اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 6 آبان 1395 / کد مطلب: 11487 / نظرات: 0

مدیرکل دادگستری استان خراسان رضوی:


دولت در تشکیل پرونده مقدماتی حقوق‌های نجومی مقاومت می‌کند/ انسداد 1900 چاه غیرمجاز در خراسان رضوی


دولت در تشکیل پرونده مقدماتی حقوق‌های نجومی مقاومت می‌کند انسداد 1900 چاه غیرمجاز در خراسان رضوی مدیرکل دادگستری استان خراسان رضوی، مهم‌ترین مشکل در برخورد با موضوع حقوق‌های نجومی را عدم تشکیل پرونده مقدماتی از سوی دولت دانست و گفت: در مدت هفت ماه گذشته بالغ‌ بر یک هزار و 900 چاه غیرمجاز در این استان انسداد شده است.

حجت‌الاسلام علی مظفری عصر امروز در حاشیه آیین تودیع و معارفه رئیس دادگستری سبزوار در جمع خبرنگاران با اشاره به حجم میزان پرونده‌های سطح استان، اظهار کرد: با تلاش همکاران قضایی در دو بخش کنترل ورودی و پالایش ورودی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام‌شده و در حال حاضر نیز 15 درصد کنترل ورودی در پرونده‌های استان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در جرائم خاص همانند سرقت مسلحانه، قتل و آدم‌ربایی با کاهش 65 درصدی پرونده همراه بوده است و وضعیت آمار کیفری نیز در استان کاهش داشته و در دو سال اخیر بالغ‌بر دو هزار نفر از جمعیت کیفری استان کاهش داشته است.

مدیرکل دادگستری استان خراسان رضوی با اشاره به روند رسیدگی‌های فوق‌العاده به پرونده‌های موجود در دادگستری، افزود: اکنون در بعضی از شهرستان‌های استان اگر قانون اجازه بدهد در مدت پنج روز پرونده موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بالغ‌بر 800 دادگاه و دادسرا در استان مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: 33 شعبه تجدیدنظر برای استان پاسخگوست و خوشبختانه میزان آرای نقض در مراجع بالادستی به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به پیگیری موضوع حقوق‌های نجومی و غیرمتعارف در سطح استان، عنوان کرد: هرچه دریافتی نجومی در استان وجود داشته باشد خلاف قانون یا خلاف شرع محسوب می‌شود و به هر دو صورت در قوانین جزائی قابل‌تعقیب و پیگیری است.

مدیرکل دادگستری خراسان رضوی مهم‌ترین مشکل در برخورد با موضوع حقوق‌های نجومی را عدم  تشکیل پرونده مقدماتی از سوی دولت دانست و گفت: اکنون پرونده‌های قابل‌توجهی از حقوق‌های نجومی در استان تشکیل نشده است و برخی هم وجود دارند که در بخش‌های اقتصادی حقوق‌های نجومی یا پاداش‌های خلاف عرف دریافت کرده‌اند ولی تا اکنون پرونده‌ای تشکیل نشده است.

مظفری  تصریح کرد: تا پایان سال جاری در نظر داریم اگر این پرونده‌ها به دست ما برسد به‌صورت فوق‌العاده مورد رسیدگی قرار گیرد لذا  ابلاغ ویژه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه برای تعدادی از قضات استان صادر می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تصرفات غیرقانونی در سطح استان، یادآور شد: در موضوع کشف رود اگر می‌خواستیم مورد به موردبررسی شود قطعاً چندین سال طول می‌کشید ولی در دو عملیات بالای هزار هکتار اراضی بازپس‌گیری شده است و مدیران استان باید در موضوع تصرفات غیرقانونی همکاری‌های لازم را داشته باشند.

مدیرکل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه تصرفات غیرقانونی تا میزان بسیاری در استان کاهش‌یافته است، افزود: برنامه‌ریزی‌های مؤثر سبب جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی سطح استان شده است و رفع تصرفات قدیمی در دستور کار ما قرار دارد و در چند ماه اخیر تصرفات یا زمین‌خواری خاصی به دادگستری گزارش نشده است.

مظفری موضوع برخورد با قاچاق کالا در استان را یکی از  برنامه‌های دادگستری اعلام کرد و ادامه داد: براساس قانون تمامی نهادها باید وظایف خود را در مقابله با قاچاق کالا را انجام دهند و متأسفانه در قانون نیز ناکارآمدی بسیاری وجود دارد که باید بازبینی‌های لازم انجام شود.

وی اضافه کرد: اگر در استان قاچاق کالا به‌صورت عمده کشف شود هرگز در چرخه تولید قرار نمی‌گیرد بلکه معدوم‌سازی کامل می‌شود.

مدیرکل دادگستری خراسان رضوی از انسداد بالغ‌بر هزار و 900 چاه غیرمجاز استان در هفت ماه گذشته سال جاری خبر داد و افزود: دادگستری به‌عنوان نهاد نظارت بر قوانین با کسانی که از چاه‌های غیرمجاز در سطح خراسان رضوی استفاده می‌کنند به‌شدت برخورد می‌کند.

مظفری با اشاره به برنامه‌های دادگستری برای کاهش پرونده‌های طلاق در سطح استان، تصریح کرد: موضوع بحرانی طلاق بیش از گذشته موردتوجه مدیران استانی قرارگرفته و در یک سال گذشته بالغ‌ بر 12 درصد طلاق در سطح استان کاهش‌یافته است.فارس/101






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.