اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 17 آبان 1395 / کد مطلب: 11585 / نظرات: 0


احداث آرامگاه استاد سبزواری در کش و قوس اختلاف نظر مسئولان


احداث آرامگاه استاد سبزواری در کش و قوس اختلاف نظر مسئولان
 
 احداث آرامگاه استاد سبزواری و تحقق وعده های داده شده در گرو تخصیص اعتبار لازم و همکاری مسئولان ذیربط است.
حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری متولد سال 1304 در شهرستان سبزوار که به دلیل سرودن اشعار و سرود انقلابی در دوران پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن به پدر شعر انقلاب شهرت یافت در 22 خرداد 1395 در سن 91 سالگی درگذشت و بنا به وصیتش در سبزوار شهر زادگاهش به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، در روزهای نخست درگذشت استاد سبزواری مسئولان این شهرستان طی نشست هایی برای برگزاری مراسم درگذشت وی، در زمینه احداث آرامگاه، خانه موزه و محلی برای به نمایش گذاشتن آثار این استاد وعده هایی دادند.
براساس این وعده ها قرار بود همزمان با چهلمین روز درگذشت استاد سبزواری، خانه آبشار در بوستان جانبازان سبزوار به محلی برای به نمایش گذاشتن آثار این استاد تبدیل شده و باغ رضوان تبدیل به آرامگاه وی و منزل استاد نیز به خانه موزه در مرکز شهر سبزوار تبدیل شود.
با این همه نه تنها در زمان برگزاری ویژه برنامه های چهلمین روز درگذشت حمید سبزواری هیچک از این وعده ها عملی نشد بلکه با گذشت نزدیک به پنج ماه از رحلت وی نیز اقدامی در این زمینه ها صورت نگرفته که این امر موجب رنجش خاطر خانواده مرحوم و مردم این شهرستان شده است.

* احداث آرامگاه و خانه موزه استاد سبزواری مطالبه عمومی است
مزار استاد حمید سبزواری در بوستان جانبازان و تقریبا در مرکز شهر سبزوار واقع شده است.
به سر مزار استاد که می روی مردمی دیده می شوند که در کنار مزارش جمع شده و با خواندن فاتحه از او یاد می کنند.
شاعران مختلف از اطراف ایران برای زیارت مقبره و خواندن شعر، دلنوشته و ذکر فاتحه بر سر مزار وی حضور می یابند.
علی طوسی که از شهر ری برای دیدن مزار استاد به سبزوار آمده است به خبرنگار ایرنا گفت: استاد سبزواری یکی از شاعران برجسته انقلاب و الگویی برای اهالی فرهنگ و هنر محسوب می شود.
وی افزود: حمید سبزواری بنیانگذار سبک شعر انقلاب است و بسیاری از شاعران جوان و پیشکسوت به سبک شعری ایشان شعر می سرایند.
وی اظهار کرد: وقتی به سبزوار وارد شدم در ذهنم آرامگاهی برای استاد سبزواری ترسیم کرده بودم که در آن محلی برای برگزاری شب شعر انقلاب و جمع شدن فرهیختگان پیش بینی شده باشد.
طوسی گفت: اما آنچه امروز می بینم آرامگاهی ساده است که مناسب چهره ای به بزرگی استاد سبزواری نیست.
فرزند ارشد استاد سبزواری نیز در این باره گفت: در روزهای نخست درگذشت پدر و مراسم خاکسپاری ایشان در سبزوار مسئولان شهر از جمله معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری، شهردار وقت و اعضای شورای اسلامی شهر وعده هایی در زمینه احداث آرامگاه، خانه موزه و تبدیل خانه آبشار در بوستان جانبازان به محلی برای نگهداری آثار استاد سبزواری دادند.
محسن ممتحنی افزود: مرحوم سبزواری به این شهر به عنوان زادگاه خود علاقه بسیار داشت و به همین دلیل وصیت کرد در سبزوار به خاک سپرده شود.
وی اظهار کرد: خانواده استاد سبزواری به هیچ عنوان خواسته ای از مسئولان شهر برای احداث آرامگاه و امثال آن مطرح نکردند و این مسائل از سوی مسئولان شهرستان مطرح شد.
وی گفت: مسئولان وعده داده بودند قبل از فرا رسیدن چهلمین روز درگذشت استاد سبزواری خانه آبشار را برای نگهداری آثار استاد آماده کنند.
ممتحنی افزود: آنان تاکید داشتند بوستان جانبازان و میدان کارگر سبزوار به نام استاد سبزواری تغییر نام یابد که این موضوع با مخالفت اعضای خانواده مرحوم روبرو شد.
وی اظهار کرد: همزمان با برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت استاد سبزواری آثار ایشان برای نمایش به سبزوار منتقل شد، اما خبری از تبدیل خانه آبشار به موزه و فراهم شدن مقدمات ایجاد خانه موزه در محل منزل کودکی پدرم نبود.
وی ادامه داد: پس از برگزاری مراسم با اصرار مسئولین موزه شهرداری، بخشی از آثار استاد برای نمایش به صورت امانت در اختیار این محل گذاشته شد.
فرزند ارشد استاد سبزواری خاطرنشان کرد: مرحوم شریعتی، محمود دولت آبادی، محمودی، بیهقی و امثال آنان از بزرگان و فرهیختگان این دیار هستند، اما هیچگاه برای بزرگداشت و حفظ نام آنان در سبزوار اقدام شایسته صورت نگرفته است.
وی گفت: امید است مسئولان شهر سبزوار با عمل به وعده هایشان در مورد پدر شعر انقلاب زمینه مناسب برای نکوداشت و پاسداشت فرهیختگان این شهرستان فراهم کنند.

* احداث المان و آرامگاه استاد سبزواری نیاز به اعتبارات ملی دارد
شهردارسبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح احداث المان و آرامگاه استاد سبزواری نیازمند اختصاص اعتبارات ملی است.
سید علی کوشکی افزود: شهرداری سبزوار بر اساس مصوبه شورای اسلامی و ستاد ارتحال استاد سبزواری 500 میلیون ریال برای اجرای طرح فعلی مقبره ایشان هزینه کرده است.
وی اظهار کرد: طرح احداث آرامگاه توسط فرزند بزرگ مرحوم استاد سبزواری و با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرداری سبزوار ارائه می شود.
وی گفت: اجرای این طرح به اعتبارات استانی، ملی و همکاری سایر اداره های شهرستان نیاز دارد و خانواده مرحوم سبزواری قول داده اند با پیگیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اعتبار را تامین کنند.
کوشکی با اشاره به طرح تبدیل خانه آبشار به محل حفظ و نمایش آثار استاد سبزواری افزود: ضریب امنیتی این محل با توجه به سازه شیشه ای ساختمان مزبور مورد تایید قرار نگرفت و مقرر شد غرفه ای در موزه شهر سبزوار برای این امر اختصاص یابد.
وی ادامه داد: شهرداری سبزوار آماده هر گونه همکاری با خانواده مرحوم استاد سبزواری برای اجرای طرح آرامگاه ایشان است.

* کمیته انطباق فرمانداری مصوبه فراخوان طرح المان و آرامگاه استاد سبزواری را رد کرد
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طرح فراخوان ساخت المان و ساخت آرامگاه استاد سبزواری توسط این شورا تصویب و برای تایید به کمیته انطباق فرمانداری سبزوار فرستاده شد.
مسعود پسندیده افزود: بر اساس این مصوبه 2 میلیارد ریال برای ساخت المان و احداث آرامگاه استاد سبزواری اختصاص داده شد که از این مبلغ 500 میلیون ریال برای فراخوان طراحی تخصیص یافت.
وی اظهار کرد: این طرح با وجود تاکید اعضای شورای اسلامی شهر توسط کمیته انطباق فرمانداری سبزوار رد شد.
وی گفت: شورای اسلامی و شهرداری سبزوار تلاش های خود را برای ساخت بنایی در شان پدر شعر انقلاب انجام داده اند و هم اکنون در انتظار مساعدت های لازم از سوی دیگر مسئولان شهرستان هستند.
پسندیده ادامه داد: در صورت تایید کمیته انطباق فرمانداری و اختصاص اعتبار مناسب، شهرداری و شورای اسلامی شهر سبزوار آمادگی عمل به وعده های خود را دارند.

* احداث خانه موزه حمید سبزواری در انتظار واگذاری منزل کودکی استاد
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت: احداث خانه موزه حمید سبزواری در انتظار واگذاری منزل کودکی ایشان توسط خانواده مرحوم سبزواری به این اداره است.
محمود رضا سلیمانی افزود: این خانه یک اثر تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است و می تواند به محلی برای خانه موزه و نگهداری آثار استاد سبزواری تبدیل شود.
وی اظهار کرد: در صورت واگذاری این محل، با تشکیل هیات امنا و همکاری بخش خصوصی زمینه مناسب برای تبدیل آن به خانه موزه پدر شعر انقلاب فراهم می شود.

* مصوبه اعلام فراخوان احداث المان و آرامگاه استاد سبزواری درخواست شهرداری را ندارد
معاون فنی و امور عمرانی فرماندار سبزوار نیز به خبرنگارایرنا گفت: مصوبه شورای اسلامی شهر سبزوار در زمینه اختصاص اعتبار برای اعلام فراخوان عمومی ساخت المان و آرامگاه استاد سبزواری ایراد قانونی دارد.
حسین شاد افزود: تنها مشکل این مصوبه نداشتن درخواست از سوی شهرداری برای اختصاص اعتبار به این طرح است.
وی اظهار کرد: براساس قانون، شهرداری برای اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر که مستلزم هزینه و اعتبار است باید درخواستی را به پیوست مصوبات شورا به کمیته انطباق ارسال کند.
وی گفت: مسئولان شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر برای رفع این مشکل به فرمانداری مراجعه نکرده اند.
شاد افزود: احداث آرامگاه و خانه موزه استاد سبزواری از مهمترین وعده هایی است که مسئولان شهرستان به خانواده آن مرحوم دادند و نسبت به انجام آن متعهد هستند.
وی ادامه داد: شهرداری با رفع ایراد گرفته شده از سوی کمیته انطباق می تواند فرآیند فراخوان طراحی المان و آرامگاه استاد سبزواری را انجام دهد.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.