اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 23 آبان 1395 / کد مطلب: 11637 / نظرات: 0


رونق صنعت سبزوار در انتظار همکاری بانک ها


رونق صنعت سبزوار در انتظار همکاری بانک ها
رونق بخش صنعت سبزوار در انتظار همکاری بانک ها با صنعتگران در ارائه تسهیلات است.

دولت یازدهم در راستای رونق اقتصادی، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و فعال شدن 12 هزار واحد تولیدی کوچک، متوسط و طرح صنعتی در کشور 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده است.
با اختصاص این مبلغ مقرر شد واحدهای مزبور تا پایان سال جاری به بهره برداری رسیده یا به ظرفیت کامل برسند.
در همین راستا ستاد اقتصاد مقاومتی در استان ها تشکیل شد و براساس آیین نامه های اجرایی دولت سازمان تامین اجتماعی نیز موظف شد احکام اجرایی خود در زمینه واحدهای صنعتی را مدت یک سال متوقف کند.
سازمان امور مالیاتی نیز مکلف شد بدهی قبلی سرمایه گذاران را به صورت پلکانی تنظیم کند و طی یک هفته برای سرمایه گذارانی که قصد اخذ تسهیلات جدید دارند، تسویه حساب مالیاتی صادر کند.
سرمایه گذاران واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که بدهی معوقه داشته باشند با این مصوبه می توانند از تسهیلات جدید بانک ها استفاده کنند.
وزارت صنعت و معدن نیز سامانه ای با عنوان 'بهین یاب' برای ثبت نام واحدهای متقاضی تسهیلات راه اندازی کرد تا صاحبان صنایع با ثبت نام در آن از این تسهیلات بهره مند شوند.
با وجود این قوانین هنوز بخش مهمی از صنایع در سبزوار از این تسهیلات محروم هستند.
240 واحد صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط فعال با ظرفیت اشتغال 6 هزار نفر در این شهرستان فعال هستند که از این تعداد 105 واحد مربوط به صنایع قطعه سازی با ظرفیت اشتغال یک هزار نفر است.
350 واحد صنعتی شهرستان سبزوار در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد 15 واحد صنعتی مشمول دریافت این تسهیلات شده و از این تعداد نیز فقط یک واحد صنعتی موفق به دریافت این تسهیلات شده است.

* بانک ها همکاری لازم در پرداخت تسهیلات را ندارند
یکی از صنعتگران سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: بانک ها در زمینه تسهیلات اعلام شده از سوی دولت همکاری لازم را ندارند.
علی محمدیان به دستورالعمل های وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و امور دارایی اشاره کرد و افزود: بر این اساس بانک ها نباید بدهی معوقه واحدهای صنعتی را در نظر بگیرند و بدون توجه به آن باید این تسهیلات را پرداخت کنند.
وی اظهار کرد: این تسهیلات با بازپرداخت 18 درصد و 12 ماهه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که با توجه به وضعیت رکود حاکم بر بازار، صنعتگر نمی تواند آن را به موقع بازگرداند.
وی گفت: ارائه صورت حساب های مالی، یک فقره چک بانکی به میزان صد در صد اصل سود و تسهیلات و ارائه سند ملک مسکونی یا ضمانت نامه صندوق ضمانت و بیمه کامل وثیقه به نفع بانک عامل از مهمترین شرایط دریافت این تسهیلات است.
محمدیان افزود: اگر بانک ها قانون و دستورالعمل های اعلام شده از سوی دولت و بانک مرکزی را رعایت کنند، پرداخت این تسهیلات در رونق اقتصادی واحدهای صنعتی شهرستان موثر خواهد بود.

* بازگشت رونق به بخش صنعت با پرداخت تسهیلات
یک صنعتگر سبزواری که موفق به دریافت این تسهیلات شد، گفت: طرح پرداخت این تسهیلات از سوی دولت سبب بازگشت رونق اقتصادی به واحد های صنعتی شهرستان می شود.
علی قدرتی افزود: بر اساس ابلاغ بانک مرکزی سود بازپرداخت تسهیلات باید از 18 درصد به 13 کاهش یابد اما این موضوع هنوز محقق نشده است.
وی اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی نیز در زمینه دریافت اظهارنامه های مالیاتی و اجرا نکردن احکام اجرایی براساس دستورالعمل های ابلاغی عمل نمی کنند.
وی گفت: از محل اختصاص تسهیلات رفع موانع تولید، سه میلیارد ریال سرمایه در گردش به واحد صنعتی اینجانب اختصاص یافت که زمینه برای افزایش اشتغال 10 نفر و خرید مواد اولیه مناسب فراهم شد.

* قدرت اجرایی کارگروه های شهرستانی اقتصاد مقاومتی افزایش یابد
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز در این باره گفت: قدرت اجرایی کارگروه های شهرستانی اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید در شهرستان باید افزایش یابد.
حسن محرابی افزود: بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی در زمینه دریافت تسهیلات از بانک ها در این شهرستان با دخالت فرمانداری و مسئول کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان قابل رفع است.
وی اظهار کرد: بانک های عامل در شهرستان باید شرایط صنعتگران بومی را در نظر بگیرند و بر این اساس اقدام به دریافت ضمانت نامه های مورد نیاز کنند.
وی گفت: دولت با ارائه تسهیلات برای خروج بخش صنعت از رکود و احیای واحدهای نیمه تعطیل تلاش می کند اما بانک ها با تعلل در اجرای بخشنامه های بانک مرکزی و قوانین مجلس شورای اسلامی و عمل به قوانین داخلی خود به جای کمک به دولت، به صنعتگران آسیب می زنند.
محرابی ادامه داد: فرمانداری می تواند اداره بیمه تامین اجتماعی و امورمالیاتی شهرستان را مکلف کند تا به صنعتگران متقاضی دریافت این تسهیلات توجه بیشتری داشته باشند.

* اختصاص 85 میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنعت سبزوار
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: 85 میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات ستاد رفع موانع تولید استان به بخش صنعت این شهرستان اختصاص یافت.
علی امید بخش افزود: 350 پرونده در سامانه بهین یاب به ثبت رسید که از این میزان 320 پرونده مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در مجموع 62 پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک های شهرستان معرفی شد که از این تعداد 35 پرونده در حال عقد قرارداد می باشد و به 15 طرح صنعتی نیز تسهیلات اختصاص یافته است.
وی گفت: بخش مهمی از مشکلات صنعتگران برای دریافت تسهیلات، نداشتن ضمانت های لازم است.

* بانک ها همکاری لازم را برای پرداخت تسهیلات به صنعتگران دارند
بانک ملت از بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی به بخش صنعت است.
سرپرست شعب این بانک در حوزه سبزوار، جوین و جغتای در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بانک ها همکاری لازم برای پرداخت تسهیلات اعلام شده از سوی دولت را دارند.
رضا وکیلی افزود: در نظر نگرفتن معوقات بانکی، چک های برگشتی، وثیقه و ضمانت نامه ها از مواردی است که به عنوان دستورالعمل پرداخت این تسهیلات مورد توجه بانکهاست.
وی اظهار کرد: اگر صنعتگری دارای چک برگشتی یا معوقات بانکی است، به دلیل وضعیت اقتصادی است و بانک ها برای بهبود وضعیت تولید و صنعت از متقاضیان دریافت این تسهیلات حمایت می کنند.
وی گفت: کمک به واحدهای صنعتی که در سخت ترین شرایط اقتصادی فعالیت کرده اند، کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وکیلی افزود: در نشست هایی که با اعضا خانه صنعت و معدن شهرستان برگزار شد مشخص گردید که بخشی از صنعتگران اطلاع درست از نحوه دریافت این تسهیلات ندارند و بخشی نیز به دلیل تبلیغات منفی صورت گرفته برای دریافت این تسهیلات مراجعه نمی کنند.
وی خاطر نشان کرد: در برخی موارد نیز مسئولان دست اندر کار ثبت نام در سامانه بهین یاب به دنبال ثبت نام از واحدهای شناخته شده ای هستند که برای دریافت تسهیلات به بانک ها مراجعه نکرده اند یا با کوچکترین مشکلی از دریافت آن منصرف شده اند.
وی ادامه داد: بانک ها آماده همکاری با صنعتگران و تولید کنندگان برای دریافت تسهیلات هستند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

* تشکیل کارگروه شهرستانی بانک ها در فرمانداری سبزوار
معاون برنامه ریزی فرماندار سبزوار نیز گفت: در راستای تعامل و افزایش ارتباط بانک ها با بخش صنعت، کارگروه شهرستانی 'بانک ها' در فرمانداری این شهرستان تشکیل می شود.
حسن پارسی پور افزود: بانک ها در زمینه اجرای مصوبات بانک مرکزی تعلل می کنند و این موضوع مهمترین مشکل صنعتگران شهرستان برای دریافت تسهیلات در گردش است.
وی اظهار کرد: صنعتگران شهرستان در بخش دریافت تسهیلات درگردش تا سقف سه میلیارد ریال مشکلی ندارند، اما برای دریافت تسهیلات بیشتر با مشکلات بسیار مواجه هستند.

* اقدامات دولت برای رونق بخشیدن به صنعت، واقعی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سخنان دولت برای رونق بخش صنعت نمایشی نیست و اقدامات واقعی انجام می دهد.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: بخش مهمی از مشکلات بخش صنعت مربوط به سیاست های نادرست گذشته است و دولت یازدهم با اختصاص 160 هزار میلیارد ریال به این بخش اقدام مهمی برای رونق و افزایش اشتغال این حوزه فراهم کرده است.
وی به مصوبات بانک مرکزی در زمینه کاهش کارمزد تسهیلات پرداخت شده به صنعتگران اشاره و عنوان کرد: بر اساس این مصوبه سود کارمزد پرداخت این تسهیلات 18 درصد است که 6 درصد آن توسط دولت و مابقی توسط فرد متقاضی پرداخت می شود.
وی گفت: سازمان بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و بانک ها بر اساس قانون موظف به همکاری با بخش صنعت در زمینه پرداخت تسهیلات هستند و مسئولان شهرستان موظفند در صورت تعلل هرکدام از آنها برخوردهای لازم را انجام دهند.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.