اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 آبان 1395 / کد مطلب: 11641 / نظرات: 0


از بزرگترین ماه بدر در 70 سال اخیر عکاسی کنید


 
 دوشنبه 24 آبان یکی از بزرگترین ماه های بدر (ابر ماه) در طی چند دهه گذشته و آینده نمایان می شود و فرصتی استثنایی برای افرادی فراهم می کند که به دنبال تماشا و ثبت زیبایی های خلقت هستند.
 به واقع، ماه یکی از زیباترین و پر نورترین اجرام آسمانی است. تنها قمر زمین تقریبا هر شب در آسمان به صورت هلال دیده می شود (به جز شب های انتها و ابتدای ماه که دیده نمی شود).
'محمد رحیمی' یک نویسنده و فعال نجوم در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: ماه در هر دوره گردش به دور زمین زمان هایی به صورت هلال یا کامل در کنار بناهای زندگی انسان یا مناظر طبیعت قرار می گیرد که صحنه هایی زیبا را خلق می کند. این همنشینی ماه و مناظر زمینی در شب هایی که ماه در حالت هلال یا بدر و در افق شرق یا غربی باشد، برای تماشا یا عکاسی زیبا و جذاب است.
این منجم آماتور یادآوری کرد: فردا دوشنبه یکی از بزرگترین ماه های بدر در طی دهه های گذشته و آینده قابل مشاهده است؛ این اتفاق اگرچه اتفاق علمی خاصی نیست ولی می تواند برای افرادی که به تغییرات طبیعت اهمیت می دهند و به دنبال تماشای زیبایی های خلقت هستند، یک فرصت استثنایی باشد.
وی افزود: اگر دوربین عکاسی با لنز های زوم یا بزرگنمایی مناسب داشته باشید، می توانید یک منظره منحصر به فرد را به تصویر بکشید؛ برای عکاسی ، از دوربین های دیجیتال خودکار که امکان زوم شدن لنز در انها وجود دارد، استفاده کنید یا اگر دسترسی به دوربین های حرفه ای تر DSLR دارید با تنظیمات دقیق، تصویری زیبا از مناظر اطرافتان با ماه درخشان شامگاهی خلق کنید.
رحیمی گفت: ماه حدود ساعت 17:15 دقیقه به وقت تهران و مرکز ایران از سمت شرق آسمان طلوع می کند و با توجه به پوشش و ارتفاعات محل ، کمی طول میکشد تا با عبور از پوشش طبیعت یا ساختمان ها دیده شده و نورش آنقدر زیاد شود که امکان عکاسی مناسب را فراهم آورد.
وی خاطرنشان کرد: برای عکاسی حدود 15 تا 20 دقیقه پس از طلوع ماه در افق شرقی، با قرارگیری در کنار یکی از مناظر زمینی یا نمادهای شهری، امکان کادربندی مناسب به وجود خواهد آمد.
این منجم آماتور ادامه داد: بهترین زمان برای عکاسی از ماه بدر از زمان طلوع ماه تا پر نور شدن حدود 15 تا 30 دقیقه است؛ این زمان مهمی است به این دلیل که مناظر زمینی در حالت گرگ و میش هوا، هنوز نور کمی دارند و خوب دیده می شوند و ماه با قرار داشتن در افق، قدری کم نور است و هنوز این قدر به سمت بالا حرکت نکرده است که پر نور شود ، پس هر دو منظره یعنی ماه و مناظر زمینی نور مناسبی دارند و می توان از آنها به صورت همزمان عکاسی کرد.
به گفته رحیمی، در دوربین های دیجیتال خودکار می توانید با بزرگنمایی دلخواه و نسبت به کادری که پیش رو دارید، در حالت خودکار یا دستی از ماه و منظره زمینی عکاسی کنید.
رحیمی گفت: اگر دوربین را روی سه پایه قرار دهید، لرزش های احتمالی کمتر شده و شفافیت تصویر دوچندان خواهد شد. سعی کنید چندین عکس با کادر بندی مختلف و سوژه های متفاوت بگیرید و این منظره زیبا را برای همیشه ثبت کنید.
وی افزود: عکاسانی که با دوربین های دیجیتال حرفه ای تر DSLR عکاسی می کنند، می توانند تنظیمات دوربین را روی حالت خودکار دوربین و یا حالت AV قرار داده و از ماه و مناظر زمینی عکاسی کنند.
رحیمی مناسب ترین لنز را برای این که بتوان بزرگی ماه و مناظر زمینی اطراف را به خوبی به تصویر کشید، لنز های موسوم به تله دانست و تصریح کرد: لنز های 70 تا 500 میلیمتر برای عکاسی از ماه و مناظر زمینی مناسب هستند.
وی تاکید کرد که دوربین های دیجیتال DSLR حتما باید روی سه پایه نصب شده باشد تا نتیجه بهتری ایجاد کند. اگر دسترسی به ریموت یا کنترلر دوربین داشته باشید، با تنظیم کنترلر برای عکاسی پیاپی به صورت چند ثانیه یک بار، فیلمی به روش تایم لپس از کلیه مراحل حرکت ماه از طلوع تا اوج گیری تهیه کنید.
این منجم آماتور گفت: پیدا کردن ماه بسیار ساده است. کافی است سمت شرق آسمان محدوده منطقه ای را که خورشید هر روز از آن طلوع می کند، یافته و در ساعت 17:30 دقیقه منتظر ظهور ماه از قسمت شمال شرقی باشید؛ در صورتی که به نرم افزارهای تلفن های هوشمند با نام Compass یا قطب نما دسترسی دارید، در تهران می توانید سمت شرق و سمت 73 درجه را پیدا کرده و نظاره گر باشید و در شهر های دیگر نیز به همین شیوه سمت شرق و شمال شرق آسمان را مشاهده کنید.
گروه علمی خبرگزاری جمهوری اسلامی از عکاسان و علاقمندانی که از این واقعه عکاسی می کنند، دعوت می کند تا پس از عکاسی، تصاویر مناسب و زیبای خود را با سایز 1000 پیکسل برای انتشار در کانال تلگرامی گروه علمی، به نشانی تلگرامی irnaelm@ و یا آدرس اینترنتی elmi.elmi1392@gmail.com ارسال نمایند. از تصاویر منتخب و برگزیده با نام عکاس در وب سایت و کانال خبرگزاری استفاده خواهد شد.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.