اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 15 آبان 1395 / کد مطلب: 11550 / نظرات: 0

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:


فرصت تدریس اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور در داخل فراهم شد


فرصت تدریس اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور در داخل فراهم شد

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بر اساس تعداد دانشجویان آن‌ها افزایش می‌یابد از فراهم آوردن فرصت تدریس اساتید ایرانی مقیم خارج در داخل کشور خبر داد.

غلامحسین فریدون در مراسم بهره‌برداری از مجموعه پذیرایی چندمنظوره دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اهمیت برنامه‌های وزارت علوم برای ارتقای کیفی دانشگاه‌های سراسر کشور، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم در دولت یازدهم ارتقای کیفی آموزش عالی است و در این زمینه هم تاکنون طرح آمایش در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های طرح ملی آمایش، افزود: بازبینی برنامه‌های درسی در تعداد زیادی از رشته‌های دانشگاهی در دستور کار وزارت علوم قرارگرفته است و با اجرای طرح‌های آموزشی و پژوهشی شرایطی ایجادشده تا دانشجویان پس از اتمام دوران تحصیل در سطح جامعه بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از اولویت‌های این وزارتخانه را کارآفرینی دانشجویان فارغ‌التحصیل دانست و بیان کرد: تغییرات در دروس کلیه رشته‌ها می‌تواند سبب افزایش کیفیت آموزش عالی شود.

فریدون با بیان اینکه توجهات به دانشگاه‌های نسل سوم باید نسبت به گذشته بیشتر شود، عنوان کرد: دانشگاه‌ها باید علم را به ثروت تبدیل کنند تا این چرخه در سطح جامعه فعال شود لذا دانشجویان می‌توانند با فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به سمت تجاری‌سازی فعالیت خود حرکت کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در تولید علم و رشد آن در سطح جهانی رشته 16 را کسب کرده‌ایم و حتی در رشته‌های نانو و بایو نیز وضعیت مطلوبی در سطح جهانی داریم.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم بابیان اینکه پتانسیل‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌های سراسر کشور درحال‌توسعه است، تصریح کرد: تکمیل تجهیزات و بروز رسانی امکانات مطابق استانداردهای جهانی زمینه‌های رشد علمی دانشگاه را بیشتر از گذشته فراهم می‌کند بنابراین برقراری ارتباط با مراکز علمی بین‌المللی می‌تواند برخی از نقص‌های ما جبران کند.

فریدون با اشاره به لزوم افزایش اعتبارات دانشگاه‌ها، یادآور شد: راهبرد مهم وزارت علوم ایجاد بسترهای ارتباطی دانشگاه‌ها با صنعت و نهادهای دولتی است و برخی از درآمدهای دانشگاه‌ها از طریق ارائه طرح‌های پژوهشی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه تقویت مراکز دانش‌بنیان می‌تواند توسعه همه‌جانبه کشور را به دنبال داشته باشد، اضافه کرد: در طی یک سال اخیر معاون فناوری رئیس‌جمهور کمک‌های خوبی را انجام داده است و با ایجاد صندوق‌های حمایتی رسیدگی‌های بسزایی صورت گرفته است.

مشاور وزیر علوم با اشاره به ارتباط مؤثر وزارت علوم با وزارت صنعت و معدن، گفت: برای استفاده دانشجویان از فرصت مطالعاتی داخل کشور و بهره‌مندی اساتید از مراکز صنعتی تفاهم‌نامه‌های متعددی با وزارت صنعت به امضاء رسیده است.

فریدون یادآور شد: در این حوزه در دوران پسابرجام ارتباطات خوبی با مراکز بین‌المللی برقرارشده است و دانشگاه‌های معتبر به برخی از دانشگاه‌های کشور درخواست همکاری داده‌اند که نشان‌دهنده پیشرفت وزارت علوم در چند سال اخیر است.

وی با اشاره به ارتقای تعداد اعضای هیات های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور، بیان کرد: به دانشگاه مجوز داده شده تا براساس نسبت دانشجویان خود تعداد اعضای هیات های علمی خود را افزایش دهند؛ همچنین اعتبارات اختصاص داده شده به دانشگاه‌ها باید بر اساس تعداد دانشجویان آن‌ها افزایش یابد.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: فرآیند جذب اعضای هیات های علمی نسبت به گذشته تسریع یافته است و تلاش شده تا نخبگان بتوانند در مراکز دانشگاهی مشغول به فعالیت شوند.

فریدون در پایان با بیان اینکه استفاده از اساتید برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور در دستور کار وزیر علوم قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به تفاهم‌نامه‌های متعدد، به اساتید خارجی مجوز داده شده تا فرصت‌های تحصیلی و مطالعاتی خود را در داخل کشور ما بگذرانند.فارس/101





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.