 10.5 درصد معلولان دچار معلولیت بینایی، حدود 40 درصد دچار معلولیت جسمی و حرکتی، 26 درصد دچار معلولیت ذهنی، هشت درصد دچار معلولیت روانی مزمن، 14.5 درصد دچار معلولیت شنوایی و حدود یک و نیم درصد معلولان دچار معلولیت صوت و گفتار هستند.

گفتنی است هنردرمانی به فعالیت‌های خلاق روان درمانی با استفاده از مواد و روش های هنری ، دیداری و شنیداری اطلاق می شود و نقاشی‌درمانی شاخه‌ای از هنردرمانی است که به عنوان تحلیل روانکاوانه استفاده شده است و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه یکی از نتایج آن است.

هم اکنون یک هزار مرکز توانبخشی روزانه در کشور فعالیت دارد.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.