اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 2 آبان 1395 / کد مطلب: 11446 / نظرات: 0


نیمی از دامهای سنگین سبزوار علیه تب برفکی واکسینه نشده اند


رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: در مجموع دو مرحله واکسیناسیون تب برفکی برای دام های سنگین، 50 درصد دام سنگین این شهرستان واکسینه نشده اند.
ولی الله جغتایی رو یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: از 11 هزار راس دام سنگین سبزوار، سه هزار و 650 راس در مرحله نخست و پنج هزار و 650 راس در مرحله دوم واکسینه شدند در حالی که باید در هر مرحله تمام دام ها واکسینه شوند.
وی مهار نبودن دامها و سنتی بودن دامداری در این شهرستان را از عوامل عقب ماندگی واکسیناسیون دانست و اظهار کرد: پراکندگی دام در سبزوار و هزینه دار شدن واکسیناسیون دام سنگین از دیگر عوامل این امر است.
وی گفت: با توجه به وارداتی بودن واکسن ها از ابتدای امسال، هزینه هر شیشه واکسن برای هر 50 راس دام یک میلیون ریال و برای 100 راس دام سه میلیون ریال می باشد.
جغتایی افزود: هر شیشه واکسن در صورت باز شدن باید طی یک روز مصرف شود اما به دلیل پراکندگی دام در سبزوار این امکان وجود ندارد.
وی اظهار کرد: به همین دلیل در برخی روستا ها به دلیل کم بودن تعداد دام سنگین دامدار باید هزینه یک شیشه کامل را پرداخت کند که این امر باعث می شود برخی دامداران از واکسینه نمودن دام صرف نظر کنند.
وی با اشاره به مشارکت تعاونی دامداران صنعتی در واکسیناسیون دام سنگین گفت: حدود 30 درصد دام های سنگین شهرستان با هزینه تعاونی دامداران صنعتی شهرستان واکسینه شده اند.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار افزود: 300 هزار راس دام سبک در سبزوار وجود دارد که از این تعداد نیز 182 هزار و 772 راس دام در 175 روستا واکسینه شده اند.
وی اظهار کرد: 70 درصد دام سبک شهرستان واکسینه شده و 30 درصد باقی مانده نیز زمستان امسال واکسینه می شوند.
حدود300 هزار راس دام سبک، 11 هزار راس دام سنگین و سه هزار و 500 نفر شتر در شهرستان سبزوار نگهداری می شود.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.ایرنا/101




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.